Φυσικό αέριο: Σταυροδρόμι αγωγών η Ελλάδα – Επαφές για ΔΕΣΦΑ και Αζέρους

0
9

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννης Μανιάτης, υπέγραψε χθες από κοινού με τον ρουμάνο Υπουργό Ενέργειας, Ραζβάν Νικολέσκου και τον βούλγαρο Υφυπουργό Ενέργειας, Αντόν Παβλόφ, Κοινή Διακήρυξη για τον «Κάθετο Διάδρομο» Φυσικού Αερίου (βλ. φωτογραφία).

Ο Κάθετος Διάδρομος (Vertical Corridor) είναι μία νέα όδευση για το Φυσικό Αέριο, που θα ενώνει τα Εθνικά Δίκτυα των τριών χωρών μέσω διασυνδετήριων αγωγών, ώστε το φυσικό αέριο να προωθείται από την Ελλάδα στην Βουλγαρία και την Ρουμανία, και κατόπιν πιθανώς σε άλλες χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης. Το φυσικό αέριο, η ποσότητα του οποίου υπολογίζεται σε 3-5 bcm ανά έτος, θα προέρχεται από διάφορες πηγές και συγκεκριμένα από το ελληνικό δίκτυο μέσω του σταθμού υγροποίησης στη Ρεβυθούσα, τον αγωγό TAP που θα διασχίζει την βόρεια Ελλάδα και τον υπό σχεδίαση πλωτό σταθμό αεριοποίησης στην Βόρεια Ελλάδα.

Οι τρεις Υπουργοί, στην Κοινή Διακήρυξη εκφράζουν την στήριξή τους στη ανάπτυξη του Κάθετου Διαδρόμου, μέσω της υλοποίησης των έργων κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ (Projects of Common Interest) και της συμπλήρωσης των «συνδετικών δεσμών» που απουσιάζουν μεταξύ των χωρών, καλούν δε, τους ευρωπαϊκούς θεσμούς να στηρίξουν πολιτικά και οικονομικά την πρωτοβουλία αυτή.

Ο Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αρμόδιο για την Ενεργειακή Ένωση, Μάρος Σέφκοβιτς, αναφέρθηκε ήδη θετικά στην πρωτοβουλία των τριών χωρών κατά τη διάρκεια του Συμβουλίου Ενέργειας των χωρών της ΕΕ, καθώς αυτή συνάδει απόλυτα με την στρατηγική της ΕΕ για διαφοροποίηση των ενεργειακών πηγών και οδεύσεων.

—SOCAR και ΔΕΣΦΑ

Νωρίτερα την Τρίτη 9 Δεκεμβρίου, οι κκ Μανιάτης και Μαθιουδάκης είχαν συζητήσει με τον κ. Σέφκοβιτς το θέμα της εξαγοράς του ΔΕΣΦΑ από την αζέρικη SOCAR.

Κατά τη συνάντηση συζητήθηκε η διαδικασία έγκρισης της εξαγοράς από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και συγκεκριμένα τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού, η οποία υπενθυμίζεται ότι στις 5 Νοεμβρίου ζήτησε τρίμηνη προθεσμία προκειμένου να μελετήσει περαιτέρω την συμμόρφωση του νέου ιδιοκτησιακού καθεστώτος της ΔΕΣΦΑ προς τους ευρωπαϊκούς κανόνες ανταγωνισμού.

Ο Έλληνας Υπουργός, αφού τόνισε ότι μετά τη θετική συνεργασία των Ελληνικών αρχών με τη Γενική Διεύθυνση Ενέργειας, οι σχετικές διαδικασίες είναι απόλυτα συμβατές τόσο με το πρόσφατο Εθνικό Δίκαιο όσο και με το Τρίτο Ενεργειακό Πακέτο, ζήτησε από τον Αντιπρόεδρο να συνεισφέρει  στην επίσπευση της διαδικασίας ολοκλήρωσης έγκρισης της συναλλαγής και εξέφρασε τη βούληση της Ελληνικής Κυβέρνησης να συμβάλλει αποφασιστικά στην κατεύθυνση αυτή.

—Για αγωγό East-Med

Ο κ. Σέφκοβιτς ενημερώθηκε ακόμα από τον κ. Μανιάτη και τον κύπριο υπουργό Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, Γιώργο Λακκοτρύπη, σχετικά με τις προοπτικές αξιοποίησης των αποθεμάτων Φυσικού Αερίου της Ανατολικής Μεσογείου.

Στην συνάντηση είχε προγραμματισθεί να συμμετάσχει και ο Ισραηλινός Υπουργός Ενέργειας, Σιλβάν Σαλόμ, o οποίος είχε συνυπογράψει προσφάτως επιστολή από κοινού με τους άλλους δύο Υπουργούς προς τον κ. Σέφκοβιτς, ωστόσο τελικώς δεν κατάφερε να παραστεί εξαιτίας επειγουσών προεκλογικών υποχρεώσεών του.

Οι δύο Υπουργοί υπογράμμισαν προς τον Αντιπρόεδρο της Επιτροπής τη σημασία του διαδρόμου φυσικού αερίου Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-ηπειρωτικής Ελλάδας-Ιταλίας (East-Med Corridor), έργο κρίσιμης σημασίας για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο εν λόγω αγωγός, ο οποίος θα διαθέτει χωρητικότητα αντίστοιχη του Νοτίου Διαδρόμου, ήτοι της τάξεως των 8-12 bcm, θα αποτελέσει μελλοντικά μία ακόμη εναλλακτική πηγή και όδευση για τις ευρωπαϊκές χώρες, τη στιγμή ακριβώς που η αναζήτηση τέτοιων οδεύσεων έχει αναχθεί σε στρατηγική προτεραιότητα από την ΕΕ.

Όπως τόνισε ο κ. Μανιάτης, ο East-Med διαθέτει επιπλέον το πλεονέκτημα ότι θα διέρχεται εξ ολοκλήρου από κράτη-μέλη της ΕΕ και ως εκ τούτου ταυτίζεται απολύτως με τα συμφέροντα και τις επιδιώξεις της ΕΕ, ενώ οι προμελέτες καταδεικνύουν ότι ο αγωγός είναι τόσο τεχνικά εφικτός όσο και οικονομικά βιώσιμος. Επί του παρόντος ο East-Med βρίσκεται στα τελικά στάδια για την επιλογή της υλοποίησης της μελέτης σκοπιμότητας.

O κ. Σέφκοβιτς επέδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για τα στοιχεία που του παρουσιάσθηκαν και δεσμεύθηκε να μελετήσει τρόπους στήριξης του σχεδίου από πλευράς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

econews

Σχόλια