Ελληνικά «σαπιοκάραβα» στις παραλίες της ΝΑ Ασίας – Τα 87 πλοία και οι εφοπλιστές

0
1879

Αγνοώντας τους ηγέτες του κλάδου, τις περιβαλλοντικές οργανώσεις και τις οργανώσεις υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, πολλοί πλοιοκτήτες συνέχισαν να κερδοσκοπούν το 2015 υιοθετώντας επικίνδυνες και περιβαλλοντικά επιζήμιες πρακτικές διάλυσης παλαιών πλοίων σε παραλίες της Νότιας Ασίας.

Σύμφωνα με τα νέα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν στις 4 Φεβρουαρίου 2016 από τη ΜΚΟ Shipbreaking Platform 768 μεγάλα ποντοπόρα πλοία πωλήθηκαν πέρυσι σε διαλυτήρια πλοίων.

Τα 469 από αυτά διαλύθηκαν σε παραλίες της Ινδίας, του Πακιστάν και του Μπαγκλαντές, σε εγκαταστάσεις που δεν διασφαλίζουν θεμελιώδη εργασιακά δικαιώματα, αψηφούν το διεθνές νομικό πλαίσιο που διέπει το εμπόριο αποβλήτων και που δεν σέβονται τα διεθνή πρότυπα προστασίας του περιβάλλοντος.

Μεταξύ των πολλών ατυχημάτων που οδήγησαν στο θάνατο ή στον ακρωτηριασμό εργατών κατά την προηγούμενη χρονιά ήταν μια μεγάλη έκρηξη αερίου στη Shitol Enterprise, μια εγκατάσταση διάλυσης στο Μπαγκλαντές. Η έκρηξη ενός κυλίνδρου αερίου σκότωσε ακαριαία τέσσερις εργάτες και τραυμάτισε σοβαρά άλλους τέσσερις.

Το πλοίο, που ήταν υπό διάλυση, πωλήθηκε στη Shitol Enterprise από την ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Universal Ship Management Corporation, και έπλεε υπό σημαία Αγίου Χριστοφόρου και Νέβις, μια «Σημαία Ευκαιρίας» που χρησιμοποιείται συχνά για τα παροπλισμένα πλοία λόγω του χαμηλού κόστους.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τους πλοιοκτήτες των άλλων εθνικοτήτων, έχοντας πουλήσει το μεγαλύτερο αριθμό παροπλισμένων πλοίων σε βρώμικα και επικίνδυνα διαλυτήρια στη Νότια Ασία, ενώ, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, το Μπαγκλαντές αναδεικνύεται ως ο υπ” αριθμόν ένα προορισμός για πλοία που προορίζονται για διάλυση, παγκοσμίως.

—Παραδείγματα εξαιρετικά κακών πρακτικών:

Το βραβείο του χειρότερου πλοιοκτήτη από πλευράς πρακτικών διάλυσης πηγαίνει στον IDAN OFER, γιο του μεγαλοπαράγοντα της ναυτιλίας, Sammy Ofer. Ο Idan Ofer ηγείται της QUANTUM PACIFIC GROUP και κατέχει πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της ISRAEL CORPORATION, της μεγαλύτερης ισραηλινής εταιρείας που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο. Μαζί, αυτές οι ναυτιλιακές εταιρείες πούλησαν το 2015 το μεγαλύτερο αριθμό πλοίων σε κατώτερης ποιότητας εγκαταστάσεις: σύνολο εννέα πλοία, εκ των οποίων 6 κατέληξαν στο Μπαγκλαντές, όπου επικρατούν ως γνωστόν οι χειρότερες συνθήκες.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ήταν εκείνοι που πούλησαν το μεγαλύτερο αριθμό πλοίων σε διαλυτήρια της Νότιας Ασίας το 2015, συνολικά 87 πλοία. Από τότε που η ΜΚΟ Shipbreaking Platform ξεκίνησε να συγκεντρώνει δεδομένα για τις πρακτικές που ακολουθούνται για τη διάλυση πλοίων σε παγκόσμιο επίπεδο, οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες βρίσκονται επανειλημμένως στην κορυφή του καταλόγου με τους πλοιοκτήτες που επιλέγουν βρώμικες και επικίνδυνες πρακτικές.

