Urban Spectra: ο δημότης γίνεται «τα μάτια και τα αυτιά της πόλης του» σε πραγματικό χρόνο

0
9

Τέσσερα χρόνια πριν, στο Ρίο ντε Τζανέιρο ξεκίνησε το πρότζεκτ «Rio 1746», μια προσπάθεια να καταγραφεί η πολυπλοκότητα και η δυναμική της καθημερινής ζωής του Ρίο με τα μάτια των πολιτών.

Ακολούθησε η Βοστόνη και, έξι μήνες πριν, μια νεοσύστατη εταιρεία, η D-Waste, σε συνεννόηση και με τη βοήθεια του Clinton Global Initiative ξεκίνησε μια φιλόδοξη προσπάθεια να καταγράψει όλες τις χωματερές του κόσμου με τη χρήση εφαρμογών κινητής τηλεφωνίας. Με τις εμπειρίες από το Ρίο, τη Βοστόνη και άλλες δεκαπέντε χώρες σε όλο τον κόσμο μια ομάδα Ελλήνων επιστημόνων και ανθρώπων της αγοράς, με όραμα έναν καλύτερο και πιο βιώσιμο πλανήτη, αναπτύσσει διάφορες καινοτόμες και λειτουργικές εφαρμογές σ τον ελληνικό χώρο αλλά και παγκοσμίως.

Μία από αυτές είναι η εφαρμογή κινητής τηλεφωνίας URBAN Spectra (www.urban-spectra.gr).

Η εφαρμογή των ελληνικών εταιρειών D-Waste και Reality αλλάζει τα δεδομένα στη σχέση πολίτη-δήμου.

Όπως μας λέει η Αΐντα Ανθούλη, υπεύθυνη ανάπτυξης της εταιρείας D -Waste, το URBAN Spectra δίνει στον πολίτη-χρήστη τη δυνατότητα να αναδείξει μέσα σε πέντε δευτερόλεπτα τα καλώς και τα κακώς κείμενα της καθημερινότητάς του και μας κάνει να ξανασκεφτούμε τις πόλεις και τους δήμους μας από άλλη οπτική.

Το URBAN Spectra επιτρέπει την καταγραφή και χαρτογράφηση στιγμιότυπων, εικόνων και σχολίων σε πραγματικό χρόνο. Χωρίς υψηλό κόστος και παρακάμπτοντας το τέρας της γραφειοκρατίας ο πολίτης μπορεί να έχει λόγο για τους δρόμους της πόλης του, το πράσινο, τις συγκοινωνίες, τους ελεύθερους χώρους, την ανακύκλωση και την καθαριότητα.

Η ομάδα που υποστηρίζει το URBAN Spectra μπορεί να προσαρμόσει και να σχεδιάσει την εφαρμογή από την αρχή, ανάλογα με τις επιθυμίες και τις ανάγκες του κάθε πρότζεκτ (είτε είναι για δήμους, εταιρείες, επιχειρήσεις, φορείς κ.λπ.)

Τα πέντε βήματα του URBAN Spectra

Ο Μάριος Σκαρβελάκης, υπεύθυνος επικοινωνίας της D-Waste, μας περιγράφει τα βήματα με τα οποία κάποιος μπορεί να χρησιμοποιήσει την εφαρμογή.

Αποτύπωση φωτογραφίας: Οι φωτογραφίες, τα σχόλια και οι σημειώσεις αποθηκεύονται και στέλνονται σε συνδεδεμένη υπηρεσία με ειδικά σχεδιασμένο Κέντρο Υποδοχής.

Κατάλληλο σύστημα διαχείρισης δεδομένων: Τα δεδομένα αποθηκεύονται σε μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων, η οποία προσαρμόζεται ανάλογα με τις ανάγκες του διαχειριστή και τον ακριβή σκοπό της εφαρμογής.

Ευκολία και ευελιξία στην επεξεργασίας δεδομένων: Ο χρήστης του Κέντρου Υποδοχής επεξεργάζεται τα δεδομένα επιλέγοντας μεταξύ δύο εναλλακτικών μορφών απεικόνισης: α. κατηγοριοποιημένη λίστα με χρονική σειρά άφιξης των δεδομένων και β. χαρτογραφική απεικόνιση με εξαιρετική χωρική ακρίβεια σε κατάλληλο χαρτογραφικό υπόβαθρο (Google maps ή άλλη χαρτογραφική εφαρμογή).

Επικοινωνία με τους χρήστες: Ανάλογα με τον ακριβή σχεδιασμό της εφαρμογής, ο χρήστης του Κέντρου Υποδοχής μπορεί να αποστέλλει ελεύθερα ή προκαθορισμένα μηνύματα σ το χρήστη του κινητού, σε προκαθορισμένο χρόνο ή οποτεδήποτε.

