Λαθρεμπόριο καυσίμων: πώς στήθηκε η απάτη – Υπάλληλος του ΥΠΕΚΑ στο κόλπο

0
25

Το επόμενο Σαββατοκύριακο θα απολογηθούν οι 15 συλληφθέντες για συμμετοχή σε κύκλωμα λαθρεμπορίας καυσίμων μεταξύ των οποίων και ο πρόεδρος της ΕΤΕΚΑ και του Ατρομήτου Αθηνών, Γιώργος Σπανός.

Επίσης συνελήφθη ένας ανώτερος υπάλληλος του ΥΠΕΚΑ και υπάλληλος του Α΄ Τελωνείου Πειραιά.

Οι συλληφθέντες είναι ηλικίας από 36 έως 62 ετών, ενώ στη δικογραφία περιλαμβάνονται ακόμη εννέα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης οι οποίοι αναζητούνται.

Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, το κύκλωμα κατάφερε να διοχετεύσει στην αγορά μέσα σε μια διετία 4,5 εκατ. λίτρα λαθραίο πετρέλαιο με τους διαφυγόντες δασμούς και φόρους να ξεπερνούν τα 3,5 εκατ. ευρώ.

Οι κατηγορίες που τους βαρύνουν είναι η σύσταση και συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση λαθρεμπορία καυσίμων σε βαθμό κακουργήματος, ξέπλυμα βρώμικου χρήματος ενεργητική και παθητική δωροδοκία κατ΄έξακολούθηση και κατάχρηση εξουσίας.

Πώς γινόταν η κομπίνα

Σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ., όπως προέκυψε από την έρευνα, αρχικά οι οδηγοί βυτιοφόρων-υπάλληλοι της εταιρείας, κατά την μετάβασή τους στα σημεία ελλιμενισμού διαφόρων πλοίων, ανά την επικράτεια (πλοία ακτοπλοϊκών γραμμών, επαγγελματικά και ποντοπόρα) δεν παρέδιδαν ολόκληρη την ποσότητα του πετρελαίου, η οποία αναγράφονταν στα παραστατικά.

Ακολούθως, το υπόλοιπο του πετρελαίου το επέστρεφαν στην εταιρεία και στη συνέχεια οι αρχηγοί της εγκληματικής οργάνωσης το διέθεταν εκ νέου στο εμπόριο, μέσω «συνεργαζόμενων» πρατηρίων υγρών καυσίμων, ενώ σε πολλές περιπτώσεις το επαναδιέθεταν αυτούσιο στους πλοιοκτήτες. Μέχρι στιγμής έχει προκύψει ότι η εγκληματική οργάνωση «συνεργαζόταν» με δώδεκα (12) πρατήρια υγρών καυσίμων στην Αττική.

Επιπλέον προέκυψε ότι, σε πολλές περιπτώσεις, άτομα που εμπλέκονταν στη διαδικασία μεταφοράς, διακίνησης, παράδοσης και παραλαβής των καυσίμων, ενεργούσαν και για λογαριασμό τους.

Ειδικότερα, υπάλληλοι-οδηγοί των βυτιοφόρων, κατά την επιστροφή του παράνομα παρακρατηθέντος ναυτιλιακού καυσίμου, δεν το επέστρεφαν στο σύνολό του, αλλά παρακρατούσαν και για ίδιο όφελος μεγάλες ποσότητες, τις οποίες διέθεταν με χαμηλότερη τιμή σε συγκεκριμένους πρατηριούχους, αποκομίζοντας έτσι μεγάλα χρηματικά ποσά.

Σε άλλη περίπτωση μηχανικός πλοίου, ο οποίος συνελήφθη, είχε παρακρατήσει για ίδιο όφελος έντεκα (11) τόνους ναυτιλιακό καύσιμο και προσπαθούσε να βρει τρόπο να το διαθέσει στους οδηγούς των βυτιοφόρων, με διαγραφόμενη την προοπτική για συνεχή ανεφοδιασμό του συγκεκριμένου πλοίου και παράνομη παρακράτηση 3 έως 4 τόνων καυσίμων εβδομαδιαίως.

Τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης για να ξεπερνούν τις διαδικασίες ελέγχου κατά την παράδοση στα ελλιμενισμένα πλοία των ποσοτήτων που είχαν παραγγελθεί (πετρέλευση) και να παραπλανούν τους αρμόδιους Τελωνειακούς υπαλλήλους ελεγκτές ή τους υπεύθυνους των πληρωμάτων για την παραλαβή του καυσίμου, χρησιμοποιούσαν ιδιαίτερα τεχνάσματα.

Ενδεικτικά, σε προσυνεννόηση με συγκεκριμένο χειριστή γεφυροπλάστιγγας για βαριά οχήματα στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά, εμφάνιζαν πλασματικές μετρήσεις κατά την ζύγιση του βυτιοφόρου. Οι πλασματικές μετρήσεις πραγματοποιούνταν με παρέμβαση από πριν στο λογισμικό των ηλεκτρονικών συστημάτων της γεφυροπλάστιγγας, έτσι ώστε να διασφαλίζεται το «κατά παραγγελία» επιδιωκόμενο κάθε φορά αποτέλεσμα. Για την άμεση συνέργεια στη διαδικασία αυτή ο χειριστής γεφυροπλάστιγγας, ελάμβανε ως αμοιβή για κάθε μετρικό τόνο 150€, (ένας μετρικός τόνος πετρελαίου ισούται με 1.200 λίτρα).

