ΕΕ: Βιοποικιλότητα, ρύποι και πετρελαιοκίνηση στο συμβούλιο υπουργών Περιβάλλοντος

0
288

Στο συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης το οποίο διεξήχθη την Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου στις Βρυξέλλες συμμετείχε και ο Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιάννης Τσιρώνης.

Στο συμβούλιο υιοθετήθηκαν τα «Συμπεράσματα Συμβουλίου για τη Στρατηγική της ΕΕ για τη Βιοποικιλότητα» και συμφωνήθηκαν η αναθεώρηση της Οδηγίας για τη μείωση των εθνικών εκπομπών από συγκεκριμένους ρυπαντές της ατμόσφαιρας και η τροποποίηση της Οδηγίας 2003/35/CE.

Επίσης, συζητήθηκαν οι εκπομπές των πετρελαιοκίνητων οχημάτων, τα αποτελέσματα της συνόδου του Παρισιού για το Κλίμα (COP21) και οι δράσεις ενίσχυσης της κυκλικής οικονομίας, με αφορμή και την πρόσφατη πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

—Βιοποικιλότητα

Στα Συμπεράσματα Συμβουλίου εκφράστηκε και η ανάγκη ενισχυμένης προστασίας της βιοποικιλότητας. Παρά τα φιλόδοξα βήματα που έχουν γίνει χρειάζονται ακόμα σημαντικές προσπάθειες για να επιτευχθούν οι στόχοι της Στρατηγικής της ΕΕ για τη βιοποικιλότητα ως το 2020.

Τα οφέλη από την προστασία της βιοποικιλότητας σε ευρωπαϊκό επίπεδο εκτιμώνται σε 200 δισ. Ευρώ ετησίως, ποσό πολλαπλάσιο από τα κόστη προφύλαξης.

Σημαντική παράμετρος είναι οι θέσεις εργασίας στη βιολογική γεωργία, οι οποίες σύμφωνα με εκτιμήσεις είναι κατά 10% ως 15% περισσότερες ανά μονάδα επιφάνειας σε σύγκριση με τις θέσεις εργασίας στη συμβατική γεωργία.

Ο κ. Τσιρώνης σχολίασε ότι «η χρηματοδότηση της προστασίας της βιοποικιλότητας δεν αποτελεί κόστος αλλά επένδυση. Η Ελλάδα, με 27% της έκτασης της στο δίκτυο Natura 2000 και υψηλό ποσοστό του ΑΕΠ της από τον τουρισμό και τη γεωργία, έχει κάθε συμφέρον να στηρίξει τις επενδύσεις στην προστασία της βιοποικιλότητας».

—Εκπομπές ρύπων

Αναφορικά με την αναθεώρηση της Οδηγίας για τη μείωση των εθνικών εκπομπών διοξειδίου του θείου, οξειδίων του αζώτου, πτητικών οργανικών ενώσεων, αμμωνίας και αιωρούμενων σωματιδίων (ΑΣ 2.5), επετεύχθη πολιτική συμφωνία στο Συμβούλιο.

Οι Υπουργοί επισήμαναν ότι, ενώ υπάρχει τεκμηριωμένη άποψη ότι το κόστος από τους αιφνίδιους θανάτους είναι πολλαπλάσιο από το κόστος περιορισμού των ρύπων, οι χώρες είναι δύσκολο να δεσμευτούν σε φιλόδοξους στόχους για δύο κυρίως λόγους: αφενός οι μειώσεις δεν εξαρτώνται από τις πολιτικές των Υπουργών Περιβάλλοντος αλλά από δεκάδες άλλες δραστηριότητες, όπως η γεωργία ή η χρήση ΙΧ αυτοκινήτων.

Αφετέρου οι οικονομίες της ΕΕ έχουν πολύ διαφορετική διάρθρωση, που δυσχεραίνει την επίτευξη κοινών στόχων. Ο Γιάννης Τσιρώνης χαρακτήρισε ως πολύ σημαντικό θετικό πρώτο βήμα τη συμφωνία στο Συμβούλιο και εξέφρασε την ελπίδα ότι η διαπραγμάτευση με το Ευρωκοινοβούλιο που θα ακολουθήσει θα έχει σαν αποτέλεσμα την υιοθέτηση ενός φιλόδοξου κειμένου που θα συμβάλει καθοριστικά στη μείωση των συνολικών εκπομπών της ΕΕ.

—COP21

Ο  κ. Τσιρώνης συνεχάρη την γαλλική Προεδρία της COP21 με αφορμή την πρόσφατη συμφωνία για το Kλίμα και ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διερευνήσει τη δυνατότητα σύνδεσης του «ανθρακικού αποτυπώματος» με οικονομικά κίνητρα ή/και αντικίνητρα.

—Πετρελαιοκίνηση

Αναφορικά με το πρόβλημα με τα ντιζελοκίνητα οχήματα που αναδείχθηκε με αφορμή το σκάνδαλο της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen, συζητήθηκε η θέσπιση νέου συστήματος μέτρησης ρύπων αυτοκινήτων σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας.

Ο Αναπληρωτής Υπουργός στηλίτευσε την αποτυχία των θεσμικών οργάνων να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα έγκαιρα και τόνισε ότι θα πρέπει να υπάρξει όσο το δυνατόν ταχύτερα μηδενισμός του συντελεστή προσαρμογής των εκπομπών των ντιζελοκίνητων οχημάτων έτσι ώστε αυτές να ανταποκρίνονται στα ίδια αυστηρά πρότυπα με τα βενζινοκίνητα.

Τέλος, ο Υπουργός προσκάλεσε τους ομολόγους του στην 19η Σύνοδο των Συμβαλλομένων Μερών της Σύμβασης της Βαρκελώνης για την προστασία της Μεσογείου από τη ρύπανση, η οποία θα διεξαχθεί στην Αθήνα από τις 9 ως τις 12 Φεβρουαρίου 2016.

econews

Σχόλια