«Με τη στήριξη της Ελληνικής κυβέρνησης, οι πλοιοκτήτες εξακολουθούν να αρνούνται να αναλάβουν τις ευθύνες τους για τη ζημιά που προκαλούν οι επιλογές τους στους εργάτες και το περιβάλλον της Νότιας Ασίας» αναφέρει η ΜΚΟ.

Παρά τις πολυάριθμες πρωτοβουλίες για την προώθηση της βιώσιμης ναυτιλίας και της χρήσης περιβαλλοντικά φιλικών τεχνολογιών στα πλοία, πολύ γνωστές ναυτιλιακές εταιρείες της Νότιας Κορέας, όπως η HYUNDAI και η HANJIN, ο ταϊβανικός κολοσσός κοντέινερ EVERGREEN και ιαπωνικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των MOL, K-LINE και της TOYOFUJ ιδιοκτησίας TOYOTA, πούλησαν πλοία για διάλυση στο Μπαγκλαντές, σε σαφή αντίθεση με τις αξίες και τα πρότυπά τους.

Οι Νοτιοκορεάτες Πλοιοκτήτες πούλησαν 27 πλοία αποκλειστικά σε εγκαταστάσεις της Νότιας Ασίας, κυρίως στο Μπαγκλαντές. Οι ΙΑΠΩΝΕΣ ΠΛΟΙΟΚΤΗΤΕΣ πούλησαν και αυτοί κατ’ αποκλειστικότητα τα πλοία τους στη Νότια Ασία, με την πλειοψηφία αυτών να καταλήγουν στο Μπακλαντές.

Η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία NORDDEUTSCHE VERMÖGEN πούλησε τρία πλοία σε διαλυτήρια στην Ινδία και το Μπαγκλαντές – το Northern Glance, το Northern Diversity και το Northern Vitality. Το τελευταίο συνελήφθη στο γερμανικό λιμάνι Wilhelmshaven το 2012, ώστε να αποτραπεί η επικείμενη, παράνομη εξαγωγή του στην Ινδία. Παρά την ευαισθητοποίηση για τις άσχημες συνθήκες που επικρατούν στα διαλυτήρια της Νότιας Ασίας, η NORDDEUTSCHE VERMÖGEN δείχνει να μην ενδιαφέρεται για το γεγονός ότι τα πλοία της προσαράζουν σε παραλίες, και ότι ένα από αυτά κατέληξε στο Μπαγκλαντές.

Η κρατική εταιρεία POLSTEAM πούλησε πλοία στο Μπαγκλαντές και το Πακιστάν – και αρνήθηκε να αναλάβει την ευθύνη των πράξεών της μετά από ειδοποίηση που έλαβε από τη ΜΚΟ Shipbreaking Platform. Ακόμα χειρότερα, η πολωνική κυβέρνηση δεν έκανε τίποτα για το θέμα.

«Παρά τη μεγάλη προσοχή που δίνεται διεθνώς στο πρόβλημα της διάλυσης πλοίων σε παραλίες της Νότιας Ασίας, οι στατιστικές για το 2015 δείχνουν ότι οι πρακτικές που ακολουθούνται από τη συντριπτική πλειοψηφία των πλοιοκτητών δεν έχουν αλλάξει προς το καλύτερο. Αντίθετα, οι περισσότεροι επέλεξαν έναν από τους χειρότερους προορισμούς για διάλυση πλοίων στον κόσμο – το Μπαγκλαντές, όπου παιδιά εξακολουθούν να γίνονται αντικείμενο παράνομης εκμετάλλευσης, καθώς ωθούνται στο να διαλύουν πλοία με τα χέρια σε παλιρροϊκές περιοχές» είπε η Patrizia Heidegger, Διευθύντρια της ΜΚΟ Shipbreaking Platform.

