Ανεπανόρθωτο πλήγμα για τα Αντικύθηρα η ακτοπλοϊκή απομόνωση – Εξώδικο σε Σαμαρά

0
32

Την έντονη αντίθεσή της αναφορικά με τις πληροφορίες των τελευταίων εβδομάδων περί κατάργησης της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Κυθήρων και Αντικυθήρων με τον Πειραιά, εκφράζει η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία με επιστολή της στον Υπουργό Ναυτιλίας, κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη.

Το ζήτημα προέκυψε μετά από αίτημα της πλοιοκτήτριας εταιρείας Λ.Α.Ν.Ε., η οποία επιθυμεί να διακόψει τα δρομολόγια της προς το νησί, επικαλούμενη οικονομικούς λόγους.

Στην επιστολή της, η Ορνιθολογική τονίζει ότι εκτός από τις προφανείς τεράστιες δυσκολίες που θα προκαλέσει μία τέτοια εξέλιξη στη ζωή των νησιωτών θέτει και σε κίνδυνο το παγκοσμίως γνωστό επιστημονικό πρόγραμμα που φιλοξενείται στο «ξεχασμένο» μικρό νησί των Αντικυθήρων, τον Ορνιθολογικό Σταθμό Αντικυθήρων (ΟΣΑ).

Συγκεκριμένα, στα Αντικύθηρα εκπονείται το μακροβιότερο στην Ελλάδα πρόγραμμα παρακολούθησης της μετανάστευσης των πουλιών από την Αφρική στην Ευρώπη, με δεκάδες δημοσιεύσεις σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά. Ο ΟΣΑ δημιουργήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ‘90 με τη στεγαστική στήριξη της κοινότητας Αντικυθήρων και την ευγενική προσφορά του Ιδρύματος «Α.Γ. Λεβέντη», συμπληρώνοντας μάλιστα φέτος 10 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας.

Η μικρή τοπική κοινωνία των Αντικυθήρων αγκάλιασε και στήριξε από την πρώτη στιγμή το εγχείρημα του ΟΣΑ. Αντίστοιχα, μέσα από τη δραστηριότητα του ΟΣΑ τα Αντικύθηρα γίνονται γνωστά σε ένα παγκόσμιο κοινό ως ελκυστικός προορισμός εναλλακτικού τουρισμού, όπως αποτυπώνεται και στις εμπειρίες δεκάδων εθελοντών που φτάνουν κάθε χρόνο στο νησί.

Οι δυσμενείς επιπτώσεις μιας πιθανής απομόνωσης θα αποτελέσουν βασικό ανασταλτικό παράγοντα για την προσέλκυση επισκεπτών στο νησί, προκαλώντας μεγάλη ανασφάλεια τόσο στην τοπική κοινότητα όσο και τους επισκέπτες για στοιχειώδη ζητήματα, όπως για παράδειγμα η υγειονομική περίθαλψη.

Η Ορνιθολογική εκφράζει τη γενικότερη αντίθεσή της στην περικοπή ακτοπλοϊκών δρομολογίων προς τα μικρά νησιά της χώρας, η οποία υπονομεύει μεταξύ άλλων σοβαρά τις προοπτικές ανάπτυξης εναλλακτικών μορφών τουρισμού (οικοτουρισμός, τουρισμός πεζοπορίας και ορνιθοπαρατήρησης).

Η Ορνιθολογική συντάσσεται με τις τοπικές κοινωνίες Κυθήρων και Αντικυθήρων και ενώνει τη φωνή της με τη δική τους, καλώντας την ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου να διασφαλίσει, ως οφείλει, την τακτική σύνδεση των δύο νησιών με το διοικητικό τους κέντρο.

«Η διοικητική και άρα οικονομική απομόνωση των Αντικυθήρων δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αποτελεί επιλογή ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού κράτους, όπως φιλοδοξούμε να υποστηρίζουμε ότι είναι η Ελλάδα» αναφέρει η Ορνιθολογική.

—Εξώδικο κατοίκων σε Σαμαρά και Βαρβιτσιώτη

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι κάτοικοι του νησιού απάντησαν με εξώδικο δήλωση – διαμαρτυρία και επιφύλαξη πάντων δικαιωμάτων με αποδέκτες τον ίδιο τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά και τον υπουργό Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιοτσιώτη. Η εξέλιξη αυτή έρχεται να επιβεβαιώσει τις προθέσεις των Αντικυθηρίων που με πρωτοβουλία του Στράτου Χαρχαλάκη κατοίκου του νησιού και προέδρου της Επιτροπής Εγχωρίου Περιουσίας Κυθήρων και Αντικυθήρων αποφάσισαν να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη και ήδη δρομολόγησαν τις κινήσεις τους.

