Αθήνα: Τα λεωφορεία υγειονομικές βόμβες, οι συγκοινωνίες καταρρέουν

0
630

Η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς μπορεί να είναι η περιβαλλοντικά πιο καθαρή λύση για τις αστικές μετακινήσεις, αλλά στην Αθήνα φαίνεται ότι είναι η πιο «βρώμικη» για την υγεία των πολιτών.

Αιτία του προβλήματος είναι το γεγονός ότι οι καθαρίστριες που αναλαμβάνουν τον καθαρισμό των λεωφορείων παραμένουν απλήρωτες από την εταιρεία που έχει αναλάβει αυτό το έργο για λογαριασμό της ΟΣΥ. Οι εργαζόμενες έχουν προχωρήσει σε απεργιακές κινητοποιήσεις διεκδικώντας τα δεδουλευμένα τους με συνέπεια 750 λεωφορεία του οργανισμού να κυκλοφορούν βρώμικα στους δρόμους της πρωτεύουσας.

Ο εργολάβος τους οφείλει μισθούς 2-4 μηνών (ανάλογα με το αμαξοστάσιο). Αυτό συμβαίνει παρόλο που η εταιρεία πληρώνεται κανονικά από την ΟΣΥ με περίπου 140.000 ευρώ τον μήνα.

Στην συντριπτική πλειονότητα των καθαριστριών, η ιδιωτική εταιρεία καταβάλει μισθούς των 450 ευρώ για 6ωρη νυχτερινή, βαριά και ανθυγιεινή εργασία, παρότι η σχετική νομοθεσία προβλέπει αποζημιώσεις τουλάχιστον 680 ευρώ. Επιπλέον, η εταιρεία οφείλει στις καθαρίστριες δώρα, επιδόματα κ.λπ.

Οπως οι ίδιες οι καθαρίστριες καταγγέλλουν (πολλές καθαρίζουν τα λεωφορεία της ΟΣΥ εδώ και 10-15 χρόνια), σχεδόν σε όλα τα αμαξοστάσια τις αναγκάζουν να καθαρίζουν κάθε βράδυ περισσότερα λεωφορεία απ’ ότι προβλέπουν οι σχετικοί κανονισμοί. Για παράδειγμα, στο αμαξοστάσιο της Ανθούσας, κάθε καθαρίστρια υποχρεώνεται να καθαρίζει μέχρι και 25 λεωφορεία αντί για 13.

—Πρόβλημα με τα καύσιμα

Η καθαριότητα των λεωφορείων είναι βέβαια η κορυφή του παγόβουνου των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η εταιρεία Οδικών Συγκοινωνιών (ΟΣΥ) της Αθήνας καθώς σε δύο από τα πέντε αμαξοστάσια, σε Πειραιά και Μπραχάμι, τα λεωφορεία έχουν ξεμείνει από καύσιμα εδώ και μέρες εξαιτίας οικονομικών προβλημάτων.

Έτσι, οι οδηγοί των λεωφορείων από αυτά τα αμαξοστάσια αναγκάζονται να πηγαίνουν στο αμαξοστάσιο της οδού Πέτρου Ράλλη όπου υπάρχουν ακόμα κάποια αποθέματα καυσίμων.

Όπως μεταδίδει το «Έθνος», η οικονομική ασφυξία οφείλεται στο γεγονός ότι από την 1η Απριλίου είναι «παγωμένες» οι συναλλαγές των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών με τρίτους (προμηθευτές κ.λπ.), δεδομένου ότι δεν είχε υπογραφεί (όπως προβλέπει ο νόμος) έως τις 31 Μαρτίου ο προϋπολογισμός τους.

Είναι η πρώτη φορά από την ίδρυση των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών που συμβαίνει κάτι τέτοιο, καθώς, σύμφωνα με τον νόμο, δεν μπορεί πλέον να εκτελείται καμία συναλλαγή, καμία αγορά ανταλλακτικών ή καυσίμων ή οτιδήποτε άλλο έχει να κάνει με τη λειτουργία τους.

Έτσι, η ΟΣΥ αγοράζει καύσιμα επί πιστώσει από ΕΚΟ και την ΔΕΦΑ. Το μηνιαίο κόστος για τα καύσιμα της ΟΣΥ ανέρχεται σε περίπου 3,5 εκατ. ευρώ, ενώ θα αυξηθεί σε 4 εκατ. ευρώ με την αύξηση του ειδικού φόρου καυσίμων (οι συγκοινωνιακές εταιρείες δεν προβλέφθηκε να εξαιρεθούν από την σχετική ρύθμιση)!

Ο αριθμός των λεωφορείων που σταδιακά ακινητοποιείται στα αμαξοστάσια αυξάνεται, με αποτέλεσμα από αυτήν την εβδομάδα να μην μπορεί να εκτελεστεί το ημερήσιο έργο. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα οι επιβάτες να περιμένουν επί ώρες στις στάσεις, καθώς ήδη το 50% του στόλου των λεωφορείων είναι καθηλωμένα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών αλλά και προσωπικού.

Σχόλια