Οι πλοιοκτήτες πωλούν τα πλοία τους σε εγκαταστάσεις της Νότιας Ασίας μέσω των cash-buyers, δηλαδή εταιρείες με ειδίκευση στο εμπόριο παροπλισμένου τονάζ. Οι cash-buyers προσφέρουν στους πλοιοκτήτες όχι μόνο την υψηλότερη τιμή, αλλά και την απαλλαγή από την ευθύνη της ορθής διαχείρισης των παροπλισμένων πλοίων τους.

Τα πλοία περιέχουν μεγάλες ποσότητες τοξικών υλικών, όπως πετρελαϊκά κατάλοιπα, αμίαντο και υφαλοχρώματα πλούσια σε βαρέα μέταλλα και η πώλησή τους θα απέφερε μικρότερο οικονομικό κέρδος εάν γινόταν σε εγκαταστάσεις ανακύκλωσης πλοίων που ακολουθούν πρότυπα για την προστασία του περιβάλλοντος, την ασφάλεια και την υγεία.

Το μοναδικό σημάδι ελπίδας, είναι μια ομάδα κορυφαίων πλοιοκτητών που έχουν δεσμευθεί να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν για την καθαρή και ασφαλή διαχείριση των παροπλισμένων πλοίων τους και να αποδείξουν ότι υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται να δημοσιεύσει, μέχρι το τέλος του 2016, κατάλογο των εγκεκριμένων εγκαταστάσεων ανακύκλωσης πλοίων που υπάρχουν ανά τον κόσμο. Αυτό θα ικανοποιήσει το κάλεσμα εκείνων που απαιτούν καλύτερες πρακτικές, συμπεριλαμβανομένων επενδυτών, όπως είναι η ΑΜΝ-Amro, και ιδιοκτητών φορτίων, όπως είναι η H&M, η Stora Enso και η Phillips – κανένας εκ των οποίων δεν επιθυμεί να συνδεθεί με τη ρυπογόνα και επιβλαβή διαχείριση των παροπλισμένων πλοίων.

Παρόλο που μόνο τα πλοία που φέρουν σημαία Κράτους Μέλους της Ε.Ε. θα ανακυκλώνονται υποχρεωτικά σε εγκεκριμένες από την Ε.Ε. εγκαταστάσεις, οι πλοιοκτήτες θα δύνανται να επιλέξουν τις εν λόγω εγκαταστάσεις και για τα πλοία τους που δε φέρουν σημαία Κράτους Μέλους της Ε.Ε..

Ως εκ τούτου, η ΜΚΟ Shipbreaking Platform καλεί τις ναυτιλιακές εταιρείες και τους επενδυτές τους να χρησιμοποιούν μόνο τις εγκαταστάσεις ανακύκλωσης που περιλαμβάνονται στον ευρωπαϊκό κατάλογο. Επιπλέον, οι κυβερνήσεις των κορυφαίων ναυτιλιακών δυνάμεων παγκοσμίως, όπως η Ελλάδα και η Γερμανία, θα πρέπει, αντίστοιχα, να λάβουν μέτρα για τη διασφάλιση της χρήσης του εν λόγω καταλόγου σε εθνικό επίπεδο. Εισάγοντας οικονομικά κίνητρα, βάσει της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει», θα συμβάλλουν σημαντικά στην άσκηση πίεσης στους ανεύθυνους πλοιοκτήτες για τη βιώσιμη ανακλύκλωση των πλοίων.

 

Διαβάστε εδώ ποια πλοία ελληνικής πλοιοκτησίας απορρίφθηκαν σε παραλίες της ΝΑ Ασίας.

Σχόλια