Νέοι νευρώνες σβήνουν τις παιδικές αναμνήσεις του ανθρώπου

0
353

Μια νέα θεωρία εντοπίζει την απώλεια των αναμνήσεων της παιδικής ηλικίας στην ανάπτυξη νέων νευρώνων στον εγκέφαλο, οι οποίοι απορρυθμίζουν τα νευρικά κυκλώματα στα οποία βρίσκονται αποθηκευμένες προηγούμενες αναμνήσεις.

Ο εγκέφαλος των θηλαστικών διατηρεί μια περιορισμένη ικανότητα να παράγει νέους νευρώνες -μια διαδικασία γνωστή ως νευρογένεση- ακόμα και μετά την ενηλικίωση. Η διαδικασία αυτή αφορά κυρίως τον ιππόκαμπο, μια μικρή περιοχή του εγκεφάλου που διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη μνήμη και τη μάθηση.

Στον άνθρωπο και σε άλλα είδη, ο ρυθμός νευρογένεσης είναι πολύ υψηλότερος στα βρέφη από ό,τι στους ενήλικες. Οι νέοι νευρώνες στον ιππόκαμπο επιτρέπουν τη μάθηση και το σχηματισμό νέων αναμνήσεων. Όμως από την ηλικία των επτά ετών κι έπειτα οι πρώτες αναμνήσεις διαγράφονται προκαλώντας αυτό που αποκαλούμε «βρεφική αμνησία» ή «αμνησία της παιδικής ηλικίας».

—Το πείραμα

Στο πλαίσιο των δοκιμών δημιουργήθηκαν αναμνήσεις σε πειραματόζωα (τρωκτικά) τα οποία υποβλήθηκαν σε ήπιο ηλεκτροσόκ κάθε φορά που βρίσκονταν σε ένα συγκεκριμένο σημείο. Τα τρωκτικά θυμούνταν την εμπειρία ακόμα και 28 μέρες μετά και απέφευγαν τον επικίνδυνο χώρο.

Σε δεύτερη φάση, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν φαρμακευτικές ουσίες για να επιταχύνουν τη νευρογένεση σε ορισμένα ποντίκια και να την καταστείλουν σε άλλα. Το πείραμα έδειξε ότι η ενίσχυση της νευρογένεσης οδήγησε σε διαγραφή της προηγούμενης ανάμνησης, όπως συμβαίνει στη βρεφική αμνησία, ενώ η καταστολή της παραγωγής νέων νευρώνων έφερε το αντίθετο αποτέλεσμα.

Το πείραμα επαναλήφθηκε σε δύο άλλα είδη τρωκτικών, το ινδικό χοιρίδιο και το «ντέγκου» της Χιλής, τα οποία παρότι γεννιούνται με πιο ώριμο εγκέφαλο και κανονικά δεν εμφανίζουν βρεφική αμνησία έχασαν τις αναμνήσεις τους όταν αυξήθηκε ο ρυθμός της τεχνητής νευρογένεσης.

Το φαινόμενο της βρεφικής αμνησίας είχε απασχολήσει και τον πατέρα της ψυχανάλυσης, Σίγκμουντ Φρόϋντ, ο οποίος απέδιδε την απώλεια των παιδικών αναμνήσεων στις ενοχές που προκαλούσε η σεξουαλική φύση τους.

Η νέα θεωρία δεν αποκλείει και άλλες που έχουν προταθεί για την εξήγηση του φαινομένου, όπως η έλλειψη γλωσσικών δεξιοτήτων και η ατελής συναισθηματικής ανάπτυξης των βρεφών.

Η μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Science και διενεργήθηκε από καναδούς, αμερικανούς και ιάπωνες επιστήμονες.

econews

Σχόλια