Πρωταγωνιστούν στην απόρριψη τοξικών πλοίων οι Έλληνες πλοιοκτήτες – Η λίστα της Shipbreaking Platform

2
3589

Η ΜΚΟ Shipbreaking Platform, μια διεθνής συμμαχία οργανώσεων που επιδιώκουν την παρεμπόδιση των βρώμικων και επικίνδυνων πρακτικών διάλυσης πλοίων που ακολουθούνται διεθνώς, δημοσίευσε σήμερα τον πλήρη κατάλογο των πλοίων που διαλύθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο το 2013.

Εκ των 1213 μεγάλων ποντοπόρων πλοίων που διαλύθηκαν το 2013, τα 645 πωλήθηκαν σε ακατάλληλες εγκαταστάσεις στην Ινδία, το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές. Περίπου το 40% αυτών των πλοίων ήταν ευρωπαϊκής ιδιοκτησίας. Ο νέος Κανονισμός της ΕΕ για την ανακύκλωση των πλοίων τέθηκε σε ισχύ στις 30 Δεκεμβρίου 2013. Ωστόσο, εάν δεν υπάρξει ένα οικονομικό κίνητρο για την ορθή ανακύκλωση των πλοίων, η νηολόγηση τμήματος του στόλου της Κοινότητας με σημαίες τρίτων κρατών (σημαίες ευκολίας) θα συνεχίσει να επιτρέπει στους πλοιοκτήτες να παρακάμπτουν τον Κανονισμό και να απορρίπτουν τα τοξικά πλοία τους σε μονάδες κατώτερης ποιότητας.

Τα πλοία που βρίσκονται στο τέλος του κύκλου ζωής τους περιέχουν τοξικά υλικά, όπως αμίαντο, βαρέα μέταλλα, PCBs (πολυχλωριωμένα διφαινύλια) και οργανικά απόβλητα. Η Ν. Ασία προτιμάται ως «χωματερή» πλοίων, καθώς εκεί εφαρμόζονται πλημμελώς τα πρότυπα περιβαλλοντικής προστασίας, ασφάλειας και εργασίας. Οι πλοιοκτήτες μπορούν να πουλήσουν τα πλοία τους στις εταιρείες διάλυσης που χρησιμοποιούν τη μέθοδο της προσάραξης σε σημαντικά υψηλότερες τιμές από ό,τι αν τα πωλούσαν σε «καθαρές» και ασφαλείς εγκαταστάσεις ανακύκλωσης.

«Αν και ο αριθμός των πλοίων που διαλύθηκαν παραμένει σχεδόν τόσο υψηλός όσο το 2012, εντούτοις ο αριθμός των πλοίων που διαλύθηκαν με τη μέθοδο της προσάραξης μειώθηκε το 2013 από 850 σε 645, αντιπροσωπεύοντας μια μείωση της τάξης του 24% από το περασμένο έτος. Περισσότεροι πλοιοκτήτες έχουν επιλέξει καθαρότερες και ασφαλέστερες λύσεις το 2013 σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη – αυτή είναι μια καλή είδηση για το περιβάλλον και τους εργάτες, καθώς και για εκείνες τις εγκαταστάσεις ανακύκλωσης που διεθνώς έχουν επενδύσει σε καλύτερες πρακτικές», αναφέρει η Patrizia Heidegger, Διευθύντρια της ΜΚΟ Shipbreaking Platform. «Παρόλα αυτά, η πλειονότητα των πλοιοκτητών υποστηρίζει τις βρώμικες πρακτικές και οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες είναι μεταξύ αυτών με τις χειρότερες επιδόσεις.”

Οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες πούλησαν προς διάλυση πέρυσι συνολικά 372 μεγάλα εμπορικά πλοία, εκ των οποίων τα 238, σχεδόν τα δύο τρίτα, κατέληξαν σε κάποια παραλία της Ν. Ασίας. Η Ελλάδα παραμένει στην πρώτη θέση στην Ευρώπη σχετικά με την απόρριψη τοξικών πλοίων και ακολουθεί κατά πόδας η Γερμανία.

