Βιώσιμα βιοκαύσιμα αεροσκαφών από ζαχαροκάλαμο δεν απειλούν τα τρόφιμα

0
42

Βιοκαύσιμα αεροσκαφών από ζαχαροκάλαμο που μπορούν να μειώσουν σημαντικά τις εκπομπές ρύπων του θερμοκηπίου ανέπτυξαν ερευνητές στις ΗΠΑ.

Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ με επικεφαλής τον καθηγητή Αλέξις Μπελ του Τμήματος Χημικής και Βιομοριακής Μηχανικής υποστηρίζουν ότι η καλλιέργεια βιομάζας ζαχαροκάλαμου μπορεί να γίνει σε επονομαζόμενα «οριακά» εδάφη, δηλαδή σχεδόν χέρσες περιοχές όπου δεν αναπτύσσονται καλλιέργειες τροφίμων και έτσι αποφεύγεται ο ανταγωνισμός.

—Οι επιπτώσεις της αεροπορίας στο Κλίμα

Οι αεροπορικές μεταφορές αντιστοιχούν σε ένα τεράστιο ποσοστό των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Μόνο οι ευρωπαϊκές αερομεταφορές αντιστοιχούν στο 2% των παγκόσμιων εκπομπών ρύπων.

Μπορεί το ποσοστό να φαίνεται μικρό, αλλά αφενός αφορά μόνο στην Ευρώπη και αφετέρου τα αεροσκάφη που πετούν σε μεγάλα υψόμετρα, κοντά ή εντός της στρατόσφαιρας, εκπέμπουν ρύπους του θερμοκηπίου διαφορετικούς από το διοξείδιο του άνθρακα που αυξάνουν τις ανθρωπογενείς επιπτώσεις στο Κλίμα.

Μια έκθεση του 2007 από το Ινστιτούτου Περιβαλλοντικής Αλλαγής του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης υπολόγιζε τις σωρευτικές κλιματικές επιπτώσεις της αεροπορίας σε 4% επί του συνόλου.

Κάθε μέρα περίπου οκτώ εκατομμύρια άνθρωποι πετάνε με αεροπλάνα, ενώ η αναμενόμενη αύξηση των αεροπορικών ταξιδιών θα επιδεινώσει ακόμη περισσότερο τις επιπτώσεις του κλάδου στην ατμοσφαιρική ρύπανση και την κλιματική αλλαγή.

—Η νέα μέθοδος

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η ανάπτυξη βιώσιμων υγρών καυσίμων για την αεροπορία, εκτός από τα οχήματα, είναι ζωτική για τη σταδιακή απεξάρτηση από το πετρέλαιο και τη συγκράτηση της κλιματικής αλλαγής. Η νέα μέθοδος αξιοποιεί τα σάκχαρα των ζαχαροκάλαμων, σε συνδυασμό με τη βαγάσση (υπολείμματα του ζαχαροκάλαμου), για να παράξει ντίζελ και λιπαντικά για μηχανές τζετ.

Η πρώτη δοκιμαστική εμπορική πτήση με βιοκαύσιμα έγινε το 2008. Η χρήση των βιοκαυσίμων στα εμπορικά αεροπλάνα εγκρίθηκε διεθνώς το 2011, όμως η αξιοποίησή τους από τις αεροπορικές εταιρίες μέχρι σήμερα είναι περιορισμένη λόγω των πολύ αυστηρών προδιαγραφών για τα αεροπορικά καύσιμα, τις οποίες δύσκολα μπορούν να τηρήσουν τα βιοκαύσιμα.

Η πολλά υποσχόμενη νέα μέθοδος, που χρηματοδοτείται από την πετρελαϊκή εταιρεία ΒΡ, φαίνεται να αντιμετωπίζει αυτά τα προβλήματα.

Από την άλλη όμως, η πολιτική υποστήριξη στα βιοκαύσιμα έχει μειωθεί πρόσφατα, καθώς έχουν αυξηθεί οι επικρίσεις ότι αυτά ανταγωνίζονται την παραγωγή τροφίμων και τείνουν να αυξήσουν τις τιμές των τελευταίων.

Οι αμερικανοί επιστήμονες αντιτείνουν ότι τα ζαχαροκάλαμα σε αντίθεση με τα ζαχαρότευτλα δεν ανταγωνίζονται τις καλλιέργειες τροφίμων.

—Ποια κριτήρια καλύπτουν

Ο καθηγητής Μπελ εξηγεί ότι υπάρχει μια σειρά από αυστηρές προδιαγραφές για τα καύσιμα των αεροσκαφών.

Πρώτον, δεν πρέπει να περιέχουν οξυγόνο, διότι το οξυγόνο μειώνει την ενεργειακή πυκνότητα του καυσίμου, η οποία πρέπει να βρίσκεται στο μέγιστο δυνατό επίπεδο στον περιορισμένο χώρο ενός αεροπλάνου.

Δεύτερον, το καύσιμο θα πρέπει να έχει τη σωστή κατανομή σημείων βρασμού των ουσιών που το συνιστούν και να χαρακτηρίζεται από την κατάλληλη λιπαντική ικανότητα, ώστε να περιορίζεται η φθορά των μηχανικών μερών.

Τέλος, πρέπει να έχει χαμηλό σημείο ροής, δηλαδή το καύσιμο να γίνεται ζελατινώδες και να πήζει σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, διότι στη στρατόσφαιρα επικρατούν θερμοκρασίες της τάξης των μείον 40 με μείον 50 βαθμούς Κελσίου.

Σύμφωνα με τον Μπελ, το βιοκαύσιμο που ανέπτυξαν καλύπτει τα παραπάνω κριτήρια.

Η μελέτη δημοσιεύεται στα «Πρακτικά της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών» (PNAS) των ΗΠΑ.

econews

Σχόλια