EE: τα 8 έργα ενέργειας για την Ελλάδα και οι δικτάτορες της Κασπίας

0
4

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε τον κατάλογο με τα 250 έργα υποδομής, στον τομέα της ενέργειας, που θα μπορούν να είναι επιλέξιμα για χρηματοδότηση ύψους 5,85 δισ. Ευρώ.

Ωστόσο, δεν λείπουν οι φωνές που κατηγορούν την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι με τα έργα που εξαγγέλλει ουσιαστικά εξυπηρετεί τα συμφέροντα αυταρχικών καθεστώτων, που καταπατούν την ελευθερία του Τύπου και της έκφρασης όπως το Αζερμπαϊτζάν και το Τουρκμενιστάν, ενώ από την άλλη πλευρά η εστίαση στο φυσικό αέριο και τις υποδομές αφήνει ελάχιστα περιθώρια σύγκλισης με τους κλιματικούς και περιβαλλοντικούς στόχους της ΈΕ.

—Τα έργα

Αναλυτικότερα, πρόκειται για «έργα κοινού ενδιαφέροντος», για τα οποία θα προβλέπονται ταχείες διαδικασίες αδειοδότησης και ευνοϊκότερες ρυθμίσεις, καθώς και δυνατότητα πρόσβασης στον χρηματοδοτικό μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη», στο πλαίσιο του οποίου έχουν δεσμευθεί 5,85 δισ. ευρώ για διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές την περίοδο 2014- 2020.

Στόχος της Επιτροπής είναι να επιτευχθεί η ταχύτερη υλοποίηση των έργων και η προσέλκυση επενδυτών. Όταν περατωθούν, τα έργα αυτά θα βοηθήσουν τα κράτη-μέλη να ολοκληρώσουν τις ενεργειακές τους αγορές και να διαφοροποιήσουν τις πηγές ενέργειας που χρησιμοποιούν, ενώ ορισμένα κράτη-μέλη θα μπορέσουν να βγουν από την ενεργειακή τους απομόνωση. Τα έργα θα οδηγήσουν επίσης σε μεγαλύτερη χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και, κατά συνέπεια, σε μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Όπως αναφέρει η Επιτροπή για την Ελλάδα έχουν επιλεγεί:

– H ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας, μεταξύ Ανατολικής Μαρίτσα – Νέα Σάντας.

– Η διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας (Χαντέρα-Αττική).

– Το υδροηλεκτρικό εργοστάσιο στην Αμφιλοχία.

– Η διασύνδεση Κομοτηνής – Στάρα Ζαγορά (φυσικό αέριο).

– Οι σταθμοί αποθήκευσης LNG (φυσικό αέριο) στην Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα.

– Παρεμβάσεις στους υπάρχοντες αγωγούς στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα μεταξύ Κούλα – Σιδηροκάστρου.

– Παρεμβάσεις στους σταθμούς στους Κήπους, αλλά και στον αγωγό μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας (ITGI).

– Ο υποθαλάσσιος αγωγός φυσικού αερίου Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας μέσω Κρήτης.

Ο επίτροπος Ενέργειας της Ε.Ε., Γκίντερ Ότινγκερ δήλωσε σχετικά: «Πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι οι περιορισμένοι πόροι που έχουμε στη διάθεσή μας θα χρησιμοποιούνται με συνετό τρόπο και στους τομείς που θα αποφέρουν τα περισσότερα οφέλη για τους Ευρωπαίους καταναλωτές. Με τα έργα αυτά, και τα συνεπαγόμενα οφέλη, ευελπιστούμε επίσης ότι θα προσελκύσουμε περισσότερους επενδυτές».

Ο κατάλογος περιλαμβάνει 140 έργα στον τομέα της μεταφοράς και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, περίπου 100 έργα στον τομέα της μεταφοράς και αποθήκευσης φυσικού αερίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου, καθώς και διάφορα έργα στους τομείς του πετρελαίου και των «έξυπνων» δικτύων.

Τα έργα αυτά θα τύχουν ευνοϊκής ρύθμισης όπως:

– Ταχύτερες διαδικασίες σχεδιασμού και αδειοδότησης (υποχρεωτική μέγιστη προθεσμία 3,5 ετών).

– Μία μόνον αρμόδια εθνική Αρχή θα λειτουργεί ως σημείο ενιαίας εξυπηρέτησης για τις διαδικασίες αδειοδότησης.

