Catarina Midby: Η αειφόρος μόδα δεν είναι τρεντ, αλλά μία μακροχρόνια δέσμευση

0
979

(Συνέντευξη στην Τιάνα Προντάνοβιτς)

Με αφορμή το λανσάρισμα της νέας διπλής συλλογής της H&M, CONSCIOUS και CONSCIOUS EXCLUSIVE, φτιαγμένης από βιώσιμα υλικά, το econews.gr συνάντησε την κυρία Catarina Midby, head of fashion and sustainability communication της H&M.

Ας δούμε αναλυτικά τι μας απάντησε σχετικά με τα βιώσιμα υλικά της κολεξιόν, τις άλλες περιβαλλοντικές δράσεις της H&M και το “eco friendly” τρεντ στη βιομηχανία της μόδας:

Econews: Κυρία Midby, τα ρούχα φτιαγμένα από βιώσιμα υλικά συνήθως συνδέονται με κάτι ακριβό, ντεμοντέ, “χαχώλικο” και άχρωμο. Πώς θα καταφέρει η H&M να αλλάξει αυτήν την αντίληψη μέσω της συλλογής CONSCIOUS;

Catarina Midby: Συμφωνώ ότι τα ρούχα από αειφόρα υλικά ήταν κάπως “anti-fashion” στο παρελθόν. Ωστόσο, πιστεύω πως δεν θα είναι έτσι από εδώ και στο εξής, καθώς πλέον δεν χρειάζεται να κάνεις συμβιβασμούς όσον αφορά στη μόδα για να πετύχεις τη βιωσιμότητα. Ο τρόπος που δουλεύουμε εμείς στην H&M έχει ως εξής: ξεκινάμε το σχεδιασμό της νέας κολεξιόν, εστιάζοντας στις τάσεις της μόδας και την αισθητική και έπειτα αρχίζουμε τη συνεργασία με το γραφείο παραγωγής και τους προμηθευτές, αναζητώντας εναλλακτικά υλικά, βιολογικά, ανακυκλώσιμα ή την “κλιματικά έξυπνη” κυτταρίνη.

Αυτό είναι το δύσκολο κομμάτι, καθώς τα περισσότερα υφάσματα που ψάχνουμε δεν υπάρχουν και πρέπει να αναπτυχθούν και να παραχθούν από την αρχή. Ταυτόχρονα, είναι και μεγάλη πρόκληση για εμάς, γιατί βλέπουμε πολλές δυνατότητες και σημαντική ανάπτυξη στον τομέα αυτό και νιώθουμε ότι μπορούμε να συμμετέχουμε ουσιαστικά στη σημαντική αυτή αλλαγή στη βιομηχανία της μόδας. Το πιο σημαντικό για να είσαι “μεγάλος παίκτης” είναι να έχεις τους πόρους, καθώς και την αφοσίωση και το πάθος, ώστε να κάνεις την αλλαγή.

Econews: Οι “eco friendly” ηλεκτρονικές συσκευές, αυτοκίνητα, gadget και ρούχα συνήθως είναι ακριβά, και άρα δεν απευθύνονται σε όλους. Οι τιμές της CONSCIOUS συλλογής θα είναι όσο προσιτές είναι και οι κανονικές κολεξιόν; Αν ναι, πώς καταφέρατε να συνδυάσετε τα αειφόρα υλικά με τη χαμηλή τιμή;

Catarina Midby: Εμείς επενδύουμε σε πιο ακριβά βιώσιμα υλικά και είναι επιλογή μας να μην τα χρεώνουμε παραπάνω στους καταναλωτές. Θέλουμε η βιώσιμη συλλογή μας να είναι εξίσου «δημοκρατική» όσο και οι υπόλοιπες κολεξιόν μας. Έχουμε καταλάβει ότι όσο αυξάνεται η προσφορά και η ζήτηση για τα ρούχα αυτά, οι τιμές έρχονται στα ίδια επίπεδα με τα «συμβατικά». Πρόκειται για μια επιπλέον επένδυση με προσωρινό χαρακτήρα. Ωστόσο, είναι απαραίτητη για να «χτίσουμε» αυτόν τον τομέα στις επιχειρήσεις.

