Λίμνη Κορώνεια: 15 μήνες φυλακή στον Π. Ψωμιάδη – Οι δράσεις του ΥΠΕΚΑ

0
283

limni-koroneia-psomiadis-ypeka-97689Με ποινή φυλάκισης 15 μηνών με τριετή αναστολή τιμωρήθηκε ο πρώην Νομάρχης Θεσσαλονίκης Παναγιώτης Ψωμιάδης από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης για την υποβάθμιση της λίμνης Κορώνειας.

Σύμφωνα με το παραπεμπτικό βούλευμα του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Θεσσαλονίκης, οι πέντε κατηγορούμενοι φέρονται ότι «τελούσαν αξιόποινες πράξεις, που συνιστούν εξακολούθηση του ίδιου εγκλήματος, ως υπάλληλοι με πρόθεση παρέβησαν τα καθήκοντα της υπηρεσίας τους, με σκοπό να προσπορίσουν σε άλλους παράνομο όφελος».

Ο Παναγιώτης Ψωμιάδης αντιμετώπισε τις κατηγορίες της μη συγκρότησης των προβλεπομένων από το νόμο κλιμακίων, για τον έλεγχο, την τήρηση και την επιβολή κυρώσεων, σε ιδιοκτήτες βιομηχανιών και άλλων μονάδων, που ρυπαίνουν τη λίμνη Κορώνεια, ενώ φέρεται ότι καθυστέρησε τον επανέλεγχο των βιομηχανιών αυτών.

Ακόμα, αντιμετώπισε την κατηγορία της καθυστέρησης και την επιβολή προστίμων, που εισηγήθηκαν οι επιθεωρητές περιβάλλοντος, μετά τη διενέργεια των ελέγχων στις επιχειρήσεις της περιοχής, ενώ προέβη αυθαίρετα και σε μείωση του ύψους των προστίμων κατά 24.660 ευρώ.

Οι συγκατηγορούμενοί του, υπάλληλοι την εποχή εκείνη στην πρώην Νομαρχία, κατηγορούνται ότι εκτέλεσαν πλημμελώς τα καθήκοντά τους, μη προβαίνοντας σε εκτεταμένους ελέγχους και μη επιβάλλοντας τα αντίστοιχα προβλεπόμενα διοικητικά μέτρα.

—Τι κάνει το ΥΠΕΚΑ για την Κορώνεια

Στο πλαίσιο ημερίδας για την “Παρουσίαση του Διαχειριστικού Σχεδίου για το Εθνικό Πάρκο Κορώνειας-Βόλβης και Μακεδονικών Τεμπών” ο αναπληρωτής υπουργός ΠΕΚΑ Σταύρος Καλαφάτης παρουσίασε τις δράσεις του υπουργείου.

Όπως δήλωσε ο  υπουργός “η ρίζα του οποίου βρίσκεται στην έλλειψη ολιστικής, ορθολογικής και συνεπούς διαχείρισης των φυσικών πόρων.

Αυτό επιχειρούμε να αλλάξουμε τώρα:

Πρώτον, υποστηρίζοντας την ισορροπία ανάμεσα στην προστασία του περιβάλλοντος και την αναπτυξιακή προοπτική, ώστε να μην ακυρώνεται ο στόχος της αειφορικής διαχείρισης των λιμνών.

Δεύτερον, κατανοώντας ότι αυτή η ισορροπία που σήμερα είναι επείγουσα, καθώς όσο δεν υπάρχει κοστίζει στη χώρα πολλαπλά, δεν επιτυγχάνεται από έναν. Χρειάζεται όλους τους εμπλεκόμενους.

Τρίτον, αποδεχόμενοι ότι η συμμετοχή στην υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδίου απαιτεί βάθος χρόνου και οριστική αλλαγή νοοτροπίας και δεν μπορεί να είναι συγκυριακή.

Αλλά σταθερός εθνικός στόχος και παγιωμένη κοινωνική στάση.

Για παράδειγμα στην υπόθεση της Κορώνειας που έχει, όπως όλοι γνωρίζουμε, βαριά ιστορία και συμπαρασύρει, ούτως ή άλλως, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα όλης της περιοχής.