Οι πλοιοκτήτες από αυτές τις χώρες απέρριψαν το ποσοστό-ρεκόρ του 80% των πλοίων τους, που βρίσκονταν στο τέλος του κύκλου ζωής τους στην Ινδία, το Μπαγκλαντές και το Πακιστάν, συμπεριλαμβανομένων γνωστών εταιρειών όπως είναι η Danaos και η Euroseas (Ελλάδα), καθώς και οι Conti, Hapag-Lloyd και Leonhardt & Blumberg (Γερμανία).

Συγκριτικά, οι Ιάπωνες πλοιοκτήτες έστειλαν το 43% των πλοίων τους στη Ν. Ασία, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των Κινέζων πλοιοκτητών επέλεξαν τις μονάδες ανακύκλωσης που είναι διαθέσιμες εντός της χώρας.

Στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές εταιρείες που έχουν κατ’ επανάληψη καταλάβει τις πρώτες θέσεις συμπεριλαμβάνεται η Mediterranean Shipping Company (MSC) με έδρα την Ελβετία, έχοντας απορρίψει εννέα πλοία στην Ινδία το 2013, και η Sammy Ofer Group με έδρα το Μονακό, έχοντας απορρίψει 13 πλοία στο Μπαγκλαντές, το Πακιστάν και την Ινδία.

Μόλις ξεκινήσει η εφαρμογή του νέου Κανονισμού της ΕΕ για την ανακύκλωση των πλοίων, η διάλυση των πλοίων που φέρουν σημαία Κράτους Μέλους της ΕΕ με τη μέθοδο της προσάραξης θα απαγορευτεί και οι εγκαταστάσεις ανακύκλωσης θα πρέπει να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του Κανονισμού.

—Τα «κόλπα» για την αποποίηση των ευθυνών

Ωστόσο, υπάρχει ο κίνδυνος ο Κανονισμός να μείνει στα χαρτιά: περισσότερα από τα δύο τρίτα των ευρωπαϊκών πλοίων που διαλύθηκαν το 2013 δεν έφεραν σημαία Κράτους Μέλους της ΕΕ καθώς όδευαν προς την εγκατάσταση διάλυσης και συνεπώς δε θα καλύπτονταν από το νέο Κανονισμό.

Εκτός από τα πλοία που ήδη δραστηριοποιούνται υπό σημαία τρίτης χώρας, άλλα 55 πλοία καταχωρήθηκαν σε νηολόγια εκτός ΕΕ πριν σταλούν προς διάλυση εκτός ΕΕ. Σημαίες ευκαιρίας, όπως των Νήσων Κομόρες, του Τουβαλού, του Αγ. Χριστόφορου και Νέβις, του Τόγκο και της Σιέρρα Λεόνε, που χρησιμοποιούνται λιγότερο κατά την συνήθη λειτουργία των πλοίων, ήταν εξαιρετικά δημοφιλείς ανάμεσα στα παροπλισμένα πλοία που στάλθηκαν το 2013 για διάλυση με τη μέθοδο της προσάραξης.

«Η αλλαγή σημαίας αποτελούσε πάντα έναν βολικό τρόπο για τους πλοιοκτήτες να παρακάμπτουν τους κανόνες που τίθενται σε ισχύ στο κράτος της σημαίας. Η Platform και τα μέλη της έχουν ζητήσει από την ΕΕ να εισάγει ένα οικονομικό κίνητρο για την προώθηση της καθαρής και ασφαλούς ανακύκλωσης των πλοίων, αφού ένας Κανονισμός που βασίζεται μόνο στην εθελοντική εγγραφή στα νηολόγια της ΕΕ δε θα έχει τις υποσχόμενες επιπτώσεις», λέει η Patrizia Heidegger.

Οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες που επιδεικνύουν υπευθυνότητα έχουν εν τω μεταξύ χαράξει πολιτικές ανακύκλωσης πλοίων. Ο Δανέζικος Όμιλος Maersk, ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, ήταν ανάμεσα στους πρώτους που ανέπτυξε μια φιλόδοξη πολιτική για την ανακύκλωση των πλοίων και μέχρι στιγμής την ακολουθεί για τα πλοία που φέρουν την επωνυμία.

Ωστόσο, η Maersk πούλησε τρία πλοία στην ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Diana Shipping και στη συνέχεια ναύλωσε ξανά τα πλοία: και τα τρία οδηγήθηκαν για διάλυση με τη μέθοδο της προσάραξης το 2013. Η πώληση παλιών πλοίων σε νέο ιδιοκτήτη και η  διατήρηση της εκμετάλλευσής τους από την αρχική εταιρεία αποτελεί ένα συνηθισμένο τρόπο για την αποποίηση των ευθυνών για τη διαχείρισή τους στο τέλος του κύκλου ζωής τους και αποδυναμώνει τις προσπάθειες της Maersk να ηγηθεί παγκοσμίως της πράσινης ανακύκλωσης των πλοίων.

Παραδείγματα βέλτιστων πρακτικών έρχονται από τους Νορβηγούς πλοιοκτήτες Grieg και Höegh Autoliners, οι οποίοι έχουν αποδείξει ότι αντιμετωπίζουν τις περιβαλλοντικές πολιτικές με σοβαρότητα και δεν διέλυσαν κανένα πλοίο με τη μέθοδο της προσάραξης το 2013.

Η Καναδική Steamship Lines (CSL) και η Royal Dutch Boskalis πήγαν ένα βήμα παραπέρα και ανακύκλωσαν τα πλοία τους μόνο σε χώρες που είναι μέλη του ΟΟΣΑ. Η Δανέζικη εταιρεία Van Oord, που δραστηριοποιείται στον τομέα των εκβαθύνσεων και της υπεράκτιας βιομηχανίας, δήλωσε πρόσφατα ότι δε θα διαλύσει κανένα πλοίο της με τη μέθοδο της προσάραξης στο εφεξής.

—Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις

Τα πλοία διαλύονται στο Μπαγκλαντές, το Πακιστάν και την Ινδία σε παλιρροϊκές περιοχές, η μαλακή άμμος των οποίων δεν επιτρέπει τη λήψη κρίσιμων μέτρων ασφαλείας, όπως εξοπλισμού έκτακτης ανάγκης και ανύψωσης βαρέων αντικειμένων. Επιπλέον, στις παραλίες αυτές η ρύπανση διαχέεται κατευθείαν στο παράκτιο περιβάλλον.

Καμία χώρα του ανεπτυγμένου κόσμου δεν επιτρέπει να σταλούν πλοία για διάλυση στις δικές της παραλίες. Ενώ η διάλυση των πλοίων μπορεί να γίνει με ασφαλή και καθαρό τρόπο χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες τεχνολογίες, δημιουργώντας υποδομές και ακολουθώντας τους ισχύοντες κανονισμούς, οι περισσότεροι πλοιοκτήτες επιλέγουν να πωλούν τα πλοία τους σε υψηλότερες τιμές σε κατώτερης ποιότητας εγκαταστάσεις, που λειτουργούν σε χώρες που δε διαθέτουν επαρκείς πόρους για να παρέχουν τις κατάλληλες υποδομές για τη σωστή διαχείριση της επικίνδυνης αυτής εργασίας.