Econews: Πείτε μας κάτι παραπάνω για τα υλικά που χρησιμοποιήσατε. Ποια είναι τα εμπόδια -εάν υπάρχουν- για τη δημιουργία βιώσιμων προϊόντων; H βιωσιμότητα αφορά μόνο τα υλικά ή κατά τη διαδικασία παραγωγής συνυπολογίζονται και κοινωνικοί παράγοντες;

Catarina Midby: Όλα τα προϊόντα H&M παράγονται με γνώμονα τη βιωσιμότητα και με βάση τον Δεοντολογικό Κώδικα της εταιρείας και τη σχετική λίστα περιορισμού χρήσης χημικών ουσιών. Όλη η δουλειά που κάνουμε για το νερό (με το WWF), την ενέργεια και τα χημικά, όσο και η κοινωνική υποστήριξη που παρέχουμε (με τη UNICEF), όλα βασίζονται και στοχεύουν στη βιωσιμότητα. Η χρήση των αειφόρων υλικών σήμερα ακόμα αποτελεί κάτι “επιπλέον”, αλλά ευελπιστούμε ότι με την πάροδο του χρόνου θα υπάρξουν περισσότερα “πράσινα” υλικά στις μελλοντικές συλλογές. Για να δείτε παραπάνω λεπτομέρειες για τη “βιώσιμη” δουλειά μας, επισκεφθείτε το σύνδεσμο www.hm.com/conscious.

Econews: Πιστεύετε πως οι μεγάλες εταιρείες μόδας και γενικώς η αγορά της μόδας φέρει κάποια ευθύνη για τα σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα, δεδομένου ότι ενθαρρύνει τους ανθρώπους να καταναλώνουν, να αλλάζουν ρούχα κάθε σεζόν και να «ξεφορτώνονται» τα παλιά; Πώς μπορεί να αλλάξει αυτή η στάση; Ποιες άλλες δράσεις κάνει η H&M προς αυτήν την κατεύθυνση, εκτός από τη συλλογή CONSCIOUS;

Catarina Midby: Πιστεύουμε στο σχεδιασμό και την ποιότητα που εξασφαλίζει τη μακροζωία των προϊόντων μας και δεν ενθαρρύνουμε τους πελάτες μας να απαλλαγούν από τα ρούχα και τα αξεσουάρ τους. Όμως, είμαστε μια εμπορική μάρκα και θέλουμε να παρέχουμε τη μόδα και την ποιότητα στην καλύτερη τιμή – με την προστιθέμενη αξία της αειφορίας. Είμαστε κατά της “χωματερής” των υφασμάτων και γι” αυτό ξεκινήσαμε ένα πρόγραμμα συλλογής ενδυμάτων σε όλα τα καταστήματά μας παγκοσμίως, όπου συλλέγουμε μεταχειρισμένα ρούχα, από κάθε μάρκα και σε οποιαδήποτε κατάσταση, σε συνεργασία με την I:Collect.
Τα ενδύματα προσδιορίζονται για να ξαναφορεθούν, να επαναχρησιμοποιηθούν και να ανακυκλωθούν και εμείς χρησιμοποιούμε το 97% των συλλεχθέντων ενδυμάτων. Είμαστε περήφανοι επειδή τον προηγούμενο μήνα παρουσιάσαμε το πρώτο μας πρόγραμμα με τζιν ρούχα, φτιαγμένα από ανακυκλωμένες ίνες από τα ρούχα που συλλέξαμε. Αυτός είναι ο στόχος μας με την πρωτοβουλία συλλογής ενδυμάτων: να φτιάξουμε νέα ρούχα από τα παλιά – κάνοντας έτσι τη μόδα ουσιαστικά ανακυκλώσιμη δραστηριότητα. Έχουμε επίσης ξεκινήσει μια νέα πρωτοβουλία-ορόσημο στη φροντίδα κατά το πλύσιμο, το www.clevercare.info, μαζί με την εταιρεία Ginetex. Στόχος μας είναι να περιορίσουμε τον αντίκτυπο στο κλίμα από την πλευρά του καταναλωτή, αλλά και καθόλο τον κύκλο ζωής ενός ρούχου, από την παραγωγή των κλωστών, μέχρι το τέλος του.

Econews: Πιστεύετε ότι η βιωσιμότητα και η “φιλική προς το περιβάλλον” στάση είναι μόνο ένα τρεντ στη μόδα; Μόδα είναι θα περάσει;

Catarina Midby: Δεν πρόκειται για τρεντ, αλλά για μακροχρόνια δέσμευση και το μοναδικό πιθανό μέλλον για τη βιομηχανία μας, όπως και για όλο τον πλανήτη.

econews

Σχόλια