Η τεχνολογία υγρού αέρα απογειώνει την αποτελεσματικότητα των ΑΠΕ

0
56

Η τεχνολογία υγρού αέρα θα μπορούσε να συμβάλλει στην αντιμετώπιση ορισμένων από τις σημαντικότερες ενεργειακές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Μεγάλη Βρετανία.

Ο υγρός αέρας (liquid air) είναι αέρας που ψύχθηκε σε κρυογενετικές θερμοκρασίες. Έχει χαρακτηριστικό ανοικτό γαλάζιο χρώμα. Ο υγρός αέρας έχει την ιδιότητα να απορροφά πολύ γρήγορα θερμότητα και να επαναφέρεται στην αέρια κατάσταση και για το λόγιο αυτό πρέπει να φυλάσσεται σε φιάλη κενού.

Σύμφωνα με τη μελέτη “Liquid Air Technologies – a guide to the potential” που εκπόνησαν ερευνητές από το Centre for Low Carbon Futures της Βρετανίας, το Δίκτυο Ενέργειας Υγρού Αέρα (Liquid Air Energy Network) και το Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ, ο υγρός αέρας έχει την ικανότητα να ισορροπήσει ένα ηλεκτρικό δίκτυο στο οποίο διεισδύουν ολοένα και περισσότερο οι “ασταθείς” ως προς τον ρυθμό της παραγωγής τους ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Μπορεί επίσης να αποτελέσει βασική “δεξαμενή” αποθήκευσης ενέργειας, να περιορίσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και να μετατρέψει τη θερμική ενέργεια χαμηλής ποιότητας από απόβλητα σε χρήσιμη ηλεκτρική ενέργεια.

Συγκεκριμένα, η μελέτη εξηγεί πώς το πλεόνασμα ανανεώσιμης ενέργειας μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την υγροποίηση αέρα ως μέσο αποθήκευσης ενέργειας, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί μελλοντικά εφόσον προκύψει ανάγκη και να αποτελέσει ένα αποτελεσματικό και φθηνό καύσιμο για οχήματα όπως λεωφορεία και πούλμαν.

Μια μοναδική δεξαμενή υγρού αέρα θα μπορούσε να αποσοβήσει την απώλεια ισχύος 5 Γιγαβάτ αιολικής ενέργειας με την εκμετάλλευσή της για τρεις ώρες: ισχύς ισοδύναμη με το 10% των ενεργειακών αναγκών της Βρετανίας σε ώρες αιχμής.

Το εύρος των πιθανών εφαρμογών του υγρού αέρα είναι τόσο μεγάλο που μπορεί να γίνει λόγος για “οικονομία υγρού αέρα”.

Όπως αναφέρει ο Καθηγητής Ρίτσαρντ, από το Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ , ο υγρός αέρας προσφέρει ένα μοναδικό συνδυασμό ενεργειακών, περιβαλλοντικών και οικονομικών πλεονεκτημάτων. Επιπλέον, η τεχνολογία βασίζεται σε υφιστάμενες υποδομές και εφοδιαστικές αλυσίδες, γεγονός που επιτρέπει την πολύ γρήγορη εφαρμογή της.

Ως πρώτιστο πεδίο εφαρμογής της τεχνολογίας προβάλλονται οι μεταφορές.

Συγκεκριμένα, ο υγρός αέρας εκτιμάται ότι μπορεί να:

*μειώσει την κατανάλωση πετρελαίου και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε λεωφορεία και φορτηγά κατά 25% με τη χρήση υβριδικών μηχανών πετρελαίου και υγρού αέρα.

*να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από ψύξη σε φορτηγά-ψυγεία μεταφοράς τροφίμων κατά 90% και να εκμηδενίσει την περιβαλλοντική επιβάρυνση από αυτή την πηγή.

*να αποτελέσει έναν οικονομικά βιώσιμο τρόπο αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας σε μεγάλες ποσότητες ώστε να εξισορροπιστεί η διαλείπουσα παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, να διασφαλιστεί η ενεργειακή ασφάλεια και να περιοριστούν οι εκπομπές ρύπων.

econews

Σχόλια