Άρης: νερό στον Κόκκινο Πλανήτη βρήκε η NASA

Ο πλανήτης Άρης είχε νερό και πιθανότατα φιλοξενούσε ζωή έστω σε μικροβιακή μορφή ανακοίνωσε η NASA σε ειδική συνέντευξη τύπου που παραχώρησε απόψε.

Ο «Κόκκινος Πλανήτης» διέθετε πολλές πηγές νερού, αλλά το υγρό στοιχείο εξαφανίστηκε εξαιτίας ορισμένων ακραίων κλιματικών αλλαγών που συνέβησαν πριν από εκατομμύρια χρόνια.

Δορυφορικά στοιχεία απέδειξαν ότι το νερό κυλούσε πάνω στον Άρη και δεν βρισκόταν μόνο σε φυσικές λεκάνες.

Οι αυλακώσεις που εντόπισαν τα όργανα της NASA, οι σκούρες γραμμές στη φωτογραφία, εμφανίζονται κατά το αρειανό καλοκαίρι και εξαφανίζονται το χειμώνα. Γεωγραφικά εντοπίζονται κατά κύριο λόγο στον Ισημερινό του πλανήτη.

Αυτό συμβαίνει διότι τα όργανα είναι πολύ ευαίσθητα στην αλλαγή των εποχών. Πάντως η εξήγηση του νερού θεωρείται ως η πλέον λογικοφανής.

Μέχρι σήμερα, νερό είχε ανακαλυφθεί μόνο στο υπέδαφος στον Άρη υπό μορφή πάγου και στους πόλους.

Όπως επισημαίνουν οι ερευνητές με επικεφαλής τον υποψήφιο διδάκτορας Λουχέντρα Όγια,  τα ίχνη αυτά είχαν παρατηρηθεί για πρώτη φορά το 2010, καθώς οι επιστήμονες είχαν εντοπίσει πως στην επιφάνεια του πλανήτη έρεε αλμυρό νερό, το οποίο όταν όταν χαμηλώνει η θερμοκρασία στεγνώνει και δημιουργεί «λωρίδες» μήκους μέχρι και 100 μέτρων.

Οι τελευταίες ρομποτικές αποστολές της NASA έχουν επιβεβαιώσει ότι, πριν από περίπου  τρία δισεκατομμύρια χρόνια, ο Άρης διέθετε λίμνες και ωκεανούς.

«Υπήρξε ζωή στον Άρη και μπορούμε να το ανακαλύψουμε; Μήπως ξεκίνησε η ζωή στον Άρη; Υπάρχει ακόμα ζωή στον Άρη; Μπορούμε να το διαπιστώσουμε είτε στέλνοντας μηχανήματα είτε ανθρώπους και θα είμαι πολύ χαρούμενος να φτάσει αυτή η ημέρα», δήλωσαν οι επιστήμονες κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου της NASA.

—Η ανακάλυψη του δορυφόρου

Πώς γίνεται όμως να υπάρχει υγρό νερό στον κόκκινο πλανήτη, δεδομένου ότι η ατμόσφαιρα είναι τόσο αραιή και η θερμοκρασία βρίσκεται συνήθως δεκάδες βαθμούς κάτω από το μηδέν;

Κανονικά, το νερό θα έπρεπε να εξαχνώνεται, να μετατρέπεται απευθείας από υγρό σε αέριο, ή να μετατρέπεται ακαριαία σε πάγο.

Η απάντηση βρίσκεται στις πλούσιες αποθέσεις αλάτων που διέκρινε ο MRO, ένας δορυφόρος της NASA που λειτουργεί σε τροχιά γύρω από τον Άρη από το 2006.

Τα άλατα, εξηγούν οι ερευνητές, μειώνουν το σημείο τήξης του νερού έως και κατά 80 βαθμούς Κελσίου, επιτρέποντάς του να διατηρηθεί σε υγρή μορφή. Κάτι ανάλογο κάνουμε στη Γη όταν ρίχνουμε αλάτι στους παγωμένους δρόμους για να λιώσουμε τον πάγο.

Το φασματόμετρο του MRO ανίχνευσε ένυδρα άλατα -άλατα που προσελκύουν γύρω τους μόρια νερού- μόνο στη διάρκεια του αρειανού καλοκαιριού, όταν η θερμοκρασία ανεβαίνει μέχρι τους μείον 23 βαθμούς Κελσίου.

«Βρήκαμε ένυδρα άλατα μόνο όταν οι εποχικοί σχηματισμοί έφταναν στο μέγιστο, κάτι που υποδηλώνει ότι η πηγή της ενυδάτωσης είναι είτε οι ίδιες οι σκούρες λωρίδες, είτε η διαδικασία που οδηγεί το σχηματισμό τους» εξήγησε ο Όγια από τα κεντρικά γραφεία της NASA στην Ουάσινγκτον.

Παραμένει βέβαια ασαφές από πού πηγάζει αυτό το νερό. Ίσως τα υγροσκοπικά άλατα «προσελκύουν» την υγρασία από βάθος δεκάδων μέτρων στο υπέδαφος.

—Πόροι και ζωή

Τα ρυάκια νερού στον Άρη θα μπορούσαν να προμηθεύσουν με πολύτιμες πρώτες ύλες τις πρώτες επανδρωμένες αποστολές στον Κόκκινο Πλανήτη: είτε για ύδρευση είτε για την παραγωγή καυσίμου υδρογόνου μετά από τη διάσπαση του μορίου του νερού.

Μάλιστα, τα τελευταία ευρήματα αναζωπυρώνουν την κουβέντα για ύπαρξη μικροβιακής ζωής στον Άρη.

Σε κάθε περίπτωση αποδεικνύεται ότι ο Άρης δεν είναι απλώς μια παγωμένη και άνυδρη έρημος, εκτεθειμένη στην κοσμική και την ηλιακή ακτινοβολία, αλλά ένας πλανήτης που μπορεί να κρύβει ακόμα σημαντικότερα μυστικά.

Πιο σαφής εικόνα για την ύπαρξη ζωής στον Άρη θα μπορούσε να προκύψει από τη χημική ανάλυση του αρειανού νερού.

Η μελέτη της NASA δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Nature Geoscience.