Ευρωκοινοβούλιο: αυστηρότερα όρια για την ατμοσφαιρική ρύπανση στην ΕΕ

0
289

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν στο Ευρωκοινοβούλιο, το 2010 η ατμοσφαιρική ρύπανση προκάλεσε πάνω από 400.000 πρόωρους θανάτους στην Ευρωπαϊκή Ένωση ενώ, πάνω από το 62% του εδάφους της Ευρωπαϊκής Ένωση εκτίθεται στον ευτροφισμό, συμπεριλαμβανομένου του 71% των οικοσυστημάτων Natura 2000.

Όπως αναφέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το συνολικό κόστος είναι της τάξης των 330-940 δισ. ευρώ ετησίως, συμπεριλαμβανομένης της άμεσης οικονομικής ζημίας ύψους 15 δισ. ευρώ από τις χαμένες εργάσιμες ημέρες,  4 δισ. ευρώ από το κόστος της υγειονομικής περίθαλψης, 3 δισ. ευρώ λόγω της απώλειας καλλιεργειών και  1 δισ. ευρώ από ζημιές σε κτίρια.

Η μη συμμόρφωση με τα ισχύοντα πρότυπα ποιότητας του αέρα και τις νέες διεθνείς υποχρεώσεις της ΕΕ στο πλαίσιο του Πρωτοκόλλου του Γκέτεμποργκ εμποδίζει την καλύτερη προστασία των πολιτών της ΕΕ και του περιβάλλοντός τους. Οι περιοχές που δεν συμμορφώνονται με τα πρότυπα PM10 και NO2 ανέρχονται σε 32% και 24% του εδάφους της ΕΕ, αντίστοιχα, και 40 εκατ. πολίτες εξακολουθούν να είναι εκτεθειμένοι σε ανώτερα των επιτρεπτών ορίων σωματίδια PM10.

—Το Ευρωκοινοβούλιο ψήφισε νέα ανώτατα όρια για τους ρύπους

Χθες, Τετάρτη 28/10, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε τα νέα εθνικά ανώτατα όρια για τις εκπομπές έξι βασικών ρύπων, συμπεριλαμβανομένων του διοξειδίου του θείου, των σωματιδίων και των οξειδίων του αζώτου καθώς όπως σύμφωνα με τα στοιχεία που παρατέθηκαν, η νέα οδηγία μπορεί να οδηγήσει στην μείωση του κόστους που προκαλεί η ατμοσφαιρική ρύπανση ως και 40 δισ. ευρώ μέχρι το 2030.

Σύμφωνα με την εισηγήτρια από τη Βρετανία, κα Τζούλι Γκέρλινγκ, «η ατμοσφαιρική ρύπανση έχει τεράστιες επιπτώσεις στην υγεία των ατόμων και προκαλεί μεγάλα οικονομικά κόστη. Η παρούσα νομοθεσία θα βοηθήσει σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης εντός των κρατών μελών, συμπεριλαμβανομένων των τοπικών αρχών, οι οποίες έχουν δεσμευτεί σε αυτήν τη διαδικασία. Το κείμενο που υιοθετήθηκε, πιέζει επίσης την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συμφωνήσει άμεσα επί του  νέου κανονισμού για τις εκπομπές υπό πραγματικές συνθήκες οδήγησης (RDE). Η κοινή γνώμη απαιτεί την ανάληψη άμεσης δράσης στον τομέα αυτό μετά και τις πρόσφατες αποκαλύψεις για το σκάνδαλο στην αυτοκινητοβιομηχανία«.

Ειδικότερα, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τα νέα προτεινόμενα ανώτατα όρια για το διοξείδιο του θείου (SO2), τα οξείδια του αζώτου (NOx), τις πτητικές οργανικές ενώσεις (NMVOC) πλην του μεθανίου, το μεθάνιο (CH4), την αμμωνία (ΝΗ3) και τα αιωρούμενα σωματίδια (PM2.5), τα οποία θα πρέπει να επιτευχθούν μέχρι το 2020 και το 2030, όπως αυτά προτάθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ζητά δε, η νέα οδηγία για τα μελλοντικά εθνικά ανώτατα όρια εκπομπών (NEC) να συνεισφέρει στην μείωση των εκπομπών υδραργύρου στην ΕΕ αλλά, επισημαίνει ότι θα πρέπει πρώτα να διεξαχθεί μία μελέτη αντίκτυπου προτού τεθούν ανώτατα όρια για αυτές τις εκπομπές.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη θα πρέπει να συμφωνήσουν άμεσα επί της πρότασης  κανονισμού για τις εκπομπές υπό πραγματικές συνθήκες οδήγησης (RDE), ώστε να εξασφαλιστεί ότι όλες οι ευρωπαϊκές πολιτικές για την ατμοσφαιρική ρύπανση εξυπηρετούν τον ίδιο σκοπό.

—Καμία παραχώρηση στη ναυτιλία

Οι ευρωβουλευτές προτείνουν να απορριφθεί η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για παροχή ευελιξίας στα κράτη-μέλη σε ό,τι αφορά την αντιστάθμιση της μείωσης των εκπομπών οξειδίων του αζώτου, διοξειδίου του θείου και αιωρούμενων σωματιδίων από τη διεθνή ναυτιλία. Αντ” αυτού, προτείνεται η Επιτροπή να εξετάσει τη λήψη μέτρων για τη μείωση των εκπομπών από τη διεθνή ναυτιλία, κυρίως στα χωρικά ύδατα των κρατών μελών και στις αποκλειστικές οικονομικές ζώνες αυτών, και, ενδεχομένως, να υποβάλει νομοθετική πρόταση για το σκοπό αυτό.

Οι ευρωβουλευτές μετά και τη σημερινή ψηφοφορία θα ξεκινήσουν τις διαπραγματεύσεις με το Συμβούλιο των Υπουργών με σκοπό την επίτευξη συμφωνίας σε πρώτη ανάγνωση.

Σχόλια