Πώς η Αθήνα θα γίνει «έξυπνη πόλη» στις μετακινήσεις – Οι 6 προτάσεις της IBM

0
1147

Τις προτάσεις της για τη μετατροπή της Αθήνας σε «έξυπνη πόλη», τουλάχιστον στο ιστορικό και εμπορικό κέντρο, παρουσίασε η IBM.

Το σχέδιο της IBM που παρουσίασαν ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΙΒΜ Ελλάδας και Κύπρου, Σπύρος Πουλίδας και ο δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης αποσκοπεί στη βελτίωση του τρόπου διαχείρισης του κυκλοφοριακού συστήματος της πρωτεύουσας.

Την έκθεση συνέταξε ομάδα εμπειρογνωμόνων της IBM στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Smarter Cities Challenge», ενός προγράμματος παροχής δωρεάν (pro bono) συμβουλευτικών υπηρεσιών για δήμους και περιφέρειες σε όλο τον κόσμο, προκειμένου να παρασχεθεί βοήθεια στην αντιμετώπιση ζητημάτων προτεραιοτήτων των δήμων που μπορεί να κυμαίνονται από την απασχόληση, την υγειονομική περίθαλψη, τα έσοδα, τη δημόσια ασφάλεια, τις κοινωνικές υπηρεσίες και τα δημόσια έργα.

«Τα συμπεράσματα που αντλεί η Αθήνα από την έκθεση είναι πολύτιμα. Είναι στο χέρι μας να τα αξιοποιήσουμε όσο πιο αποδοτικά γίνεται. Η αποκατάσταση του εμπορικού και ιστορικού τριγώνου και η λειτουργία του ως τρίγωνο – πρότυπο, θα επιδράσει καταλυτικά στην αλλαγή της εικόνας του κέντρου και θα συμπαρασύρει, αποτελώντας πρότυπο, κι άλλες εξίσου σημαντικές περιοχές της Αθήνας», υποστήριξε κατά την παρουσίαση ο Δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης.

Μια ομάδα έξι στελεχών της IBM επισκέφθηκε την Αθήνα τον περασμένο Νοέμβριο και σε συνεργασία με τον Δήμο και τους εμπλεκόμενους φορείς αξιολόγησε και ανέλυσε δεδομένα σχετικά με το κρίσιμο ζήτημα της κυκλοφοριακής διαχείρισης. Σε διάρκεια τριών εβδομάδων, η ομάδα διεξήγαγε 33 συναντήσεις με εμπλεκόμενους φορείς και παραπάνω από 100 συνεντεύξεις με εκπροσώπους ενδιαφερόμενων μερών.

Βασιζόμενη στις πληροφορίες και τα δεδομένα που συλλέχθηκαν, η ομάδα κατέληξε σε έξι προτάσεις για τη βελτίωση των μετακινήσεων και την εξομάλυνση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στην πόλη της Αθήνας:

1. Ενίσχυση της επιβολής των κανονισμών στο κέντρο της πόλης, τόσο με τη χρήση της τεχνολογίας όσο και με τη διευκόλυνση των πολιτών στην τήρηση των κανονισμών:

-Δυνατότητα αναφοράς παραβάσεων μέσω εφαρμογών κινητών και κοινωνικών δικτύων.
-Επέκταση της ηλεκτρονικής έκδοσης κλήσεων και επεξεργασίας των δεδομένων.
-Ανασχεδιασμός της διαδικασίας είσπραξης προστίμων
-Δημιουργία χώρων στάθμευσης δικύκλων.
-CCTV (κάμερες κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης) για παράνομες καταλήψεις δημόσιου χώρου.
-Δυνατότητα πληρωμής για τη στάθμευση μέσω κινητού τηλεφώνου.
-Τεχνολογία αναγνώρισης πινακίδων κυκλοφορίας για συγκεκριμένες δράσεις ελέγχου της στάθμευσης.
-Διευκόλυνση πολιτών στην ανεύρεση θέσεων στάθμευσης και μελέτη εφαρμογής πιλοτικού προγράμματος smarter parking.