Αναλυτικότερα, οι κάτοικοι εγκαλούν με εξώδικο τόσο τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά όσο και τον υπουργό Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, και προειδοποιούν πως:

– Θα προσφύγουν στα αστικά, ποινικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια κατά παντός υπευθύνου για παραβάσεις του Συντάγματος που έχουν να κάνουν και με το δημόσιο συμφέρον. Άλλωστε, όπως αναφέρουν, το αν είναι συμφέρουσα οικονομικά ή όχι για μια εταιρεία μια επιδοτούμενη ακτοπλοϊκή γραμμή είναι αδιάφορο νομικά για το δημόσιο συμφέρον.

– Θα ζητήσουν ποινική διερεύνηση σε περίπτωση που η εταιρεία αξιώσει και πετύχει την επιστροφή των χρημάτων της εγγυητικής επιστολής περίπου 1,5 εκατομμυρίου που έχει καταθέσει.

– Αναρωτιούνται -και δικαίως- πώς μπορούν να εξυπηρετούνται μόνο με μία ακτοπλοϊκή γραμμή, μία φορά την εβδομάδα, που τους συνδέει με τη Νεάπολη Λακωνίας, σχεδόν δηλαδή 400 χλμ. μακριά από τη μητρόπολη του νομού, τον Πειραιά.

– Διερωτούνται επίσης γιατί η άγονη γραμμές των Αντικυθήρων είναι η μόνη που «φημολογείται» πως θα διακοπεί, ενώ δεν υπάρχει καμία άλλη συζήτηση για τις άλλες άγονες της νησιωτικής Ελλάδος. Σημειώνουν δε «εκτός εάν συμφωνείτε και εσείς με εκείνους που υποστηρίζουν ότι τα Αντικύθηρα θα πρέπει να ερημώσουν και να πωληθούν σε ιδιώτες».

Τα βασικά αποσπάσματα της εξώδικης δήλωσης έχουν ως εξής: 

Τους τελευταίους μήνες, ήδη πριν από τη διακοπή των δρομολογίων του Ε/Γ-Ο/Γ «ΒΙΤΣΕΝΤΣΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ» της εταιρείας Λ.Α.Ν.Ε. από την ακτοπλοϊκή γραμμή που εξυπηρετούσε τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα, {με ετήσια τακτική σύνδεση από/προς τον Πειραιά, το Γύθειο και την Κίσσαμο Χανίων Κρήτης και θερινές προσεγγίσεις στην Καλαμάτα και τη Μονεμβασία Λακωνίας} κυκλοφορούσαν έντονες φήμες στην τοπική κοινωνία αλλά και σε πάρα πολλές ειδησεογραφικές ιστοσελίδες και στον τοπικό τύπο ότι η γραμμή αυτή θα διακοπεί – καταργηθεί οριστικά, και δεν θα εκτελείται ούτε από αυτό ούτε από άλλο πλοίο.

Ήδη σήμερα είναι πλέον γνωστό, αν και ποτέ έως τώρα επίσημα, δηλαδή εγγράφως, παρά τις αλλεπάλληλες έγγραφες οχλήσεις -αιτήσεις που έχουν υποβληθεί στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, ότι η εταιρεία «Λ.Α.Ν.Ε.» είναι εκείνη που επιθυμεί τη διακοπή – μη εκτέλεση εφεξής των σχετικών δρομολογίων και την αποχώρησή της από τη γραμμή αυτή.

Το μόνο επίσημο έγγραφο που υπάρχει από το Υπουργείο είναι η έγκριση των δρομολογίων του πλοίου μέχρι τον Αύγουστο του 2014, που απ’ ό,τι φαίνεται δεν πρόκειται να ισχύσουν, παρά το γεγονός ότι κοινοποιήθηκαν ήδη από τον περασμένο Νοέμβριο σε όλα τα λιμεναρχεία της περιοχής και στα πρακτορεία, τοπικούς φορείς και στον τύπο. Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε στις 7-1-2014 ο πρόεδρος της Επιτροπής Εγχωρίου Περιουσίας Κυθήρων και Αντικυθήρων (Ν.Π.Δ.Δ.) κ. Ευστράτιος Χαρχαλάκης με την αρμόδια Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών του Υπουργείου Ναυτιλίας, του επιβεβαιώθηκε (αρχικώς προφορικά) από τον ανθυποπλοίαρχο Λ.Σ. κ. Μόριτς Ελευθέριο (τηλ. 210- 4191254) ότι η Λ.Α.Ν.Ε. έχει αιτηθεί γραπτώς προς το Υ.Ν.Α. την αποδέσμευσή της από τις άγονες γραμμές Κυθήρων και Αντικυθήρων ήδη από τον Ιούνιο 2013!!! Είναι εξαιρετικά μεμπτό και φυσικά θα ερευνηθεί δικαστικώς το γεγονός ότι καίτοι το θέμα της διακοπής των δρομολογίων έχει τεθεί ήδη εδώ και τουλάχιστον επτά (7) μήνες, και μάλιστα εγγράφως και επισήμως εκ μέρους της αναδόχου εταιρείας, το Υ.Ν.Α. δεν προέβη σε ενημέρωση προς τους Κυθηρίους και Αντικυθηρίους, που είναι οι άμεσα πληττόμενοι από τη διακοπή των εν λόγω δρομολογίων. Είμαστε βέβαιοι ότι αυτό συνέβη προκειμένου να μην υπάρξουν έγκαιρες νομικές ενέργειες εκ μέρους μας, με αποτέλεσμα σήμερα να ευρισκόμαστε προ σαφούς αδιεξόδου, αφού τα πάντα δείχνουν ήδη προαποφασισμένα.

