Αιολική ενέργεια: πώς θα επιτευχθεί ο στόχος των 7,5GW – Τι λέει η ΕΛΕΤΑΕΝ για τον κλάδο

0
120

Μεγάλα αιολικά πάρκα στην ηπειρωτική χώρα, ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για τις μικρές ανεμογεννήτριες, αλλά και αιολικά πάρκα στα νησιά παράλληλα με τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των ΜΔΝ είναι τα προαπαιτούμενα για την επίτευξη του στόχου για 7-7,5 Γιγαβάτ αιολικής ενέργειας ως το 2020, όπως προέκυψαν από τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου της ΕΛΕΤΑΕΝ.

Η εγκατεστημένη αιολική ισχύς σήμερα φτάνει τα 1800 Μεγαβάτ όπερ σημαίνει ότι πρέπει να επιτευχθεί ρυθμός εγκατάστασης νέας ισχύος της τάξης των 800 ετησίως.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΡΑΕ, υπάρχουν σήμερα σε ώριμο ή πολύ ώριμο στάδιο αδειοδότησης, αιολικά έργα συνολικής ισχύος  6.610 MW. Συγκεκριμένα 4200 MW με όρους σύνδεσης, 1623 MW με άδεια εγκατάστασης και 787 MW με σύμβαση αγοραπωλησίας.

Σύμφωνα με την ΕΛΕΤΑΕΝ, τα έργα αυτά αντιστοιχούν σε συνολική επένδυση πάνω από 10 δισ. Ευρώ και θα μπορούσαν να σηματοδοτήσουν μια νέα φάση πράσινης ανάπτυξης με τη δημιουργία μεγάλου αριθμού θέσεων εργασίας. Πρόκειται κατά κανόνα για μεγάλα έργα, πολλά από τα οποία αφορούν και διασυνδέσεις νησιωτικών συμπλεγμάτων με το ηπειρωτικό σύστημα, με εμπλεκόμενες όλες τις μεγάλες και γνωστές εταιρείες του κλάδου.

Όσον αφορά στις μικρές ανεμογεννήτριες οι εκπρόσωποι της ΕΛΕΤΑΕΝ επισήμαναν ότι η Ελλάδα είναι ίσως η μόνη χώρα στην Ευρώπη που δεν έχει πρόγραμμα ανάπτυξης μικρών ανεμογεννητριών και υπενθύμισε ότι έχει καταθέσει τις προτάσεις για την ορθολογική ανάπτυξη του πολλά υποσχόμενου αυτού κλάδου με κανόνες πιστοποίησης της κατασκευής και λειτουργίας των μονάδων.

—Ευρωπαϊκά θέματα

Η ΕΛΕΤΑΕΝ χαρακτηρίζει ως απογοητευτική την πρόταση Μπαρόζο για τους ενεργειακούς και κλιματικούς στόχους του 2030 και επισημαίνει ότι οι κατευθύνσεις που δίνει η Κομισιόν σηματοδοτούν τη σταδιακή εγκατάλειψη των μηχανισμών υποστήριξης των ΑΠΕ την περίοδο μετά το 2020, την ώρα που, όπως αναφέρθηκε, δεν έχει διασφαλιστεί η πλήρης εξάλειψη των επιδοτήσεων στα ορυκτά καύσιμα, οι οποίες είναι πολλαπλάσιες αυτές των ΑΠΕ.

Τονίζει δε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην πρόταση στρατηγικής της για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, αγνοεί – σχεδόν επιδεικτικά – τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και στρέφεται στα ορυκτά καύσιμα, οπουδήποτε εκτός Κριμαίας, σαν τη λύση στο πρόβλημα της εξάρτησης της από εισαγόμενα καύσιμα.

Σύμφωνα με την ΕΛΕΤΑΕΝ:

«Οι ανωτέρω περιπτώσεις είναι τυπικά παραδείγματα για τον τρόπο που λειτουργεί η Ευρώπη και ο οποίος έχει οδηγήσει στην ραγδαία άνοδο του ευρω-σκεπτικισμού ανάμεσα στους πολίτες της:

• Η Ευρώπη χαρακτηρίζεται πλέον από σημαντικό δημοκρατικό έλλειμμα. Η πρόταση Μπαρόζο αγνόησε, εκτός από τις μελέτες των ίδιων του των υπηρεσιών και τις συστάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του οργάνου που εκπροσωπεί τους λαούς, για υψηλούς και δεσμευτικούς στόχους το 2030. Το κείμενο για τις κρατικές ενισχύσεις αποτελεί ευθεία παρέμβαση από μια μη εκλεγμένη γραφειοκρατία στις εθνικές νομοθεσίες των κρατών μελών, κατά παράβαση της ίδιας της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Με τέτοιες συμπεριφορές, που δυστυχώς δεν περιορίζονται στο τομέα της ενέργειας, δεν αποτελεί έκπληξη η φθίνουσα πορεία που έχει λάβει το ευρωπαϊκό όραμα στις ψυχές των λαών.

