Το Kepler διπλασίασε τον αριθμό των γνωστών εξωπλανητών

Στους 1.284 ανέρχονται οι νέοι εξωπλανήτες που έχει ανακαλύψει το διαστημικό τηλεσκόπιο Kepler όπως ανακοίνωσε σχετικά η NASA.

«Με την ανακοίνωση αυτή επιβεβαιώνεται ότι το Kepler έχει ανακαλύψει υπερδιπλάσιους εξωπλανήτες από την προηγούμενη μέτρηση» δήλωσε η Έλεν Στόφαν, επικεφαλής επιστήμονας της NASA στην Ουάσινγκτον. «Αυτό μας δίνει ελπίδες ότι κάπου εκεί έξω, γύρω από ένα άστρο σαν το δικό μας, μπορούμε να βρούμε κάποια στιγμή άλλη μία Γη».

Όπως ανακοινώθηκε από τη NASA, αναλύθηκε εκτενώς ο κατάλογος «υποψηφίων πλανητών» του διαστημικού τηλεσκοπίου από τον Ιούλιο του 2015, στον οποίο υποδεικνύονταν 4.302 πιθανοί πλανήτες. Για 1.284 από αυτούς, η πιθανότητα να είναι όντως εξωπλανήτες είναι μεγαλύτερη του 99%. Ακόμα 1.327 είναι πιθανό να είναι όντως πλανήτες, αλλά επειδή δεν υπάρχει ποσοστό βεβαιότητας 99% απαιτούνται επιπλέον έρευνες.

«Πριν την εκτόξευση του διαστημικού τηλεσκοπίου, δεν ξέραμε αν οι εξωπλανήτες ήταν πολύ σπάνιοι ή κοινοί στον γαλαξία. Χάρη στο Kepler και την ερευνητική κοινότητα, ξέρουμε ότι μπορεί να υπάρχουν περισσότεροι πλανήτες από άστρα» είπε σχετικά ο Πολ Χερτζ, διευθυντής του Τμήματος Αστροφυσικής στα κεντρικά της NASA. «Αυτή η γνώση παρέχει πληροφορίες για τις μελλοντικές αποστολές που θα μας ενημερώσουν αν είμαστε μόνοι στο σύμπαν».

Το Kepler εντοπίζει τα σήματα και ίχνη μακρινών πλανητών, όπως οι μειώσεις της φωτεινότητάς τους όταν η τροχιά τους διέρχεται μπροστά από άστρα. Από την ανακάλυψη των πρώτων πλανητών έξω από το ηλιακό μας σύστημα, πριν από δύο δεκαετίες, οι έλεγχοι ήταν χρονοβόροι και επίπονοι. Ωστόσο, χάρη στο Kepler και τις νέες τεχνικές, μια μέθοδος στατιστικής ανάλυσης μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλούς υποψηφίους πλανήτες ταυτόχρονα.

«Οι εξωπλανήτες μπορούν να θεωρηθούν σαν ψίχουλα ψωμιού» λέει ο Τίμοθι Μόρτον, ερευνητής του Πανεπιστημίου Πρίνστον στο Νιου Τζέρσεϊ και πρώτος συγγραφέας της μελέτης που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση «The Astrophysical Journal».

«Αν ρίξεις μερικά μεγάλα ψίχουλα στο πάτωμα, μπορείς να τα σηκώνεις ένα-ένα. Αλλά αν ρίξεις μια ολόκληρη σακούλα από μικρά, θα χρειαστείς σκούπα. Αυτή η στατιστική ανάλυση είναι η σκούπα μας».

Το Κέπλερ, που εκτοξεύτηκε το 2009, έχει εξετάσει εξονυχιστικά 150.000 άστρα για να βρει ενδείξεις πλανητών σε τροχιά γύρω από αυτά και κυρίως πλανήτες που βρίσκονται σε απόσταση τέτοια που θα μπορούσαν να έχουν νερό σε υγρή κατάσταση, κάτι που θα επέτρεπε ενδεχομένως την εμφάνιση ζωής.