2. Κατάρτιση μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής συνδυασμένων αστικών μεταφορών, προκειμένου να μειωθεί η εξάρτηση από τα αυτοκίνητα και να ενθαρρυνθεί η χρήση εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, συμπεριλαμβανομένων των ποδηλάτων:

-Κατάρτιση μακροπρόθεσμης συνδυαστικής στρατηγικής.
-Δημιουργία λωρίδων για ποδήλατα και ειδικών θέσεων στάθμευσης.
-Έκδοση αδειών δικύκλων.
-Δέσμευση για συμφωνία σχετικά με τα τουριστικά λεωφορεία.
-Μελέτη χωροθέτησης θέσεων στάθμευσης ταξί.
-Αξιοποίηση των στεγασμένων και μη στεγασμένων χώρων στάθμευσης.
-Προώθηση προγράμματος συνεπιβατισμού (car pooling).
-Δημιουργία χώρων στάθμευσης και μετεπιβίβασης.
-Βελτίωση των πεζόδρομων και προσθήκη νέων.
-Προσθήκη σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
-Εφαρμογή δυναμικής χρέωσης λόγω συμφόρησης στα αυτοκίνητα.

3. Ανάπτυξη τεχνολογιών ευφυών μεταφορών με στόχο τον αποτελεσματικό έλεγχο της ροής της κυκλοφορίας, την ενιαία απεικόνιση όλων των μέσων μεταφοράς και την άμεση επέμβαση σε σοβαρά περιστατικά:

-Ενοποίηση οδικών συστημάτων και συστημάτων διέλευσης.
-Επανεκκίνηση του συστήματος διαχείρισης κυκλοφορίας.
-Εφαρμογή της ηλεκτρονικής έκδοσης εισιτηρίων για όλα τα μέσα μεταφοράς.
-Εφαρμογή μεθόδων επεξεργασίας και ανάλυσης ροής βίντεο.

4. Ενθάρρυνση της ανταλλαγής δημόσιων και ιδιωτικών πληροφοριών για να καταστεί η Αθήνα μια πόλη που στηρίζεται στα δεδομένα, εφαρμόζει τεχνικές ανάλυσης για την άντληση καίριων πληροφοριών που αφορούν όλους τους τομείς της ζωής στην πόλη, επιτρέποντας στους πολίτες τη δυνατότητα αξιοποίησης αυτών των δεδομένων για την ανάληψη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών:

-Διορισμός δημοτικού Επικεφαλής Διαχείρισης Δεδομένων – Chief Data Officer.
-Ανάληψη πρωτοβουλίας ανοιχτών δεδομένων.
-Δημιουργία δημοτικού κόμβου πληροφοριών.

5. Προσέλκυση των Αθηναίων να μοιραστούν το όραμα για τις μεταφορές με χρήση πολυμέσων, ώστε μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα να νιώσουν οι πολίτες περήφανοι για την πόλη τους και να στηρίξουν τις πρωτοβουλίες για την αναβάθμισή της:

-Εγκατάσταση περιπτέρων σφυγμομέτρησης.
-Διεξαγωγή εκστρατείας ενημέρωσης του κοινού.
-Χρήση των κοινωνικών δικτύων για ενημέρωση και επικοινωνία με τον πολίτη.

6. Θεμελίωση μιας αρχής μητροπολιτικών μεταφορών, η οποία θα συντονίζει τις διάφορες δραστηριότητες σε όλο το φάσμα των μέσων μεταφοράς, όπως τραμ, λεωφορείων, τρόλεϊ, μετρό, και στο οδικό δίκτυο:

-Ορισμός δημοτικού υπεύθυνου έργου.
-Διακυβερνητικό φόρουμ για την κινητικότητα.
-Αρχή μητροπολιτικών μεταφορών.

Σχόλια