ΑΠΕ, εξοικονόμηση ενέργειας, χρυσός και σκουπίδια: τα πλάνα του Τσιρώνη

0
110

Τα σχέδια του υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας στους αμιγώς περιβαλλοντικούς τομείς -όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η εξοικονόμηση ενέγειας, η διαχείριση των απορριμμάτων και η εξόρυξη χρυσού στη Χαλκιδική και τη Θράκη- παρουσίασε στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων ο αναπληρωτής υπουργός ΠΑΠΕΝ, Γιάννης Τσιρώνης.

Ο κ. Τσιρώνης, σε αντίθεση με τις επιλογές και τις κατευθύνσεις Λαφαζάνη κατονόμασε την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα ως κυβερνητική, αλλά και αναπτυξιακή δέσμευση.

Αναφορικά με τις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις στην ενεργειακή και υδατική αναβάθμιση των κτιρίων, ο αναπληρωτής υπουργός εκτίμησε ότι ο τομέας αυτός στη χώρα μας αποτελεί «λαμπρό πεδίο», ωστόσο τόνισε ότι προϋποθέτουν μεγάλη συμμετοχή από τους ιδιοκτήτες, οπότε η απορρόφηση είναι μικρή.

Σταχυολογώντας τις άμεσες προτεραιότητες του ΠΑΠΕΝ, σύμφωνα με τον κ. Τσιρώνη, προκύπτει ότι θα είναι οι εξής:

– Η σύνταξη και υλοποίηση «Εθνικής Στρατηγικής για την προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή»

– Η άμεση δραστηριότητα για τις εκκρεμότητες που αφορούν στο Ευρωπαϊκό πακέτο ενεργειακής και κλιματικής πολιτικής για το 2030 με θέσπιση Εθνικών στόχων μείωσης ΑΕΘ και ολοκλήρωση εθνικού προγράμματος συμμετοχής στον ευρωπαϊκό στόχο για 27% ΑΠΕ το 2030.

– Η διεκδίκηση κοινοτικών και άλλων διεθνών πόρων για πιλοτικά συστήματα διεσπαρμένης παραγωγής ενέργειας.

– Η προώθηση ενεργειακών συνεταιρισμών κοινωνικής βάσης παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ και ενίσχυση εγχώριας βιομηχανίας ΑΠΕ και εξοπλισμού εξοικονόμησης ενέργειας -Επανασχεδιασμός υπολογισμού Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αερίων.

Όσον αφορά στις ΑΠΕ ο κ. Τσιρώνης έκανε ειδική μνεία στη γεωθερμία και την εμπειρία της Μήλου («Η Ελλάδα θα μπορούσε να αξιοποιήσει έναν τεράστιο ενεργειακό πλούτο εάν δεν είχε επιχειρηθεί η επιβολή του στους πολίτες της Μήλου, χωρίς την δική τους συναίνεση») και την αιολική ενέργεια («Αντίστοιχα αρνητικά ανακλαστικά έχουν ξεσηκώσει όσοι θέλουν να φορτώσουν κάποιες περιοχές με δάση ανεμογεννητριών έξω από κάθε μέτρο και αδιαφορώντας για την αισθητική και τις επιφυλάξεις των κατοίκων»).

– Η προώθηση ανάπτυξης Εταιρειών Ενεργειακών Υπηρεσιών (ESCO) με κοινωνική βάση, στήριξη τοπικών κοινωνικών επιχειρήσεων για παραγωγή πέλετ από δασικά υπολείμματα.

– Τα πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων νοικοκυριών που αντιμετωπίζουν ενεργειακή φτώχεια, με ευρωπαϊκούς πόρους (ΕΣΠΑ, JEREMIE, JESSICA κ.ά.). Μείωση φόρου στο φυσικό αέριο με επιτάχυνση της σύνδεσης κτιρίων στο δίκτυο.

– Οι πολιτικές μείωσης της χρήσης ΙΧ, αυστηροί έλεγχοι για κάρτα καυσαερίων και καυστήρες εκτός προδιαγραφών.

–Για τη διαχείριση απορριμμάτων: 

«επιχειρήθηκε η εξαπάτηση των αρμοδίων αρχών στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ταυτόχρονα η οικονομική εκμετάλλευση του αδιεξόδου. Δεν έχουμε επενδύσει δηλαδή στην επίλυση του προβλήματος, αλλά στην αποκόμιση εκβιαστικού κέρδους στην κατεύθυνση παράκαμψης του και εν τέλει διαιώνισης του. Το υπουργείο βρίσκεται αντιμέτωπο με βαρύτατα πρόστιμα για την συνέχιση λειτουργίας των ΧΑΔΑ κυρίως στην Πελοπόννησο. Αναφερόμαστε σε τελεσίδικο πρόστιμο 10 εκατ. ευρώ κατ’ αποκοπή, για την μέχρι σήμερα ασυνέπεια και επί πλέον πρόστιμο 14,52 εκ. € ανά εξάμηνο για την συνεχιζόμενη λειτουργία και μη αποκατάσταση».

