Χαρακτηρισμοί-εξπρές για δασικές εκτάσεις (ή μη)

0
391

Οι εκτάσεις υπό χαρακτηρισμό θα προσδιορίζονται ως δασικές ή μη με ταχείες διαδικασίες εντός διαστήματος δέκα ημερών σύμφωνα με το δασικό νομοσχέδιο που υπερψηφίστηκε από τη Βουλή το καλοκαίρι και τίθεται σύντομα σε ισχύ.

Όπως μεταδίδουν «Τα Νέα», το χρονικό όριο που καθορίζεται για την επίδοση της πράξης χαρακτηρισμού στον ενδιαφερόμενο είναι 10 ημέρες και σε αυτό το διάστημα θα πρέπει να αναρτάται η απόφαση του δασάρχη και στον διαδικτυακό τόπο του υπουργείου.

Στο πλαίσιο αυτό  μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία ο ειδικός δικτυακός τόπος του ΥΠΕΚΑ όπου θα αναρτώνται όλες οι πράξεις χαρακτηρισμού μαζί με τα τοπογραφικά διαγράμματα και τυχόν άλλες αποφάσεις ανώτερων οργάνων.

—Πάταξη της γραφειοκρατίας

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος προβλέπει την επιτάχυνση και απλοποίηση της διοικητικής διαδικασίας χαρακτηρισμού έκτασης ως δασικής με την πρόβλεψη αποκλειστικών προθεσμιών.

Καταργείται ακόμη η δευτεροβάθμια επιτροπή δασικών αμφισβητήσεων και τροποποείται η σύνθεση της Πρωτοβάθμιας. Προβλέπει ακόμη την αμοιβή των μελών της ώστε να καταστεί περισσότερο λειτουργική και αποδοτική και την κατά προτεραιότητα κρίση των σχετικών υποθέσεων επί μεγάλων επενδύσεων.

Επίσης, καθορίζεται η χορήγηση πιστοποιητικού από τον δασάρχη για τις οριστικές και αμετάκλητες πράξεις χαρακτηρισμού.

Στο πλαίσιο αυτό, θα λειτουργεί ειδικός διαδικτυακός τόπος στο ΥΠΕΚΑ, όπου καταχωρούνται υποχρεωτικά όλες οι εκδιδόμενες από τις δασικές υπηρεσίες πράξεις χαρακτηρισμού καθώς και οι σχετικές αποφάσεις της Επιτροπής Επίλυσης Δασικών Αμφισβητήσεων και του ΣτΕ.

Σήμερα, εκδίδονται 20.000 πράξεις χαρακτηρισμού τον χρόνο. Όπως λένε οι δασικοί υπάλληλοι, στην Αττική για να βγει μια πράξη χαρακτηρισμού απαιτείται πάνω από ένας χρόνος. Αν υπάρχουν αντιρρήσεις και η υπόθεση πάει στα δικαστήρια μπορεί να χρειαστεί και μία δεκαετία για να ξεκαθαρίσει το τοπίο.

—Υποδομές σε εκτάσεις δασικού χαρακτήρα

Το νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ, προβλέπει την εγκατάσταση στις δασικού χαρακτήρα εκτάσεις ξενοδοχείων 4 και 5 αστέρων ως και ειδικών κατασκευών, όπως τελεφερίκ, εναέριοι θάλαµοι για πρόσβαση σε περιοχές, εφόσον δεν επέρχεται αλλοίωση του τοπίου.

Στα τουριστικά έργα εντάσσονται και οι εγκαταστάσεις αξιοποίησης ιαµατικών πόρων, όπως και η δηµιουργία σύνθετών τουριστικών καταλυµάτων σε ιδιωτικά δάση και δασικές εκτάσεις, υπό αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις.

Τέλος, προβλέπεται µειωµένος συντελεστής δόµησης σε σχέση µε τον ισχύοντα. Ειδικότερα, η επιφάνεια που θα μπορεί να αναπτυχθεί σε δάσος ή δασική έκταση θα είναι η μισή, συγκριτικά με το μέγεθος της δομήσιμης έκτασης που προβλέπεται σήμερα.

Σήμερα επιτρέπεται η κάλυψη στο 10% της επιφάνειας για έκταση από μηδέν έως πέντε στρέμματα και εμβαδού τουλάχιστον 500 στρεμμάτων. Το ποσοστό αυτό μειώνεται στο 5% και φθίνει σταδιακά βάσει των στρεμμάτων (ίδιου εμβαδού), σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις.

—Η κριτική

Στην κριτική του νομοσχεδίου που έχουν εκφράσει φορείς όπως το Παρατηρητήριο Πολιτών για την Αειφόρο Ανάπτυξη (CISD) γίνεται λόγος για fast track πολεοδόμηση περιοχών, νομιμοποίηση οικισμών που χτίστηκαν σε δάση, εγκατάσταση δραστηριοτήτων που εκτός από τις τουριστικές μονάδες περιλαμβάνουν  δεξαμενές πετρελαιοειδών, μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, τυροκομεία και ελαιοτριβεία.

Από την πλευρά του, το WWF Ελλάς κάνει λόγο για κατεδάφιση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας στην Ελλάδα και κατονομάζει τη δασική νομοθεσία ως ένα από τα μεγάλα πλήγματα που έχει δεχτεί το περιβάλλον στη χώρα μας προκειμένου να προωθηθεί η ανεμπόδιστη ανάπτυξη μεγάλων επενδύσεων, κυρίως στον τομέα του τουρισμού.

econews

Σχόλια