ΑΠΕ: η Σαουδική Αραβία προετοιμάζει τη μετάβαση από το πετρέλαιο στα φωτοβολταϊκά

0
187

Από τη στιγμή που μέχρι και η Σαουδική Αραβία, ο παγκόσμιος ηγέτης στην παραγωγή αργού πετρελαίου, προετοιμάζεται για την επικείμενη εξάντληση των ορυκτών καυσίμων, θα πρέπει όλος ο κόσμος να λάβει πολύ σοβαρά υπόψη αυτή την αλλαγή στάσης (και ειδικά οι υποστηρικτές του επονομαζόμενου και «ελληνικού μαύρου χρυσού», του λιγνίτη).

Λίγους μήνες πριν την κρίσιμη διάσκεψη για το Κλίμα που θα λάβει χώρα στο Παρίσι το Δεκέμβριο, η Γερμανία και η Γαλλία απηύθυναν εκκλήσεις για πλήρη απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα έως τα τέλη του αιώνα. Οι μεγαλύτεροι ρυπαντές στον κόσμο, ΗΠΑ και Κίνα υπέγραψαν συμφωνία σταδιακής απομάκρυνσης από τον άνθρακα, μια θετική εξέλιξη ενόψει των ζυμώσεων που θα λάβουν χώρα στο Παρίσι.

Την ίδια στιγμή, οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας διαδίδονται με ταχύτατους ρυθμούς σε όλο τον κόσμο παρότι ακόμα βρίσκονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα διείσδυσης.

Σε Ευρώπη και Αμερική, η σταθεροποίηση της ζήτησης σε συνδυασμό με την αυστηροποίηση του θεσμικού πλαισίου για τις εκπομπές ρύπων και τη μείωση του κόστους των ΑΠΕ οδηγούν τις μεγάλες εταιρείες ηλεκτροπαραγωγής προς τη σταδιακή μετάβαση σε ένα μοντέλο χαμηλών εκπομπών, όπως απέδειξε και μια πρόσφατη συνάντηση εκπροσώπων ενεργειακών κολοσσών στο Παρίσι (η Ελλάδα είναι «αλλουνού παπά ευαγγέλιο» που λέει και η λαϊκή ρήση, από τη μια πλευρά ψάχνει εκατοντάδες εκατομμύρια για νέες λιγνιτικές μονάδες και από την άλλη ανασταίνει «βρώμικες» μονάδες της δεκαετίας του 1960 στην Πτολεμαΐδα).

Ο τομέας των μεταφορών είναι πιο περίπλοκη υπόθεση αφού -δυστυχώς για τη δική μας και τις επόμενες γενιές- η υποκατάσταση του πετρελαίου που κινεί εκατοντάδες εκατομμύρια οχήματα σε όλο τον κόσμο με ηλεκτρικά οχήματα (που θα «καίνε» ενέργεια από ΑΠΕ) δεν αναμένεται να συμβεί σύντομα.

—Πράσινο βήμα από τη Σαουδική Αραβία

Τουλάχιστον, ένα ελπιδοφόρο νέο έρχεται από την κορυφαία πετρελαιοπαραγωγό χώρα του κόσμου, τη Σαουδική Αραβία, όπου ανώτατος κυβερνητικός αξιωματούχος δήλωσε ότι η χώρα εξετάζει λύσεις απομάκρυνσης από το πετρέλαιο.

Ο υπουργός Πετρελαίου της χώρας, Αλί αλ-Ναΐμι δήλωσε στο ενεργειακό συνέδριο του Παρισιού ότι «στη Σαουδική Αραβία αναγνωρίζουμε ότι κάποια στιγμή, σύντομα, δεν θα χρειαστούμε τα ορυκτά καύσιμα».

«Δεν ξέρω πότε θα συμβεί αυτό, το 2040, το 2050 ή μετά» πρόσθεσε. «Ελπίζουμε ότι αντί για πετρέλαιο θα εξαγάγουμε Γιγαβάτ ηλεκτρικής ενέργειας«.

Η Σαουδική Αραβία δεν στρέφει, βέβαια, το βλέμμα της στις ΑΠΕ επειδή κόπτεται για το μέλλον του πλανήτη. Η αραβική χώρα καταναλώνει πάνω από το 25% του πετρελαίου που παράγει. Μόνο το 2013 κατανάλωσε 2,9 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, ένα νούμερο που αναμένεται να αυξηθεί.

Αυτό συμβαίνει διότι, η Σαουδική Αραβία παράγει ηλεκτρική ενέργεια με πετρελαιογεννήτριες. Με άλλα λόγια κάθε βαρέλι πετρελαίου που προορίζεται για ηλεκτροπαραγωγή είναι ένα βαρέλι πετρελαίου που δεν εξάγεται για να φέρει πετροδόλαρα στα ταμεία της χώρας.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Σαουδική Αραβία ξεκινά μια πρωτοβουλία μετάβασης στην ηλιακή ενέργεια με στόχο την κάλυψη του ενός τρίτου της ηλεκτροπαραγωγής από φωτοβολταϊκά μέχρι το 2032.

Η τοπική κυβέρνηση πριν τρία χρόνια είχε ανακοινώσει σχέδιο κάλυψης του συνόλου των ενεργειακών αναγκών από ηλιακή ενέργεια με προϋπολογισμό 109 δισ. δολαρίων. Τον Ιανουάριο, ανακοίνωσε οκταετή καθυστέρηση υλοποίησης του σχεδίου.

Πάντως, ο αλ Ναΐμι, συνόδευσε τα πρόσφατα σχόλιά του με την εκτίμηση ότι τα ορυκτά καύσιμα θα εξακολουθούν να κυριαρχούν στις εξαγωγές ενέργειας μέχρι το 2050.

—Γιατί πέφτει η τιμή του πετρελαίου

Σε συζήτηση που έλαβε χώρα σε εκδήλωση που συνδιοργάνωσαν οι  Financial Times και η Διεθνής Υπηρεσία Ανανεώσιμης Ενέργειας (IRENA) στο πλαίσιο της Εβδομάδας Βιωσιμότητας στο Άμπου Ντάμπι, ο Μάικλ Λάιμπριχ, επικεφαλής του Bloomberg New Energy Finance συνέδεσε την πτώση των τιμών του πετρελαίου με τις αποδοτικότερες μηχανές εσωτερικής καύσης που κινούν τα οχήματα.

Στις ΗΠΑ, οι εισαγωγές πετρελαίου έχουν μειωθεί κατά 7 με 8 εκατομμύρια βαρέλια κάθε μέρα την ώρα που η εγχώρια παραγωγή έχει αυξηθεί κατά μόλις 3 με 4 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.

Άρα η πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου είναι ζήτημα προσφοράς και ζήτησης -ειδικά στον τομέα των μεταφορών- και δεν οφείλεται μόνο στην πολιτική των πετρελαιοπαραγωγών χωρών.

Ο Λάιμπριχ έκλεισε την παρέμβασή του με μια ωραία ατάκα: «μην ρωτάτε μόνο τι θα προκαλέσουν οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου στις ΑΠΕ, αλλά και τι θα κάνουν οι ΑΠΕ στις τιμές του πετρελαίου».

econews

Σχόλια