Επίσης, στις προτεραιότητες του υπουργείου είναι: «η μάχη πρέπει να δοθεί για να μην πληρώσουμε αυτό το πρόστιμο στις αρχές του Ιουνίου με άμεσο κλείσιμο των ΧΑΔΑ. Πιθανά να υπάρξει μία ελαστικότητα στο τι ονομάζουμε αποκατάσταση, εάν αποδείξουμε ταχύτατα, ότι αλλάξαμε πολιτικές και δεν προσπαθούμε να τους εξαπατήσουμε κλείνοντας δήθεν τους ΧΑΔΑ, αλλά συνεχίζοντας να αποθέτουμε τα απορρίμματα σε γειτονικά ρέματα».

Σύμφωνα με το κείμενο των δηλώσεών του έμφαση θα δοθεί: 

-Σε πολιτικές πρόληψης, μείωσης, επαναχρησιμοποίησης κομποστοποίησης και ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή. Ένταξη της μεθόδου Διαλογής στην Πηγή στο Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης

-Στην αναθεώρηση των ΠΕΣΔΑ με βάση τον νέο ΕΣΔΑ και το Εθνικό Σχέδιο πρόληψης / μείωσης.

-Στην επανεξέταση των ενεργών διαγωνισμών κατασκευής μονάδων επεξεργασίας με τη μέθοδο ΣΔΙΤ.

-Στην ενθάρρυνση συνεταιριστικών πρωτοβουλιών διαχείρισης απορριμμάτων σε αρωγή των δημοτικών υπηρεσιών

-Σε ενιαίες διαδικασίες συντονισμού και αξιολόγησης των συστημάτων διαχείρισης αποβλήτων.

-Για τον χρυσό και το Ελληνικό:

«Σε τομείς όπου υπήρχε πίεση από ισχυρά οικονομικά συμφέροντα, όπως στην περίπτωση της «Ελληνικός Χρυσός Α.Ε.» ή του Ελληνικού, το κεφάλαιο «Περιβάλλον», θεωρήθηκε ένα βαρίδι και αντιμετωπίστηκε με προσχηματικό τρόπο. Οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων είναι στην καλύτερη περίπτωση ανεφάρμοστες και στην χειρότερη απλές εκθέσεις ιδεών. Αντίστοιχα αντιμετωπίστηκαν και οι χωροταξικοί περιορισμοί. Όπου ήταν αδύνατον να παρακαμφθούν τα αυτονόητα έχουν υπάρξει νομοθετικές «ρυθμίσεις φωτογραφίες», ώστε να εξασφαλιστεί ο νομικός φερετζές.

[…] Δεν υπάρχει καμία οικονομοτεχνική μελέτη για το Ελληνικό στην σύμβαση πώλησης. Σύμφωνα με το σχετικό κείμενο, χαρακτηρίζει το εμπορικό κέντρο The mall Athens που έχει αναπτύξει η Lamda Development στο Μαρούσι ως «το μεγαλύτερο αυθαίρετο της Ευρώπης, προσθέτοντας ότι: «έχει φέρει κάποιες θέσεις εργασίας. Έχετε μετρήσει πόσες χάθηκαν από την αγορά του Αμαρουσίου;»

-Κτηματολόγιο -Δασολόγιο 

Σήμερα έχει κτηματογραφηθεί ένα σημαντικό μέρος της ελληνικής επικράτειας, αλλά κανένας χάρτης δεν έχει οριστικοποιηθεί, γιατί δεν έχει κτηματογραφηθεί η δημόσια περιουσία, που σημαντικό της τμήμα είναι τα δάση.

«Όσο λοιπόν δεν υπάρχουν δασικοί χάρτες, και δεν οριστικοποιείται η δημόσια περιουσία, δεν είναι δυνατόν να οριστικοποιηθεί και το κτηματολόγιο.

Αλλά με την έλλειψη δασικών χαρτών δεν είναι δυνατόν να υπάρξει και δασολόγιο, ώστε να καθοριστεί και η χρήση δασικών εκτάσεων ως βοσκότοπων, αφού όλοι γνωρίζουμε ότι η δική μας παραδοσιακή κτηνοτροφία είναι δασική δραστηριότητα και για αυτό πρέπει να δώσουμε την μάχη στην Ε.Ε.

Δεν είναι όμως δυνατόν να συνεχιστεί να μένει σε εκκρεμότητα το ακαταμάχητο τεκμήριο του δημοσίου για περισσότερα από 80.000.000 στρέμματα δηλαδή για το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής επικράτειας».

Για την κτηματογράφηση θα αναφέρει ότι «είναι ζήτημα πρώτης προτεραιότητας και όχι ζήτημα πελατειακής συναλλαγής».

«Ο ίδιος ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ ο κ. Κουκιάδης το 2011 εκτιμούσε την καταπατημένη περιουσία του Δημοσίου σε 150 δις. Μεγάλο τμήμα αποδεικνύεται ότι βρίσκεται σε δομημένες περιοχές, οπότε μπορούν να αποτελέσουν πηγή πολλαπλάσιων εσόδων σε σχέση με το ξεπούλημα των αιγιαλών ή του Ελληνικού».

Σχόλια