Υψηλές δυνατότητες χαρτογράφησης: Η εφαρμογή παρέχει εξαιρετική ακρίβεια στη χαρτογράφηση σημείων σε παγκόσμια κλίμακα. Η εφαρμογή παρέχεται στους χρήστες δωρεάν μέσω iOS και Android.

Το URBAN Spectra μπορεί να βρει μια πληθώρα εφαρμογών. Από τη διαχείριση θεμάτων που σχετίζονται με τη σχέση των πολιτών με τους δήμους (προβλήματα, εκδηλώσεις, επικοινωνία, καμπάνιες, αξιοθέατα κ.λπ.), την οδική ασφάλεια ή τον εντοπισμό πυρκαγιών και άλλων κινδύνων, μέχρι σε θέματα marketing και προώθησης προϊόντων.

Ρίο, Βοστόνη, Ελλάδα

Με την εφαρμογή «Rio 1746», που είναι αντίστοιχη της URBAN Spectra και στην οποία η D- Waste συμμετείχε στο συνολικό σχεδιασμό του concept της λειτουργίας, ο δήμος του Ρίο Ντε Τζανέιρο κατάφερε να αποτυπώνει σε πραγματικό χρόνο κάθε πρόβλημα που οι ίδιοι οι πολίτες εντόπιζαν στο αστικό περιβάλλον.

Οι πολίτες χρησιμοποιούν την εφαρμογή και σε 5-10 δευτερόλεπτα φωτογραφίζουν οτιδήποτε προβληματικό εντοπίζουν (προβλήματα καθαριότητας, οδικής σήμανσης, φωτισμού, επισκευών κ.λπ.) και επιλέγουν την κατάλληλη ετικέτα, ενώ μπορούν να προσθέσουν και κατάλληλα σχόλια.

Στη συνέχεια η φωτογραφία, οι χωρικές συντεταγμένες, η ετικέτα και τα σχόλια μεταφέρονται ακαριαία στο χρήστη του Κέντρου Υποδοχής (εν προκειμένω το δήμο του Ρίο), ο οποίος αφού πρώτα διαγνώσει τη σημασία και το μέγεθος του προβλήματος ενημερώνει τις αρμόδιες υπηρεσίες και αποστέλλει ηλεκτρονικό πρωτόκολλο στο χρήστη-πολίτη, έτσι ώστε να είναι δυνατή η παρακολούθηση της πορείας αντιμετώπισης των προβλημάτων.

Όπως μας είπε ο Αντώνης Μαυρόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας D-Waste, με τον τρόπο αυτό οι πολίτες ενημερώνουν κατευθείαν το δήμο για τα προβλήματα τους και αποφεύγουν τον κόπο και το χρόνο να πάνε στις δημοτικές υπηρεσίες, να συμπληρώσουν αιτήσεις κ.λπ.

Από την άλλη, ο δήμος έχει άμεση και σε πραγματικό χρόνο πληροφόρηση για κάθε πιθανό πρόβλημα και, επιπλέον, από το πλήθος των φωτογραφιών που λαμβάνει και τις ετικέτες τους έχει άμεση αντίληψη του τι είναι σημαντικό για τους δημότες. Έτσι, είναι δυνατόν να εστιάζονται οι προσπάθειες στα πλέον επείγον τα ζητήματα και να επιλύονται άμεσα τα πλέον σημαντικά προβλήματα. Επιπλέον, είναι εφικτή η αποστολή προσωποποιημένων μηνυμάτων σε κάθε πολίτη ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του.

Στη Βοστόνη η εφαρμογή λέγεται «Citizens Connect» (ελεύθερη απόδοση: «Συνδέοντας του Πολίτες») και έχει ήδη βραβευθεί. Όπως αναφέρει ο δήμος Βοστόνης στον ιστότοπό του, στόχος είναι να γίνουν οι δημότες «τα μάτια και τα αυτιά της πόλης τους». Και προσθέτει: «Τώρα μπορείς να ενημερώσεις το δήμο για προβλήματα της γειτονιάς, όπως μια λακκούβα, μια χαλασμένη πινακίδα, ένα γκραφίτι.

Απλά κατέβασε την εφαρμογή, στείλε ένα μήνυμα ή ένα tweet επτά ημέρες την εβδομάδα, 24 ώρες το 24ωρο, 365 το χρόνο».

Η ζήτηση στο App Store για το «Citizens Connect» είναι εντυπωσιακή, με τους χρήστες να λένε ότι για πρώτη φορά δεν είδαν υποσχέσεις αλλά λύσεις μέσα από την εφαρμογή: «Έκανα μια αναφορά για λακκούβα στη γειτονιά μου και διορθώθηκε σε μια μέρα».

 

Σχόλια