Στο πλαίσιο αυτό, η Ελληνική Κυβέρνηση οφείλει:

1. να προχωρήσει από τα λόγια και να κάνει πράξη τις προφορικές της δεσμεύσεις για υποστήριξη ενός δεσμευτικού φιλόδοξου στόχου 30% για τις Α.Π.Ε. το 2030.

2. και αυτό να φανεί στις αποφάσεις της Επιτροπής Ενεργειακού Σχεδιασμού η οποία εξετάζει, χωρίς τη συμμετοχή φορέων ΑΠΕ, το ενεργειακό μίγμα της χώρας για τις επόμενες δεκαετίες.

3. να απορρίψει με ένταση το κείμενο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις κρατικές ενισχύσεις. Όχι απλά διότι διαφωνεί με την πολιτική που αυτό εμπεριέχει αλλά και διότι αυτό αποτελεί το χρέος της απέναντι στην ίδια την ουσία της Ευρώπης.

4. Τέλος, οφείλει να κοιτάξει συστηματικά και με ανοιχτό μυαλό, τα της πατρίδας μας.

Τώρα που η εικόνα της οικονομίας δείχνει να βελτιώνεται , πρέπει να διορθωθούν άμεσα οι λανθασμένες επιλογές και αδικίες.

α)  Κατά το τελευταίο διάστημα η Αιολική Ενέργεια υποχρεώθηκε από την Πολιτεία να αναλάβει ένα βάρος που δεν της αναλογούσε. Συνέβαλε, μέσω του ν.4254/2014, στην βιώσιμη αντιμετώπιση του προβλήματος του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ παρά το γεγονός ότι δεν ευθυνόταν για αυτό. Η εξάλειψη του ελλείμματος στις αρχές του 2015 σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ΛΑΓΗΕ, είναι οπωσδήποτε θετική εξέλιξη. Το αποτέλεσμα όμως αυτό πρέπει να επιτευχτεί με δίκαιο και αναλογικό τρόπο, σύμφωνα με τις προτάσεις του κλάδου. Η διόρθωση των αδικιών που περιέχει ο ν. 4254/2014 απαιτείται για την ενίσχυση της επενδυτικής εμπιστοσύνης και της αξιοπιστίας της χώρας.

β)  Ο νέος ενεργειακός σχεδιασμός, πρέπει να εκπονηθεί με την άμεση συμμετοχή του κλάδου.  Ένας σχεδιασμός που εκπονείται αποκλειστικά από το Κράτος αδυνατεί εξ ορισμού να πιάσει τον παλμό της αγοράς και της κοινωνίας. Ο σχεδιασμός οφείλει να μην δεσμεύσει τη χώρα στο σκοτεινό μέλλον των ορυκτών καυσίμων αλλά να προτάξει τις ανταγωνιστικότερες καθαρές ενεργειακές επιλογές, τις ανανεώσιμες πηγές (όπως είναι τα αιολικά πάρκα και τα μικρά υδροηλεκτρικά) και την εξοικονόμηση ενέργειας.

γ)  να ανοίξει επιτέλους ο δρόμος της ανάπτυξης των μικρών ανεμογεννητριών στη χώρα μας. Είμαστε ίσως η μόνη χώρα στην Ευρώπη που δεν έχει πρόγραμμα ανάπτυξης μικρών ανεμογεννητριών. Η ΕΛΕΤΑΕΝ έχει καταθέσει τις προτάσεις για την ορθολογική ανάπτυξη του πολλά υποσχόμενου αυτού κλάδου με κανόνες πιστοποίησης της κατασκευής και λειτουργίας των μονάδων.

δ)  Η συμπεριφορά του Κράτους απέναντι στις κοιτίδες αριστείας που του έχουν απομείνει, πρέπει να αποπνέει σεβασμό για τα στελέχη  που τις υπηρετούν. Η περίπτωση του ΚΑΠΕ είναι χαρακτηριστική. Από την ευρωπαϊκή πρωτοπορία στην έρευνα και την τεχνολογία, που διασφαλίζει πόρους και τεχνογνωσία για την πατρίδα, κινδυνεύει να μετατραπεί σε μια άσκοπη διοικητική δομή εξαιτίας της ανήθικης συμπεριφοράς που επεφύλαξε το Κράτος στα στελέχη και τους εργαζομένους τους. Η δίκαιη μισθολογική αντιμετώπιση του ΚΑΠΕ είναι ένα στοίχημα για όλους μας».

Σχόλια