– Μικρότερο διοικητικό κόστος για τους διαχειριστές των έργων και τις αρχές χάρη στις εξορθολογισμένες διαδικασίες εκτίμησης του περιβαλλοντικού αντίκτυπου, με παράλληλη όμως τήρηση των απαιτήσεων της κοινοτικής νομοθεσίας.

– Μεγαλύτερη διαφάνεια και συμμετοχή του κοινού.

– Αυξημένη προβολή και ελκυστικότητα των έργων για τους επενδυτές, χάρη στη βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου, ώστε το κόστος να κατανέμεται στις χώρες που θα αντλούν τα μεγαλύτερα οφέλη από το ολοκληρωμένο έργο.

– Δυνατότητα χρηματοδότησης από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη», που θα συμβάλει σημαντικά στην κινητοποίηση των απαραίτητων ιδιωτικών και δημόσιων πόρων.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, η χρηματοδότηση θα μπορούσε να ξεκινήσει ήδη το 2014. Για να συμπεριληφθεί στον κατάλογο ένα έργο, πρέπει να αποδίδει σημαντικά οφέλη σε τουλάχιστον δύο κράτη-μέλη, να συμβάλει στην ολοκλήρωση της αγοράς και την τόνωση του ανταγωνισμού, να ενισχύει την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού και να μειώνει τις εκπομπές CO2.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρακολουθεί στενά την εφαρμογή των μέτρων αδειοδότησης, καθώς και την υλοποίηση των έργων. Προβλέπεται επίσης ότι ο κατάλογος των έργων θα επικαιροποιείται κάθε δύο χρόνια, έτσι ώστε να προστίθενται έργα που καλύπτουν νέες ανάγκες και να διαγράφονται ξεπερασμένα έργα.

—Η κριτική

Ο Πιετρ Χλόμπιλ, ειδικός της Bankwatch μιας ΜΚΟ που εδρεύει στην Πράγα της Τσεχίας στηλίτευσε την επιλογή της ΕΕ να συνεργαστεί και ουσιαστικά να στηρίξει διεφθαρμένα, δικτατορικά καθεστώτα χωρών της Κασπίας, όπως το Αζερμπαϊτζάν και το Τουρκμενιστάν, οι οποίες είναι πλούσιες σε φυσικό αέριο.

«Θα ήταν προτιμότερο να επενδύσουμε στις υποδομές εντός ΕΕ» δήλωσε ο Χλόμπιλ στο EuObserver.

Από την πλευρά του ο Μπέρμπερ Βέρποστ, ειδικός της ευρωπαϊκής «συμμαχίας» αναπτυξιακών και περιβαλλοντικών ΜΚΟ, Counter Balance δήλωσε πως τα έργα που έχουν επιλεγεί αφορούν κυρίως στην ηλεκτρική ενέργεια, το φυσικό αέριο και τις μεταφορές και μικρή έως καμμία σχέση έχουν με τις ευρωπαϊκές πολιτικές στο περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή.

Επεσήμανε επίσης ότι η χρηματοδότηση μέσω ειδικών για κάθε έργο ομολόγων είναι προβληματική διότι «τα κέρδη είναι ιδιωτικά ενώ τα κόστη “κοινωνικοποιούνται'».

Επιπλέον, η εγγύηση που παρέχει η ΕΕ στους ιδιώτες δανειολήπτες-εργολάβους σημαίνει ότι εάν κάτι πάει στραβά θα το πληρώσει ο Ευρωπαίος φορολογούμενος.

Ο Βρετανός Ευρωβουλευτής Γκρέιαμ Γουάτσον έκανε λόγο για «χαμένη ευκαιρία εκμετάλλευσης της ηλιακής ενέργειας στην έρημο» αναφερόμενος προφανώς στο Desertec.

Πρόσθεσε δε ότι το μοναδικό έργο που διασφαλίζει τη διασύνδεση της Ευρώπης με την φθηνή και άφθονη ηλιακή ενέργεια της βορείου Αφρικής και της Μέσης Ανατολής είναι η υποθαλάσσια διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ.

Αν και αυτή προωθήθηκε, σημειώνουμε εμείς, για τη μεταφορά του φυσικού αερίου της ΝΑ Μεσογείου.

econews

Σχόλια