ΕΣΠΑ 2014-2020: προτεραιότητα στο περιβάλλον με έργα €1,7 δισ.

0
329

Συνολικά 594 εκατ. ευρώ θα διατεθούν, μέσω των δύο ΕΣΠΑ, που θα «τρέξουν» παράλληλα έως και τα τέλη του 2015, για την υποστήριξη μεταξύ άλλων της μετάβασης σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ενώ συνολικά θα διατεθούν 1,7 δισ, Ευρώ για έργα περιβαλλοντικής προστασίας.

Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε, χτες, το υπουργείο Ανάπτυξης, παρουσιάζοντας τον προγραμματισμό του νέου ΕΣΠΑ, σε συνολικά 12 δισ. ευρώ ανέρχονται οι πόροι που είναι άμεσα διαθέσιμοι από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη στήριξη της ανάπτυξης μέσω των δύο ΕΣΠΑ και θα αποτελέσουν το βασικό εργαλείο για τη μετάβαση σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης, ίσο με 2,9% τον επόμενο χρόνο.

Από τα 12 δισ. ευρώ, τα 4,2 δισ. ευρώ είναι τα χρήματα που μένουν προς απορρόφηση από το υφιστάμενο ΕΣΠΑ.

Τα 4,9 δισ. ευρώ είναι χρήματα του νέου ΕΣΠΑ, που θα διατεθούν πρόωρα στη χώρα για νέες «εμπροσθοβαρείς», όπως ονομάζονται δράσεις, ενώ στα 2,9 δισ. ευρώ ανέρχονται τα κονδύλια που θα χρηματοδοτήσουν τα λεγόμενα έργα «γέφυρες», δηλαδή αυτά που ξεκίνησαν με το ΕΣΠΑ 2007 – 2013 και δεν θα ολοκληρωθούν έως την προβλεπόμενη ημερομηνία, δηλαδή έως τα τέλη του 2015, που κλείνει το Πρόγραμμα.

Οι δράσεις αυτές θα κατηγοριοποιηθούν ως εξής:

– 127,5 εκατ. (21 δράσεις) για την ενίσχυση της Έρευνας, της Τεχνολογικής Ανάπτυξης και της Καινοτομίας
– 42 εκατ. (49 δράσεις) στον τομέα της Τεχν. Πληροφορικής και Επικοινωνιών
– 283 εκατ. (18 δράσεις) για τη βελτίωση της Ανταγωνιστικότητας των ΜΜε ΜΜΕ
594 εκατ. (127 δράσεις) για την Υποστήριξη της μετάβασης σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών CO2
– 996 εκατ. (33 δράσεις) στον τομέα των Μεταφορών
– 50 εκατ. (4 δράσεις) για την Προώθηση της Απασχόλησης
– 68,6 εκατ. (42 δράσεις) για την Προώθηση της Κοινωνικής Ένταξης και της Καταπολέμησης της Φτώχειας
– 112,1 εκατ. (43 δράσεις) για επενδύσεις στην Εκπαίδευσης και την Κατάρτιση
– 192,6 εκατ. (85 δράσεις) για την ενίσχυση της Ικανότητας της Δημόσιας Διοίκησης.

Ο υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Δένδιας, αναφέρθηκε στη διαπραγματευτική διαδικασία που επιτρέπει την πρόωρη εισροή στη χώρα μας των πόρων της επόμενης Προγραμματικής περιόδου, πριν καν ολοκληρωθεί η διαδικασία έγκρισης των νέων Επιχειρησιακών Προγραμμάτων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Για την επιτυχία αυτή εξήρε το έργο του γενικού γραμματέα κ. Γιώργου Γιαννούση, ο οποίος μετά την ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης αποχωρεί και στη θέση του τοποθετείται ο κ. Σπύρος Ευσταθόπουλος.

Όπως εξήγησε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος, οι εμπροσθοβαρείς δράσεις, περιλαμβάνουν 700 περίπου έργα συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ, στα οποία προστίθενται και οι δράσεις 700 εκατ. ευρώ, που έχουν εγκριθεί για την απασχόληση.

Αν και δεν κατονομάστηκαν, όπως εξήγησε ο κ. Κωνσταντινόπουλος θα προέλθουν κυρίως από ώριμα έργα που εντάχθηκαν στο ΕΣΠΑ της περιόδου 2007-2013, αλλά είτε λόγω έλλειψης χρόνου είτε λόγω έλλειψης διαθέσιμων πόρων, δεν μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν από το τρέχον ΕΣΠΑ και είναι επιλέξιμα για την επόμενη περίοδο 2014-2020.

Στα εμπροσθοβαρή έργα τη μερίδα του λέοντος έχουν δράσεις για την προστασία του περιβάλλοντος, τομέας στον οποίο θα διατεθούν 1,7 δισ. ευρώ. Μεταξύ αυτών είναι 100 έργα βιολογικών καθαρισμών, έργα διαχείρισης απορριμμάτων, έργα του τομέα ενέργειας κ.λπ.

Η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία θα προέλθει από τον τομέα των μεταφορών στον οποίο θα διατεθούν 996 εκατ. ευρώ, ενώ ακολουθούν έργα για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, τη βελτίωση της ικανότητας της δημόσιας διοίκησης, την καταπολέμηση της φτώχειας και την προώθηση της κοινωνικής ένταξης κ.λπ.

Ο κ. Γιαννούσης εξήγησε ότι με τον τρόπο αυτό τα έργα έρχονται πιο κοντά από έξι έως και δώδεκα μήνες και θα ωφεληθεί χρηματοδοτικά τόσο το 2015 όσο και το 2016, ενώ κάλεσε τους φορείς να αξιοποιήσουν την ευκαιρία της πρόωρης χρηματοδότησης που επέτρεψε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και να επιλέξουν εκείνα τα έργα που θα μπορέσουν να ενταχθούν άμεσα.

Σημαντικός είναι τέλος ο αριθμός των έργων που θα αποτελέσουν τα έργα γέφυρες μεταξύ των δύο περιόδων, δηλαδή αυτά που έχουν ξεκινήσει ήδη, αλλά δεν προλαβαίνουν να ολοκληρωθούν στην προγραμματισμένη ημερομηνία. Πρόκειται για 170 έργα, για τα οποία θα διατεθούν 2,9 δισ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ και τα οποία προέρχονται κυρίως από τον τομέα των μεταφορών, όπως τμήματα αυτοκινητοδρόμων, που εξαιρέθηκαν της πρόσφατης συμφωνίας για την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών αξόνων, τμήματα της Εγνατίας, το Μετρό Θεσσαλονίκης κ.ά.

Σχόλια