Από το Πακέτο Ντελόρ στο Πακέτο Γιουνκέρ: €41,5 δισ. σε περιβάλλον και υποδομές

0
463

Συνολικά 41,49 δισ. Ευρώ θα λάβει η χώρα μας από τα συνολικά 315 δισ. που ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Ένωση για επενδύσεις σε υποδομές και το περιβάλλον.

Παρά τις διαφωνίες και τις επιφυλάξεις ορισμένων κρατών, οι ηγέτες των χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκριναν τελικά την Πέμπτη στη Σύνοδο Κορυφής, το επενδυτικό πρόγραμμα που έχει ως στόχο να αναζωογονήσει την οικονομική ανάπτυξη της Ευρώπης.

Οι ηγέτες για να κάμψουν τις επιφυλάξεις και τις αντιρρήσεις των μελών και κυρίως της Γερμανίας συμφώνησαν σε τρία πράγματα για να εγκριθεί το πακέτο.

Συγκεκριμένα, όπως τόνισε ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Ντόναλντ Τουσκ, θα δημιουργηθεί ένα ευρωπαϊκό Ταμείο στρατηγικών επενδύσεων, θα ενταθούν οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και θα συνεχιστούν οι προσπάθειες για να διασφαλιστεί η εξυγίανση των δημόσιων οικονομικών.

Θετική απήχηση φέρεται να είχε η πρόταση Juncker για την ίδρυση επενδυτικού ταμείου ύψους 315 δις. ευρώ στους Ευρωπαίους ηγέτες, όπως διαφαίνεται από τις δηλώσεις του .

Το νέο επενδυτικό πρόγραμμα των 315 δισ. ευρώ της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρέχει μια ευκαιρία για “μια νέα ώθηση προς την κατεύθυνση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων”, δήλωσε από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Μάριο Ντράγκι και πρόσθεσε πως θα αυτό θα μπορούσε να συνεισφέρει στην τόνωση της εμπιστοσύνης στην ευρωζώνη, κάτι το οποίο όπως είπε είναι απολύτως αναγκαίο.

«Θα μπορούσε να είναι πολύ αποτελεσματικό με την προϋπόθεση ότι θα είναι γρήγορο. Η ταχεία εφαρμογή είναι μια από τις προϋποθέσεις και η δεύτερη προϋπόθεση είναι να χρησιμοποιείται πραγματικά για επενδύσεις όπου το ποσοστό απόδοσης είναι υψηλό”.

—Πού θα πάνε τα χρήματα στην Ελλάδα

Το ελληνικό πακέτο περιλαμβάνει 174 σχέδια αξίας 41,49 δισ. ευρώ που επικεντρώνονται στην ενέργεια, τις μεταφορές, τις κοινωνικές υποδομές (σημ. ακόμη και σε αποκατάσταση από σεισμούς), τις νέες τεχνολογίες, την προστασία του περιβάλλοντος και σε άλλους τομείς κατόπιν απαίτησης των Βρυξελλών.

Πολλά από αυτά είναι μέρος από τα λεγόμενα έργα προτεραιότητας τα οποία δεν θα γίνουν ή τα λεφτά δεν φτάνουν, ενώ άλλα είναι έργα του ΕΣΠΑ που καθυστερούν και άλλα είναι νέα έργα.

Μεταξύ αυτών:

*Ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίων λόγω μερικής έλλειψης χρηματοδότησης
*Ενεργειακή διασύνδεση ( Νότια Καβάλα, εγκατάσταση υπόγειας αποθήκευσης, αγωγός TAP εγκατάσταση μονάδων ανανεώσιμων πηγών κλπ)
*Επέκταση Αττικό Μετρό (νέα Γραμμή 4 )
*Επέκταση της γραμμής του τραμ της Αθήνας από το Σύνταγμα έως Πλατεία Αιγύπτου στα Άνω Πατήσια αλλά και στα Νότια Προάστια
*Δημιουργία Τραμ στα Ιωάννινα
*Οδικός Άξονας Βόρειας Κρήτης
*Οδικός άξονας που θα συνδέει την εθνική με την Αλβανία
*Θεσσαλονίκη, εσωτερικός δακτύλιος, αναβάθμιση και κατασκευή νέας οδού.
*Σαλαμίνα, οδική σύνδεση με Πέραμα
*Αναβάθμιση της περιφερειακής οδού Αθηνών στα Νότια Προάστια του Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης κ.λπ.
*Κατασκευή οδικού άξονα στη Χαλκίδα
*Ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση του ΟΣΕ
*Ευρυζωνικά δίκτυα
*Ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών υποβρύχιας σύνδεσης των μεγάλων νησιών με την ηπειρωτική χώρα.
*Δημιουργία κέντρων καινοτομίας στα πανεπιστήμια, δημιουργία πάρκων καινοτομίας
*Επενδύσεις σε εκπαίδευση και κατάρτιση με εισαγωγή και νέων τεχνολογιών και ψηφιακά σχολεία
*Ανάπτυξη τουριστικών υποδομών (πχ μαρίνες, κρουαζιέρας) αλλά και ιδιωτικών επενδύσεων.

Σχόλια