Στο πλαίσιο του αναθεωρημένου masterplan, δίνουμε τεράστια μάχη για την επίσπευση των διαδικασιών υλοποίησης των έργων αποκατάστασης.

Επιγραμματικά :

* Τη σύσταση Διυπουργικής Ομάδας Συντονισμού Δράσεων, όπου όρισα επικεφαλής τον ίδιο τον Ειδικό Γραμματέα Υδάτων.

* Τη συμβασιοποίηση συγκεκριμένων υποέργων, ύψους 2.300.000 Ευρώ περίπου, που έλαβε χώρα τους τελευταίους μήνες στο πλαίσιο χρηματοδότησης από τον ΕΠΕΡΑΑ.

 Παράλληλα δίνουμε βάρος :

*Στην ενίσχυση των ελέγχων από την Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, για ρυπογόνες βιομηχανικές δραστηριότητες.

*Στην εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων στο Λαγκαδά που προχωράει σταδιακά και σε άλλες τρεις κοινότητες.

*Στον εξορθολογισμό της χρήσης του νερού για άρδευση, μέσω του Εθνικού Μητρώου Υδρογεωτρήσεων.

Όμως όλα αυτά, ακόμη και αν γίνουν σε απόλυτο βαθμό, δεν θα είναι αρκετά σε βάθος χρόνου αν δεν αποτυπώνονταν σε μια κεντρική αναπτυξιακή επιλογή από τον Φορέα Διαχείρισης.

Με άλλα λόγια, ότι κάνουμε, ότι αποκαθιστούμε, πρέπει παράλληλα και να το εντάσσουμε στο αναπτυξιακό σχέδιο της περιοχής, ώστε να διασφαλίζεται από την ίδια την κοινωνία.

Να γίνεται η προστασία του φυσικού πλούτου μέρος -και όχι εμπόδιο- της ανταγωνιστικότητας της τοπικής οικονομίας.

Αυτό είναι το σκεπτικό.

Και ούτως ή άλλως, η διεθνής εμπειρία το στοιχειοθετεί.

Το έχουν ακολουθήσει παγκοσμίως όλες οι περιοχές με ιδιαίτερο φυσικό κάλλος, αναδεικνύοντας οικονομικές δραστηριότητες που δεν είναι υδροβόρες και ρυπογόνες, αλλά βασίζονται στην επίδειξη του φυσικού πλούτου. Προφανώς με αυστηρούς όρους και ελέγχους.

Το Εθνικό Πάρκο είναι η βάση αυτής της διαχείρισης. Το υπόδειγμα για το πως μπορούμε να υπερασπιστούμε, ταυτόχρονα, τους στόχους για τοπική οικονομική ανάπτυξη και αποτελεσματική προστασία του οικολογικού πλούτου.

Με κεντρικό οδηγό το Ειδικό Διαχειριστικό Σχέδιο Τουριστικής Ανάπτυξης το οποίο θα υλοποιηθεί μέχρι το 2015, στη βάση στοχοθετημένων έργων και παρεμβάσεων.

Στο οποίο, πέρα από όσα αφορούν στην επιχειρηματικότητα, παρουσιάζεται και το πρόγραμμα παρακολούθησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Στην ουσία, ξεκινάει η διαμόρφωση μιας νέα αφήγησης για τις λίμνες και οργανώνεται το περιβάλλον, έτσι ώστε να επιτρέπονται συνέργειες με την κοινωνία.

Μέσα από εναλλακτικές μορφές τουρισμού, ιδιαίτερα του οικοτουρισμού και ήπιων ναυταθλητικών δραστηριοτήτων, που με την κατάλληλη χωρική διαμόρφωση των επενδύσεων και την συνδεσιμότητα με την Βόλβη και όλη την περιοχή της Απολλωνίας μπορούν να αυξήσουν το δείκτη ποιότητας και ανταγωνιστικότητας σε όλες τις δραστηριότητες της περιοχής.

Και κυρίως να «φωτίσουν» με τον καλύτερο τρόπο την περιβαλλοντική συνείδηση που απαιτείται για να κλείσει ο κύκλος της υποβάθμισης. Με τις λογικές διευθετήσεις που πρέπει να γίνουν για την περιοχή μας, ώστε να αξιοποιήσουμε αειφορικά αυτά που έχουμε”.

Σχόλια