Στη περίπτωση όμως που ο αρμόδιος για την παραλαβή του καυσίμου συνεργούσε στην απάτη, στο να παραλάβει δηλαδή λιγότερη από την ποσότητα που αναγράφονταν στα παραστατικά, δεν πραγματοποιούσαν ζύγιση ή κατέστρεφαν τα ζυγολόγια.

Σε άλλες περιπτώσεις γέμιζαν με νερό κάποιο από τα διαμερίσματα της δεξαμενής του βυτιοφόρου, αυξάνοντας έτσι τεχνηέντως το μικτό βάρος του οχήματος, το οποίο μετά την αφαίρεση του απόβαρου, προσμετρούνταν ως μεταφερόμενο καύσιμο.

Ο ρόλος των κρατικών υπαλλήλων

Στην εγκληματική οργάνωση συμμετείχε υπάλληλος του Α΄ Τελωνείου Πειραιά, ο οποίος έναντι οικονομικών ανταλλαγμάτων, ενημέρωνε για επικείμενους ελέγχους στα πλωτά μέσα που διέθετε η εταιρεία για την διακίνηση του ναυτιλιακού καυσίμου, αποφεύγοντας έτσι ενδεχόμενες ποινικές και διοικητικές κυρώσεις.

Για τον ίδιο λόγο, η εγκληματική οργάνωση ενημερωνόταν για επικείμενους ελέγχους από ανώτερο υπάλληλο του ΥΠ.Ε.Κ.Α., ο οποίος, λόγω της ιδιότητάς του, είχε πρόσβαση σε στοιχεία για προγραμματισμένους ελέγχους της Υπηρεσίας του ή άλλων συναρμόδιων Υπηρεσιών (εντολές ελέγχου) και γνώριζε εκ των προτέρων λεπτομέρειες για τον χρόνο και τις περιοχές όπου επρόκειτο να κινηθούν τα αρμόδια συνεργεία ελέγχου.

Σπανός: έωλες οι κατηγορίες 

Ο πρόεδρος του Ατρομήτου, Γιώργος Σπανός, μέσω ανακοίνωσης που εξέδωσε η ΕΤΕΚΑ, ξεκαθάρισε πως οι αποδιδόμενες στο πρόσωπό του κατηγορίες δεν αγγίζουν ούτε τον ίδιο αλλά ούτε και την εταιρεία του και εξέφρασε την εμπιστοσύνη του στην Ελληνική Δικαιοσύνη.

Η ανακοίνωση της ΕΤΕΚΑ:

«Ο κ. Γιώργος Σπανός, με την ιδιότητά του τόσο ως πρόεδρος της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΕΤΕΚΑ ΑΕ», εταιρεία πανελλήνιας εμβέλειας, η οποία συνεισφέρει τα μέγιστα στην Εθνική μας Οικονομία καταβάλλοντας για φόρους, τέλη και εισφορές κάθε χρόνο ποσά άνω των 300.000.00 ευρώ, απασχολεί δε προσωπικό άνω των 150 ατόμων, αλλά και με την ιδιότητά του ως Πρόεδρος της «ΠΑΕ ΑΠΣ Ατρόμητος Αθηνών 1923» δηλώνει με όλη τη δύναμη της ψυχής του και με κάθε ειλικρίνεια – προσόν το οποίο τον διακρίνει σε όλη τη ζωή του – ότι οι εναντίον του αποδιδόμενες κατηγορίες τυγχάνουν ΕΩΛΕΣ και ΑΣΤΗΡΙΚΤΕΣ, ούτε καν τον αγγίζουν, ούτε βέβαια και την εταιρεία της οποίας προΐσταται, για αυτό το λόγο ΕΜΦΑΝΙΣΤΗΚΕ ΑΜΕΣΩΣ και ΑΥΤΟΒΟΥΛΩΣ στην αρμόδια Υπηρεσία Ασφαλείας.

Άλλωστε σε αυτό το συμπέρασμα θα καταλήξει αβίαστα ο οποιοδήποτε μέσος συνετός άνθρωπος λάβει γνώση της όλης υπόθεσης.

Τονίζει δε ότι έχει απόλυτη εμπιστοσύνη στη κρίση της Ελληνικής Δικαιοσύνης που θα έχει σαν συνέπεια να λάμψει η όλη ΑΛΗΘΕΙΑ με αποτέλεσμα να ΑΠΟΔΟΘΕΙ ΣΤΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΛΕΥΚΟΣ, όπως είναι μέχρι σήμερα πράγμα που θα του επιτρέψει να συνεχίσει μαζί με τους εκατοντάδες εργαζόμενους του την επιχειρηματική του δραστηριότητα στην Ελλάδα».

econews

Σχόλια