Αρκτική: οι πάγοι λιώνουν, τα πλοία μπαίνουν σε αχαρτογράφητα νερά

0
7959

Το Βορειοδυτικό Πέρασμα είναι ο απροσπέλαστος μέχρι πρότινος, παγωμένος θαλάσσιος δρόμος που συνδέει τον Ατλαντικό Ωκεανό με τον Ειρηνικό στο καναδικό Αρχιπέλαγος της Αρκτικής.

Δεδομένου ότι η ανέγγιχτη παγωμένη Ήπειρος δοκιμάζεται περισσότερο από την υπερθέρμανση του πλανήτη σε σύγκριση με τις υπόλοιπες περιοχές της Γης προβλέπεται ότι σε λίγα χρόνια το Βορειοδυτικό Πέρασμα θα ανοίξει, δηλαδή τουλάχιστον τα καλοκαίρια οι πάγοι θα λιώνουν, επιτρέποντας τη διέλευση πλοίων.

Ήδη την τελευταία πενταετία συνολικά 115 πλοία, κυρίως φορτηγά και πετρελαιοφόρα, έχουν διαπλεύσει το Βορειοδυτικό Πέρασμα.

—Σε αχαρτογράφητα νερά

Αυτές τις μέρες το Βορειοδυτικό Πέρασμα διασχίζει το παγοθραυστικό CCGS Amundsen σημαίας Καναδά.

Το Καναδικό κομμάτι της Αρκτικής έχει την επιφάνεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά παραμένει σε μεγάλο βαθμό αχαρτογράφητο. Τα νερά είναι ρηχά και η ναυσιπλοΐα στην περιοχή είναι μια ριψοκίνδυνη υπόθεση, ακόμα και όταν οι πάγοι έχουν λιώσει, όπως συμβαίνει σταδιακά τα καλοκαίρια.

Αυτό το πέρασμα μειώνει κατά 7.000 χιλιόμετρα ένα θαλάσσιο ταξίδι από το Λονδίνο στο Τόκυο εξοικονομώντας χρόνο και καύσιμα.

Μπορεί η διαδρομή να παραμένει επικίνδυνη, όμως προσελκύει ολοένα και περισσότερο το ενδιαφέρον των ναυτιλιακών εταιρειών, καθώς οι κλιματολόγοι προβλέπουν ότι σε λίγα χρόνια η Αρκτική θα μετατρέπεται σε απέραντη θάλασσα τα καλοκαίρια.

—Ναυσιπλοΐα στους πάγους

Το πρώτο εμπορικό δρομολόγιο μέσω του βορειοδυτικού περάσματος έγινε το Σεπτέμβριο του 2013 από ένα φορτηγό πλοίο από την Βρετανική Κολομβία που μετέφερε άνθρακα στη Φινλανδία.

Μάλιστα, το πρώτο τάνκερ που διέσχισε την άλλοτε παγωμένο Ήπειρο ήταν ελληνικής πλοιοκτησίας. Πρόκειται για το τάνκερ Ob River της εταιρείας Dynagas συμφερόντων Γιώργου Προκοπίου που μετέφερε υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) από τη Ρωσία στην Ιαπωνία, διασχίζοντας εκείνη τη φορά το Βορειοανατολικό Πέρασμα, μια ακόμα συντομότερη διαδρομή από την Ευρώπη στην Ασία, κατά μήκος των ακτών της Σιβηρίας.

Δύο θαλάσσιες οδοί έχουν ήδη ανοιχθεί στην Αρκτική: το Βορειοδυτικό Πέρασμα μέσω του Καναδά και η Βόρεια Θαλάσσια Οδός (ή Βορειοανατολικό Πέρασμα), ένα στενό “μονοπάτι” μήκους 4.800 χιλιομέτρων που ξεδιπλώνεται κατά μήκος των ακτών της Ρωσίας και της Νορβηγίας συνδέοντας τη Θάλασσα Μπάρεντς και τη Θάλασσα Μπέρινγκ με τις παρυφές του Ειρηνικού Ωκεανού.

—Κίνδυνοι από τα χωροκατακτητικά είδη

Η Κλιματική Αλλαγή είναι η αιτία της τήξης των πάγων της Αρκτικής και της διάνοιξης θαλάσσιων οδών διασύνδεσης του βόρειου Ειρηνικού ωκεανού και του βόρειου Ατλαντικού για πρώτη φορά μετά από δύο εκατομμύρια χρόνια.

Μάλιστα σε παλαιότερη μελέτη τους που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Nature Climate Change βιολόγοι του Κέντρου Περιβαλλοντικής Έρευνας “Smithsonian” υποστήριξαν ότι οι νέοι θαλάσσιοι δρόμοι καθιστούν ευάλωτες τις ακτές και τα ύδατα της Αρκτικής στην επιδρομή χωροκατακτητικών ειδών.

Μαζί με τον κίνδυνο από τις εξορυκτικές δραστηριότητες για την άντληση υδρογονανθράκων από το πλούσιο υπέδαφος της “λιωμένης” Αρκτικής ενσκήπτει και αυτός της μόλυνσης του περιβάλλοντος της περιοχής από τα ξενικά ή χωροκατακτητικά είδη που μεταφέρουν τα πλοία καθώς διασχίζουν για πρώτη φορά τις άλλοτε “παρθένες” περιοχές.

Η ρύπανση στην Αρκτική από τη ναυσιπλοΐα και τις εξορύξεις υδρογονανθράκων  από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, αναμένεται να επιδεινώσει ακόμα περισσότερο το λιώσιμο των πάγων, σύμφωνα με το Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα των Ηνωμένων Εθνών (UNEP).

Σχόλια