Ο πρώτος ηλιακός ποδηλατόδρομος τα πήγε καλύτερα από τις προβλέψεις

0
507

Ο πρώτος ηλιακός αυτοκινητόδρομος λειτουργεί στην πόλη Κρόμενι της Ολλανδίας από το φθινόπωρο του 2014. Τι κι αν η ενέργεια που παράγουν τα φωτοβολταϊκά πάνελ που τον συνθέτουν κοστίζει 233 δολάρια ανά Βατ την ώρα που η ενέργεια από ένα φωτοβολταϊκό στέγης στην Ευρώπη κοστίζει περίπου 2 δολάρια ανά Βατ;

Δεν μπορείς να κάνεις βόλτα με το ποδήλατό σου πάνω στη στέγη ενός σπιτιού.

Σύμφωνα με την πρωτοβουλία SolaRoad τα πρώτα αποτελέσματα από τη λειτουργία του ποδηλατόδρομου ήταν καλύτερα του αναμενομένου: «ο ποδηλατόδρομος εγκαινιάστηκε πριν από έξι μήνες και έχει ήδη παράξει περισσότερες από 3.000 Κιλοβατώρες ρεύματος. Το ρεύμα αυτό μπορεί να καλύψει τις ετήσιες ενεργειακές ανάγκες ενός «εργένικου» νοικοκυριού ή να τροφοδοτήσει ένα ηλεκτροκίνητο σκούτερ που θα μπορούσε να κάνει τον γύρο του κόσμου 2,5 φορές.

Η ετήσια απόδοση ανέρχεται σε περισσότερες από 70 Κιλοβατώρες ανά τετραγωνικό μέτρο, το οποίο ήταν το ανώτατο όριο απόδοσης στις εργαστηριακές δοκιμές. Ως εκ τούτου μπορούμε να συμπεράνουμε ότι ήταν ένα επιτυχές εξάμηνο».

Ομολογουμένως, η απόδοση των φωτοβολταϊκών ήταν χαμηλή για μια επένδυση της τάξης των 3,7 εκατ. δολαρίων, αλλά στο κόστος θα πρέπει να συμπεριλάβουμε και τον ποδηλατόδρομο. Όπως κάθε πρωτότυπο, ο ηλιακός ποδηλατόδρομος δεν λειτούργησε για πρώτη φορά χωρίς προβλήματα. Οι διακυμάνσεις της θερμοκρασίας προκάλεσαν αποκολλήσεις εξαιτίας της συρρίκνωση της αντιολισθητικής επίστρωσης που έχει τοποθετηθεί πάνω στο γυαλί πάχους ενός εκατοστού που προστατεύει τις φωτοβολταϊκές κυψέλες.

Πρωταρχικός στόχος του ηλιακού ποδηλατόδρομου δεν είναι η παραγωγή (λίγης) καθαρής ενέργειας. Απώτερες φιλοδοξίες της πρωτοβουλίας SolaRoad είναι ο έξυπνος δρόμος να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο ελέγχου της κυκλοφορίας, στο λιώσιμο του πάγου, στον έλεγχο αυτοκινούμενων οχημάτων, ακόμα και στη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

—Λίγα λόγια για τον ποδηλατόδρομο

Ο ηλιακός ποδηλατόδρομος μήκους 70 μέτρων εγκαινιάστηκε την Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2014 στη μικρή πόλη Κρόμενι της Ολλανδίας.

Την ενέργεια παράγουν φωτοβολταϊκές κυψέλες κρυσταλλικού πυριτίου ενσωματωμένες σε τσιμεντένιες πλάκες διάστασης 2,5Χ3,5 μέτρων, οι οποίες εν συνεχεία καλύπτονται από ένα στρώμα αντιχαρακτικού γυαλιού με πάχος ένα εκατοστό.

Η ελάχιστη κλίση των πλακών και η χρήση μη κολλητικών υλικών στο φινίρισμα επιτρέπει στο νερό της βροχής να καθαρίζει τη σκόνη και τους λεκέδες από τις πλάκες και έτσι να εξασφαλίζουν τη μέγιστη έκθεση στο ηλιακό φως.

Οι βελτιώσεις αυτές θεωρούνται απαραίτητες καθώς στον ποδηλατόδρομο οι ηλιακές κυψέλες είναι λιγότερο αποδοτικές κατά 30% σε σύγκριση με μια συμβατική επίγεια εγκατάσταση.

Το ερευνητικό  Ινστιτούτο TNO που βρίσκεται πίσω από το SolaRoad υπολογίζει ότι το 20% των αυτοκινητόδρομων της Ολλανδίας θα μπορούσαν δυνητικά να ενταχθούν στο έργο. Αυτό μεταφράζεται σε δρόμους μήκους 140.000 χιλιομέτρων που θα προσέθεταν 400 με 500 τετρ. χιλιόμετρα φωτοβολταϊκών στις υπάρχουσες υποδομές για γενική ηλεκτροδότηση και τροφοδοσία φωτιστικών σωμάτων και φαναριών κυκλοφορίας.

econews

Σχόλια