Γιατί το υπουργείο διαπραγματεύεται διακοπή;

Το παράδοξο, που αδυνατούμε να κατανοήσουμε, και για το οποίο απαιτούμε εξηγήσεις και δικαιολόγηση είναι το γιατί το Υπουργείο διαπραγματεύεται και συζητά τη διακοπή – λύση της σύμβασης αυτής, επειδή έτσι θέλει ο αντισυμβαλλόμενος -πλοιοκτήτρια εταιρεία, για τους όποιους λόγους επικαλείται, οι οποίοι δεν μας είναι επίσης επισήμως γνωστοί. Φημολογείται ότι η εταιρεία κυρίως επικαλείται το επιχείρημα ότι η γραμμή αυτή και η εκτέλεση της σύμβασης δεν είναι πλέον συμφέρουσα οικονομικά, ενώ σχετικές δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου της Εταιρείας κ. Χαραλάμπους Σαλβαράκη υπάρχουν σε τηλεοπτικό σταθμό και έχουν αναρτηθεί στο διαδίκτυο. Ακόμα όμως και έτσι να είναι, καθώς αναγνωρίζουμε ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες δεν είναι φιλανθρωπικοί οργανισμοί και έχουν δικαίωμα να επιδιώκουν εύλογο κέρδος, η ισχύουσα σύμβαση πρέπει να τηρηθεί και προκειμένου να επιτευχθεί η βιωσιμότητά της να προβεί το Υ.Ν.Α. σε αναδιάρθρωση και όχι παντελή διακοπή των προσεγγίσεων, όπως προβλέπεται ρητά στο άρθρο ΧΙ αυτής και προκειμένου να εκπληρωθεί ο ουσιώδης όρος της καλύτερης εξυπηρέτησης των συγκοινωνιακών αναγκών των νησιών που σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν ολικώς και πλήρως με μόνη σύνδεση με τη Νεάπολη Λακωνίας.

Για ποιο λόγο, όμως, το Υπουργείο συζητά τη λύση μιας Σύμβασης Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας, και ειδικά την τόσο ευαίσθητη και σχετιζόμενη με την εκτέλεση μιας άγονης ακτοπλοϊκής γραμμής, αποδεχόμενη την επιθυμία ενός επιχειρηματία;

Με ποιο νομικό έρεισμα θα λυθεί η σύμβαση αυτή και θα βρεθούμε εμείς, οι κάτοικοι των μειονεκτικών Αντικυθήρων, χωρίς σύνδεση με τον Πειραιά και την Κρήτη, αποκλεισμένοι και κυριολεκτικά εγκαταλελειμμένοι στη μοίρα μας; Το νησί των Αντικυθήρων δεν ζητεί τη σύνδεσή του με την Κρήτη, τον Πειραιά και το Γύθειο ως πράξη πολυτέλειας ή ευγενούς παραχώρησης εκ μέρους του Κράτους. Οι λιμένες αυτοί συνιστούν τους βασικούς και κύριους λιμένες ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΖΩΤΙΚΟΤΗΤΑΣ για το νησί μας και τους ηρωικούς κατοίκους του, λιμένες με τους οποίους απρόσκοπτα συνδεόμαστε για σειρά δεκαετιών.

Θα δώσουν πίσω την εγγυητική ολόκληρη;

Η σύμβαση αυτή περαιτέρω θα λυθεί αζημίως, χωρίς δηλαδή να καταπέσει ολόκληρη η εγγύηση ποσού 1.500.000€ που προβλέπεται σχετικά; Για τούτο το Υπουργείο σας συζητά τη συναινετική – συμβιβαστική λύση της σύμβασης, για να μη θεωρηθεί ότι υπαναχωρεί αδικαιολόγητα βέβαια αντισυμβαλλόμενη εταιρεία, οπότε θα πρέπει να καταπέσει η εγγύηση; Και αυτά όταν η ίδια η σύμβαση δεν προβλέπει κανέναν απολύτως λόγο για μονομερή καταγγελία της. Ειδικώς το ζήτημα της κατάπτωσης της εγγυητικής επιστολής καθ’ ολοκληρίαν υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου θα διερευνηθεί στην κάθε του λεπτομέρεια και προέκταση.

Η σύμβαση έχει ισχύ έως την 31-10-2016 και προβλέπει ρητά ότι, ακόμα και εάν πωληθεί το πλοίο που σε αυτήν αναφέρεται, ο νέος πλοιοκτήτης θα δεσμεύεται στην εκτέλεση της σύμβασης, εάν η αντισυμβαλλόμενη εταιρεία δεν είχε δυνατότητα δρομολόγησης άλλου πλοίου!

Σχόλια