ΕΛΕΤΑΕΝ: αδικούνται τα αιολικά – Ποιες οι μεθοδεύσεις στα φωτοβολταϊκά (Πίνακας)

0
198

Την έντονη αντίθεση και διαμαρτυρία της για το σχέδιο νόμου για τις ΑΠΕ, το επονομαζόμενο new deal, που ανακοινώθηκε από το ΥΠΕΚΑ εκφράζει η Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ).

Η ΕΛΕΤΑΕΝ κατηγορεί το υπουργείο ότι αντί να συνδιαλαγεί με τους φορείς του κλάδου των ΑΠΕ αποφάσισε το new deal συζητώντας εν κρυπτώ με μερικές ελληνικές τράπεζες.

Αναφέρεται επίσης στα φωτοβολταϊκά κάνοντας λόγο για κραυγαλέες μεθοδεύσεις στη διαμόρφωση των νέων εγγυημένων τιμών και κατονομάζει συγκεκριμένες περιπτώσεις αδικιών ανάμεσα στα έργα που έλαβαν ενίσχυση και σε εκείνα που δεν έλαβαν.

Αναφέρει επίσης ότι ορισμένες κατηγορίες έργων ευνοούνται κραυγαλέα από τις νέες ρυθμίσεις.

Τα κυριότερα σημεία στα οποία επικεντρώνει την κριτική της η ΕΛΕΤΑΕΝ είναι τα εξής:

*Χωρίς καμία τεκμηρίωση το σχέδιο νόμου μειώνει κατά 20% τις τιμές της αιολικής ενέργειας στα νησιά και κατά 10% στο διασυνδεδεμένο σύστημα.

*Χωρίς καμία οικονομική λογική καταργεί την ετήσια αναπροσαρμογή της τιμής με τον πληθωρισμό.

*Χωρίς κανένα ουσιαστικό όφελος για τον Ειδικό Λογαριασμό, μειώνει απαράδεκτα κατά 50% το Ειδικό Τέλος υπέρ ΟΤΑ.

*Τα αιολικά πάρκα τιμωρούνται υπερβολικά, με μείωση της τιμής στις υφιστάμενες συμβάσεις και κούρεμα 10%, παρά το γεγονός ότι στην πραγματικότητα επιδοτούν τον Ειδικό Λογαριασμό.

*Εκεί όμως που πραγματικά αποδεικνύεται η αναξιοπιστία του σχεδίου νόμου είναι οι νέες τιμές των υφιστάμενων ΦΒ. «Χωρίς να έχουμε άμεσο ενδιαφέρον, έχουμε ηθικό χρέος να αναδείξουμε και να καυτηριάσουμε τις εξωφρενικές μεθοδεύσεις, αδικίες και ανισοτιμίες που περιέχει το σχέδιο. Το ΥΠΕΚΑ οφείλει να δώσει αναλυτικά λίστα όλων των έργων που περιλαμβάνονται σε συγκεκριμένες κατηγορίες που ευνοούνται σκανδαλωδώς από το σχέδιο» αναφέρει η ΕΛΕΤΑΕΝ.

Η ΕΛΕΤΑΕΝ καλεί το ΥΠΕΚΑ  να δώσει άμεσα στη δημοσιότητα τη μελέτη, τους υπολογισμούς και τα λογιστικά φύλλα (ανοιχτά αρχεία xls) που υποστηρίζουν την πρόταση που κατέθεσε και στη  συνέχεια, σε διαδοχικές και μακρές τεχνικές συναντήσεις με τους παραγωγούς να εξηγήσει αναλυτικά και με άνεση χρόνου το πώς κατέληξε σε αυτά που προτείνει.

«Το ΥΠΕΚΑ παραμένει πλήρως υπεύθυνο για την απώλεια όλων αυτών των μηνών κατά τους οποίους δεν συζητούσε με τους φορείς των ΑΠΕ» προσθέτει η ένωση.

«Σε περίπτωση που το ΥΠΕΚΑ αρνηθεί, κατά τη συνήθη πρακτική του, να ανταποκριθεί στα ανωτέρω, καταγράφουμε τα απολύτως ελάχιστα αιτήματα που πρέπει να γίνουν αποδεκτά:

ετήσια αναπροσαρμογή της τιμής της αιολικής ενέργειας και γενικά των Α.Π.Ε. να γίνεται τουλάχιστον με το 100% του πληθωρισμού ή του πληθωρισμό καυσίμων ή ηλεκτρικής ενέργειας.

*Να συνεχίσει να υπάρχει η διακριτή αυξημένη τιμή για τα νέα αιολικά πάρκα στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά.

