ΣΠΕΦ: να εξαιρεθούν τα φωτοβολταϊκά από τη χρηματοδότηση της διακοψιμότητας

0
53

Σε συνέχεια πρόσκλησης ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ) κος Στέλιος Λουμάκης παρέστη ομιλητής στην διαβούλευση για το νομοσχέδιο ΑΠΕ που διοργάνωσε η ΕΕΚΕ ΥΠΕΚΑ της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ στην Βουλή την Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2013.  Στην διαβούλευση συμμετείχαν βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης, εκπρόσωποι της διοίκησης και του κλάδου της ενέργειας, εκπρόσωποι ειδικών επιστημονικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών φορέων και οργανώσεων καθώς και οι φορείς εκπροσώπησης των ηλεκτροπαραγωγών από ΑΠΕ.  Στην ομιλία του ο κος Λουμάκης συνοπτικά επεσήμανε:

Το Μεταβατικό Τέλος Ασφάλειας Εφοδιασμού (ΜΤΑΕ) όπως επονομάζεται, αφορά ευθεία επιδότηση των μεγάλων καταναλώσεων αποκλειστικά του διασυνδεδεμένου συστήματος (>13 GWh ετησίως) με αντάλλαγμα την ευελιξία τους στην ζήτηση φορτίου.  Μέσω λοιπόν της «διακοψιμότητας», δηλαδή του περιορισμού της λειτουργίας τους κατόπιν εντολής του διαχειριστή ώστε να αποφευχθεί η ένταξη ακριβότερης παραγωγικής ισχύος στο σύστημα, στόχος είναι η συγκράτηση της ΟΤΣ, η αποφυγή καταβολής υπεραποζημιώσεων στους υπόλοιπους συμβατικούς συμμετέχοντες λόγω της οριακής μονάδας και συνεπώς η μείωση του κόστους που οι μεγάλοι καταναλωτές εν τέλη θα κληθούν να πληρώσουν.  Πρόκειται λοιπόν για μία εξοικονόμηση που οι ίδιοι μέσω του διαχειριστή θα επιχειρούν ώστε να καρπώνονται εν συνεχεία τα ωφελήματα της.

Σε αυτή την αλυσίδα δυστυχώς δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό γιατί θα πρέπει οι ΑΠΕ και τα Φ/Β να επιδοτήσουν τους μεγάλους καταναλωτές.  Τα Φ/Β μάλιστα που λόγω της αιχμιακής μεσημβρινής λειτουργίας τους έχουν εξαφανίσει την έλλειψη ισχύος μετατρέποντας την σε υπερπροσφορά τις ώρες αυτές, έχουν ταυτόχρονα σε βάθος απομειώσει την ΟΤΣ.  Αν και προφανώς σημαντικό μέρος της μείωσης αυτής ανακτάται συνολικά για το σύστημα από τους μεταβατικούς μηχανισμούς (ΜΑΜΚ, αυξημένα ΑΔΙ) και τη ρυθμιζόμενη χρέωση του ΕΤΜΕΑΡ, οι μεγάλοι καταναλωτές ωστόσο λόγω και του πλαφόν που απολαμβάνουν στο ΕΤΜΕΑΡ παραμένουν σημαντικά ωφελημένοι.  Επιπρόσθετα οι συμβατικοί παραγωγοί που κατά το ν/σ θα κληθούν επίσης να χρηματοδοτήσουν την διακοψιμότητα, έχουν την δυνατότητα, και προφανώς θα το πράξουν, να μετακυλήσουν το κόστος της στην χονδρεμπορική αγορά, αφού λειτουργούν σε ελεύθερες τιμές και όχι στις αυστηρά καθορισμένες νομοθετικά ταρίφες των ΑΠΕ.  Έτσι τελικά την επιδότηση της διακοψιμότητας θα την πληρώσουν οι καταναλωτές και περιέργως οι ΑΠΕ.

Δυστυχώς η ρύθμιση αυτή αποτελεί οπισθοδρόμηση για την πολυπόθητη ολοσχερή άρση των στρεβλώσεων και των λογής «σταυροειδών» επιδοτήσεων.  Την ώρα που η εφαρμογή του ν. 4152/13 περί ΜΜΚΣΘΜ, ως ελάχιστη συνιστώσα εσόδου του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ από ΗΕΠ, «παλεύει» να βρει το δρόμο της στα «γρανάζια» των διαχειριστών και της προμήθειας συνοδευόμενη από αρκετούς ενδοιασμούς ως προς την μη αποτύπωση του πλήρους κόστους των συμβατικών παραγωγών λόγω ΑΔΙ αλλά και του αποφευγόμενου κόστους των ΑΠΕ στο μέγεθος της, το ΥΠΕΚΑ ανοίγει και νέα «εκκρεμότητα» για τους ανανεώσιμους παραγωγούς.