Στις παραλίες της Ν. Ασίας, κοινωνικά ευπαθείς ομάδες όπως μετανάστες εργαζόμενοι, πολλοί από τους οποίους είναι παιδιά, διαλύουν τα πλοία με τα χέρια τους, συχνά χωρίς παπούτσια, γάντια, κράνη ή μάσκες για να προστατεύσουν τους πνεύμονές τους από τον αμίαντο και τις δηλητηριώδεις αναθυμιάσεις. Η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας (ILO) κατατάσσει τη διάλυση πλοίων στις παραλίες στα πιο επικίνδυνα επαγγέλματα στον κόσμο.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι τα πλοία που πωλούνται σε σύγχρονες εγκαταστάσεις ανακύκλωσης δε διαλύονται πάντα με ασφαλείς και περιβαλλοντικά ορθούς τρόπους. Εκτός από την τεχνολογία, μια βιομηχανία που χαρακτηρίζεται ως επικίνδυνη απαιτεί εμπειρία και κατάρτιση, αυστηρούς ελέγχους από τις αρχές, διαφάνεια και εξασφάλιση της πλήρους ιχνηλασιμότητας των αποβλήτων, καθώς και ανεξάρτητες συνδικαλιστικές οργανώσεις.

—Η λίστα με τις ελληνικές εταιρείες

Country Beneficial owner of the ship Name of ship IMO  number Destination yard Beaching date
Cyprus Caprifirst Shipping Company Limited Chopin 8513728 Alang, India 20/11/2013
Cyprus Essar Shipping & Logistics Limited Ram Prasad 8023981 Gadani, Pakistan 22/11/2013
Cyprus G.S. Shipping Limited Mesamar 8122608 Alang, India 29/05/2013
Cyprus Interorient Navigation Company Limited Atlantic Dream 8811352 Alang, India 6/10/2013
Cyprus Kotani Shipping Company Limited North Sea 8913435 Alang, India 8/06/2013
Cyprus Kotani Shipping Company Limited Polonio 8710962 Alang, India 14/03/2013
Cyprus Lemissoler Shipmanagement Company Limited Dove 8314524 Chittagong, Bangladesh 25/10/2013
Cyprus Louis plc Caly 6715372 Alang, India 10/04/2013
Cyprus Sadent Shipping Limited Sadent 8313960 Alang, India 18/02/2013
Cyprus Sadent Shipping Limited Sea Way 8207783 Gadani, Pakistan 23/08/2013
Cyprus SMT Shipmanagement & Transport Limited Baltic Pearl 7930137 Chittagong, Bangladesh 28/07/2013
Cyprus SMT Shipmanagement & Transport Limited Mascot 7516577 Alang, India 31/05/2013
Cyprus SMT Shipmanagement & Transport Limited Pacific Pearl 8011328 Alang, India 17/05/2013
Greece Alexandria Shipping S.A. Maria V 8315281 Alang, India 7/07/2013
Greece Amalthia Marine Incorporated Seneca 8200486 Gadani, Pakistan 24/03/2013
Greece Amalthia Marine Incorporated Tuscarora 8120698 Chittagong, Bangladesh 26/05/2013
Greece Ancora Investment Trust Inc Navigator A 8900385 Gadani, Pakistan 10/05/2013
Greece Antares Shipmanagement SA Reload 8321917 Chittagong, Bangladesh 17/02/2013
Greece Atlas Maritime Limited Naviga I 9181613 Gadani, Pakistan 12/07/2013
Greece Baru Delta Maritime Incorporated Doxa D 8120741 Gadani, Pakistan 15/04/2013
Greece Bright Navigation Incorporated Georgios S 8412118 Gadani, Pakistan 27/06/2013
Greece Centrofin Management Incorporated Ce-Shilla 8806539 Gadani, Pakistan 23/07/2013
Greece Clio Navigation Corporation Roe 8323666 Gadani, Pakistan 25/06/2013
Greece Costamare Incorporated MSC Antwerp 9030723 Alang, India 10/09/2013
