TAP: σήμερα το πρωί οι επίσημες ανακοινώσεις για την επιλογή του αγωγού

0
7

Σήμερα στις 9:00 το πρωί αναμένεται η επίσημη ανακοίνωση από την κοινοπραξία του Shah Deniz II, στο Μπακού, για την επιλογή του αγωγού που θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο από την Κασπία στην Ευρώπη.

Σημειώνεται ότι την Τετάρτη ο υπουργός Οικονομικών, Γ. Στουρνάρας, και ο υφυπουργός ΠΕΚΑ, Α. Παπαγεωργίου, υπέγραψαν με το διευθύνοντα σύμβουλο του TAP, Κέτιλ Τάνγκλαντ, τη «Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας» (host government agreement), μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της κοινοπραξίας.

Σε δηλώσεις του κατά την τελετή υπογραφής ο κ. Στουρνάρας τόνισε ότι με την επιλογή του αγωγού ΤΑΡ η Ελλάδα γίνεται ενεργειακός κόμβος για την ευρύτερη περιοχή.

Από την πλευρά ο κ. Παπαγεωργίου επισήμανε ότι η χώρα μας θα μπει στον διεθνή ενεργειακό χάρτη με οφέλη σε γεωπολιτικό επίπεδο, ενώ θα διαμορφωθεί θετικό επενδυτικό κλίμα.

Με αφορμή την υπογραφή της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας, ο κ. Τούνκλαντ από την Κοινοπραξία του αγωγού, ανέφερε ότι η συμφωνία αποτελεί τη σταθερή βάση για την υλοποίηση της επένδυσης, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, στην Ελλάδα για την κατασκευή του ελληνικού τμήματος του αγωγού.

Οι φήμες για την επιλογή του αγωγού TAP από την Κοινοπραξία του Shah Deniz II ήταν έντονες τις προηγούμενες ημέρες με τα ρουμανικά και τα αλβανικά μέσα ενημέρωσης να κάνουν λόγο για νίκη έναντι του ανταγωνιστικού αγωγού Nabucco West.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι κυριακάτικο δημοσίευμά ρουμανικής ιστοσελίδας, που επικαλείται κυβερνητικές πηγές, έγραψε ότι «κατά 90%-95% η κοινοπραξία του TAP κέρδισε την κούρσα από τον Nabuccο».

Ο αγωγός

Ο αγωγός ΤΑP θα ξεκινά από τον Έβρο, θα περνά από την Αλβανία και θα καταλήγει στην Ιταλία μέσω Αδριατικής.

Στην Ελλάδα θα κατασκευαστούν 550 χλμ. του αγωγού, στην Αλβανία 210χλμ., στην Αδριατική 105χλμ και στην Ιταλία 5 χλμ.

Η μεταφορική ικανότητα του αγωγού φτάνει τα 10 δις. κυβικά μέτρα ετησίως, ωστόσο μελλοντικά αναμένεται να αυξηθεί.

Τα οφέλη

Πρόκειται για την μεγαλύτερη άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, που θα δημιουργήσει 2.000 άμεσες θέσεις εργασίας στη φάση της κατασκευής και θα προσφέρει σημαντικό έργο στις ελληνικές σωληνουργίες.Επιπλέον θα δημιουργήσει 10.000 έμμεσες θέσεις εργασίας.

Ακόμη ο αγωγός θα μεταφέρει το αέριο σε περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας, όπου δεν επρόκειτο να κατασκευάσει δίκτυο ο ΔΕΣΦΑ, λόγω χαμηλής κατανάλωσης.

Το πιο θετικό ωστόσο είναι ότι ο αγωγός ΤΑΡ θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας αφού μέσω αυτού θα μπορούν να εισέλθουν στο ελληνικό σύστημα ποσότητες αερίου από την Κασπία, αλλά και τη Βόρεια Αφρική μέσω της Ιταλίας, κάτι που αναμένεται να εξασφαλίσει καλύτερες τιμές για τους καταναλωτές, με ποσότητες φυσικού αερίου που θα διατίθενται στην ελληνική, αλλά και την ευρύτερη περιοχή (Δυτικά Βαλκάνια, ΝΑ Ευρώπη).

Σχόλια