Οι ΑΠΕ και τα Φ/Β ειδικότερα από 1/7/12 καταβάλουν οριζόντια επί του κύκλου εργασιών τους ισοπεδωτική Εισφορά του ν. 4093 και των προστιθέντων του (25 – 42%), μέσω της οποίας αναντίρρητα συμβάλλουν στην συγκράτηση του απαιτούμενου ΕΤΜΕΑΡ και συνεπώς του συνολικού κόστους του συστήματος.  Το ΥΠΕΚΑ μάλιστα έχει δημόσια επικοινωνήσει στους φορείς και την αγορά για τις προθέσεις του περί «New Deal» στις ΑΠΕ ως αντικατάσταση της Εισφοράς με στόχο την παγιοποίηση των περικοπών.  Στην συγκυρία αυτή λοιπόν φαντάζει ιδιαίτερα οξύμωρο το άνοιγμα επιπλέον μετώπου περικοπής εισοδήματος στους παραγωγούς ΑΠΕ, των οποίων η εμπιστοσύνη στο σύστημα έχει παντελώς καταρρακωθεί τόσο από την αναδρομικότητα, καταιγιστικόιτητα και οριζοντιότητα των μέτρων που τους έπληξαν, όσο και από το γεγονός ότι παραμένουν σταθερά απλήρωτοι για 6 μήνες και χωρίς να έχουν δει από τις θυσίες τους την παραμικρή βελτίωση.

Εν πάση περιπτώσει ακόμη και υπό τις αγαθότερες των προθέσεων όταν κάποιος καλείται ή επισπεύδεται από την Πολιτεία να συνδράμει την προσπάθεια ανάταξης ή επιδότησης μιας πτυχής της οικονομίας, αυτό δεν μπορεί να περιλαμβάνει και από ένα νέο μέτρο κάθε μέρα.   Η οικονομία και η ανάταξη της αν μη τι άλλο στηρίζονται στην εμπιστοσύνη.  Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητείται η απόσυρση της συμμετοχής των επαγγελματικών Φ/Β στην χρηματοδότησης της διακοψιμότητας.

Αναφορικά με το net metering, ο Πρόεδρος του ΣΠΕΦ τοποθετήθηκε θετικά ως προς την ένταξη του προγράμματος υπό των εθνικών στόχων διείσδυσης όπως προβλέπει το ν/σ, ενώ χρήσιμη θα ήταν η ύπαρξη πλαφόν ισχύος ανά εγκατάσταση, ώστε να διαχυθεί επαρκώς το πρόγραμμα.  Σε κάθε περίπτωση είναι προφανές πως μέσω του net metering συνεχίζει να προστίθεται ισχύς στο σύστημα, την στιγμή που ένεκα της οικονομικής κρίσης η παραμονή του «φθηνού» λιγνίτη στο ενεργειακό μείγμα τα προσεχή χρόνια φαίνεται ότι θα αποτελέσει μονόδρομο.  Συνεπώς οι σχεδιασμοί που στηρίζονταν στον εκτοπισμό του αλλά και στην γραμμική ανάπτυξη της κατανάλωσης πρέπει οπωσδήποτε να αναθεωρηθούν ως προς τα πραγματικά περιθώρια που υπάρχουν.  Οι συνθήκες παραγωγικής υπερδυναμικότητας και άναρχης απόζευξης των μονάδων ΑΠΕ που αυτή θα προκαλέσει στην μέση και χαμηλή τάση προς οικονομική βλάβη των παραγωγών, πρέπει πάση θυσία να αποφευχθούν, διότι εν τέλει θα αυξήσουν το ρίσκο για τους συμμετέχοντες και άρα το κόστος για τους καταναλωτές.  Στο μεσοδιάστημα λοιπόν προς την αλλαγή των συνθηκών επί το οικολογικότερο πρέπει οπωσδήποτε να αναπτυχθούν σοβαρές υποδομές μαζικής αποθήκευσης ενέργειας, ώστε το εγχώριο προϊόν των ΑΠΕ πέρα από οικονομικά ανταγωνιστικό των εισαγόμενων ορυκτών καυσίμων να πάψει να τα χρειάζεται λόγω στοχαστικότητας και έτσι να αποδεσμευθούν πραγματικά περιθώρια ισχύος για την περαιτέρω ανάπτυξη των ανανεώσιμων.

Σχόλια