Greece Costamare Incorporated MSC Austria 8300121 Alang, India 25/04/2013
Greece Cyprus Maritime Company Limited CSL Marie 9043782 Alang, India 1/03/2013
Greece Cyprus Maritime Company Limited CSL Stefanie 9043653 Alang, India 9/08/2013
Greece Cyprus Sea Lines Company Limited Alexander 9043770 Alang, India 12/02/2013
Greece Dalnave Navigation Incorporated Elver 8504698 Chittagong, Bangladesh 27/01/2013
Greece Danaos Corporation Elbe 9001045 Alang, India 13/06/2013
Greece Danaos Corporation Independence 8608585 Alang, India 14/02/2013
Greece Danaos Corporation Kalamata 8913679 Alang, India 23/10/2013
Greece Danaos Corporation Komodo 9001033 Alang, India 17/11/2013
Greece Danaos Corporation Lotus 8705486 Alang, India 5/12/2013
Greece Danaos Corporation Honour 8718122 Alang, India 14/05/2013
Greece Danaos Corporation Hope 8718110 Alang, India 6/10/2013
Greece Danaos Shipping Company Limited Henry 8601410 Alang, India 1/03/2013
Greece Danaos Shipping Company Limited Pride 8707355 Alang, India 29/03/2013
Greece Diana Containerships Incorporated Madrid 8808628 Alang, India 10/05/2013
Greece Diana Shipping Incorporated Malacca 8904123 Alang, India 11/06/2013
Greece Diana Shipping Incorporated Merlion 8904111 Alang, India 8/06/2013
Greece Dianik Bross Shipping Corporation S.A. Steel Anna 8307038 Chittagong, Bangladesh 14/03/2013
Greece Dimitris Cambis Atlantic 9107655 Alang, India 5/08/2013
Greece Dimitris Cambis Bicas 9077850 Chittagong, Bangladesh 24/09/2013
Greece Dimitris Cambis Caribo 9011246 Alang, India 23/07/2013
Greece Dragnis Group MSC Scotland 8913461 Alang, India 14/05/2013
Greece Dragnis Group Vasos 8902802 Chittagong, Bangladesh 24/08/2013
Greece Dragnis Group MSC Accra 8408844 Alang, India 21/09/2013
Greece Enterprises Shipping & Trading SA Bet Commander 9006186 Gadani, Pakistan 23/03/2013
Greece Enterprises Shipping & Trading SA Ntabeni 8122828 Alang, India 28/03/2013
Greece Euroseas Limited Anking 8918241 Mumbai, India 26/06/2013
Greece Euroseas Limited Irini 8802210 Chittagong, Bangladesh 30/07/2013
Greece Eurotankers Inc Remi 8901626 Chittagong, Bangladesh 11/02/2013
Greece Fidelity Shipping & Trading Blue Princess 8311077 Alang, India 16/03/2013
Greece Franco Compania Naviera S.A. Barbro 8307686 Alang, India 19/03/2013
Greece Hellenic Seaways Maritime S.A. Hellenic Trader 7419456 Alang, India 31/12/2013
Greece J.P. Samartzis Maritime Enterprises Company S.A. Hanji 8913667 Chittagong, Bangladesh 18/11/2013
Greece J.P. Samartzis Maritime Enterprises Company S.A. Vancouver 8820822 Chittagong, Bangladesh 9/11/2013
Greece Jed Shipping & Trading Management S.A. Nina P. 8112988 Chittagong, Bangladesh 13/03/2013
Greece Katsikis & Sigalas Limited Velos 8902216 Chittagong, Bangladesh 29/05/2013
Greece Lamda Maritime S.A. Chief 8405799 Alang, India 9/07/2013
Greece Larus S.A. Ava 8208945 Chittagong, Bangladesh 13/08/2013
Greece Machrimar Management S.A. Renos 8203397 Gadani, Pakistan 2/05/2013
Greece Mackem Management S.A. Palaemon 8311091 Alang, India 7/08/2013