*Να μην μειωθεί το Ειδικό Τέλος υπέρ ΟΤΑ και καταναλωτών που καταβάλουν οι παραγωγοί αιολικής ενέργειας. Παρ’ όλο που αυτή η μείωση δεν συνιστά οικονομική επιβάρυνση για τους παραγωγούς αιολικής ενέργειας, το Ειδικό Τέλος οφείλει να παραμείνει στο 3% με ανάλογη αύξηση της τιμής αποζημίωσης και να αποδίδεται εγκαίρως στους δικαιούχους ΟΤΑ και καταναλωτές.» καταλήγει η ανακοίνωση.

—Μνημείο αναξιοπιστίας οι ρυθμίσεις για τα φωτοβολταϊκά

Όπως αναφέρει η ΕΛΕΤΑΕΝ «εκεί που πραγματικά αποδεικνύεται η αναξιοπιστία του σχεδίου νόμου είναι οι νέες τιμές των υφιστάμενων φωτοβολταϊκών. Επειδή στο πλαίσιο μιας ευνομούμενης πολιτείας, οι πολίτες έχουν δικαίωμα και υποχρέωση να αναδεικνύουν τέτοια φαινόμενα ακόμα και εάν δεν έχουν άμεσο ενδιαφέρον, επισυνάπτουμε σχετικό σημείωμα που περιλαμβάνει Διαγράμματα από τα οποία αναδεικνύονται οι κραυγαλέες μεθοδεύσεις (Παράρτημα ΙΙΙ). Το πράττουμε δε αυτό για τον πρόσθετο λόγο ότι είμαστε βέβαιοι ότι η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ είναι αδύνατο να έχει συνειδητοποιήσει το μέγεθος των αδικιών και ανισοτιμιών που περιλαμβάνει ο πίνακας τιμών των υφιστάμενων έργων ΦΒ (αν και θα έπρεπε αφού παρόμοια φαινόμενα υπάρχουν και στη πρόσφατη υπουργική απόφαση της 30 Απριλίου 2013 όπου οι τιμές για ΦΒ κάτω των 100kW στα ΜΔΝ είναι μικρότερες αυτών στο διασυνδεδεμένο).

Ενδεικτικά αναφέρουμε:

*Υπάρχουν περίοδοι που έργα Με Ενίσχυση (ΜΕ) έχουν τιμή μεγαλύτερη από έργα Χωρίς Ενίσχυση (ΧΕ).

*Υπάρχουν περίοδοι που η μείωση της τιμής των έργων Με Ενίσχυση σε συγκεκριμένες κατηγορίες είναι μηδαμινή ενώ σε όλες τις άλλες εκτοξεύεται.

*Ο ρυθμός μείωσης των τιμών δεν έχει καμία λογική και δεν είναι ο ίδιος για τα έργα ΜΕ και για τα έργα ΧΕ, ενώ θα έπρεπε να ακολουθεί τη μείωση των τιμών εξοπλισμού.

*Τα έργα Με Ενίσχυση, συνεχίζουν να έχουν μειωμένη ταρίφα ακόμα και αφού έχουν επιστρέψει μέσω της αυξημένης περικοπής, το σύνολο της επιδότησης που έλαβαν.

Για όλους αυτούς του λόγους, το ΥΠΕΚΑ έχει το ηθικό χρέος να δώσει στη δημοσιότητα την αναλυτική λίστα όλων των υφιστάμενων φωτοβολταϊκών έργων με την ημερομηνία σύνδεσής τους, το εάν έλαβαν επιδότηση ή όχι και τους μετόχους τους. Κατ’ ελάχιστον οφείλει να το κάνει αυτό  για τις ακόλουθες ευνοημένες κατηγορίες: <100kW ME που συνδέθηκαν το Β’ Τριμ 2012 – Β’ Τριμ 2013, 100-500kW ΧE που συνδέθηκαν Γ-Δ’ Τριμ 2012 και κυρίως 100-500kW ΜE που συνδέθηκαν Β’ Τριμ 2013.

«Γενικότερα όλη η προσπάθεια παραμετροποίησης πάσχει σοβαρά αφού είναι αδύνατο το κράτος να γνωρίζει τα πραγματικά κοστολόγια των επιχειρήσεων (εξοπλισμοί, κόστη ανάπτυξης και απόκτησης αδειών κλπ). Δυστυχώς, πέραν των ανωτέρω προβλημάτων που εμφανίζει ο πίνακας, αποδεικνύεται ότι η πολυπλοκότητά του εισάγει απείρως περισσότερες αδικίες από αυτές που υποτίθεται ότι επιλύει. Ως λύση πλέον προβάλει η επιβολή μιας ενιαίας περικοπής σε όλα τα ΦΒ έργα και ακολούθως η λειτουργία μιας μόνιμης επιτροπής όπου όποιος θεωρεί ότι αδικήθηκε θα μπορεί να προσφεύγει για να επιδείξει τα πραγματικά κοστολόγια της επένδυσής του» καταλήγει η ΕΛΕΤΑΕΝ.

Διαβάστε εδώ το Παράρτημα ΙΙΙ για τις εγγυημένες τιμές στα φωτοβολταϊκά βάσει new deal.

econews

 

Σχόλια