Greece Marine Trust Limited Merj 9002130 Chittagong, Bangladesh 14/07/2013
Greece Maritime Company of Lesvos S.A. (NEL Lines) Colossus 8613073 Mumbai, India 30/10/2013
Greece Mednav S.A. Erisos 8913980 Gadani, Pakistan 13/06/2013
Greece Mercator Marine Company Limited Lofty Wind Y. 7908782 Gadani, Pakistan 6/06/2013
Greece N.A.N.E. Shipping Management S.A. Koupi 8209028 Chittagong, Bangladesh 15/06/2013
Greece Narval Shipping Corp Vitoria 8101903 Alang, India 13/02/2013
Greece Navios Maritime Holdings Incorporated Senorita 9081186 Gadani, Pakistan 22/11/2013
Greece Navitas Compania Maritima S.A. Ilios 8005288 Gadani, Pakistan 23/12/2013
Greece Ormos Compania Naviera S.A. Alimar 8407890 Alang, India 19/01/2013
Greece Phoenix Shipholding Corporation Timios Stavros 8400311 Chittagong, Bangladesh 19/03/2013
Greece Polembros Shipping Limited Greek Warrior 8820262 Chittagong, Bangladesh 10/06/2013
Greece Polembros Shipping Limited Keros Warrior 8718146 Alang, India 1/02/2013
Greece Polembros Shipping Limited Leonidas Warrior 8612275 Chittagong, Bangladesh 4/02/2013
Greece Polyar Shipping Company Limited Akaki 9040869 Gadani, Pakistan 4/10/2013
Greece Ranger Marine S.A. Heron 8316297 Chittagong, Bangladesh 27/01/2013
Greece Rosella Maritime Company Global Change 7402453 Alang, India 22/06/2013
Greece Seadar Shipmanagement S.A. Med Green 8026684 Alang, India 10/03/2013
Greece Seamar Management S.A. HW Peace 8307064 Chittagong, Bangladesh 3/11/2013
Greece Seamasters International S.A. Fairwind 8411281 Mumbai, India 4/03/2013
Greece Sifnos Navigation SA Sifnos Sun 8318958 Alang, India 10/04/2013
Greece Silver Maritime Incorporated Silver Star 8201337 Alang, India 13/03/2013
Greece Silver Maritime Incorporated Silver Wave 8313269 Chittagong, Bangladesh 5/06/2013
Greece Star Bulk Carriers Corporation Star Sigma 8918203 Chittagong, Bangladesh 15/04/2013
Greece Stiga Shipping Company Al Amal 8005551 Gadani, Pakistan 22/11/2013
Greece The Angelicoussis Group Maran Taurus 9012915 Gadani, Pakistan 20/10/2013
Greece The Veniamis Group Flag Seaman 8412120 Gadani, Pakistan 8/03/2013
Greece Tramp Maritime Enterprises Limited Ocean Triumph 8204834 Alang, India 28/02/2013
Greece Trinto Maritime Company Wind Force 8201882 Alang, India 27/07/2013
Greece Trinto Shipping Company Costis 7801570 Alang, India 21/06/2013
Greece Tristar Management Limited Arktos 8715821 Chittagong, Bangladesh 16/07/2013
Greece Tsakos Shipping and Trading S.A. Irenes Dream 8913693 Alang, India 16/01/2013
Greece Unibros Shipping Corporation Great 8617201 Chittagong, Bangladesh 10/08/2013
Greece Victoria Oceanway Limited Tenora 9060261 Chittagong, Bangladesh 14/02/2013
Greece Victoria Oceanway Limited Feliz L 9070010 Alang, India 31/01/2013

2 Σχόλια

  1. Πάντως θα είχε ενδιαφέρον να ξέραμε αν κάποια από τις ελληνικές ναυτιλιακές σχετίζεται με τις δράσεις δενδροφύτευσης, αναφύτευσης, αποκομιδής σκουπιδιών κλπ κλπ … you know

Comments are closed.