Θεσσαλονίκη: διαμάχη και δίλημμα μεταξύ διαφύλαξης αρχαιοτήτων και ολοκλήρωσης του Μετρό

1
110

Διαμάχη έχει ξεσπάσει στη Θεσσαλονίκη σχετικά με την τύχη των αρχαιοτήτων που ανακαλύφθηκαν στα έργα για το Μετρό κι ενώ η τύχη του έργου που καρκινοβατεί εδώ και πολλά χρόνια παραμένει αβέβαιη.

—Τι βρέθηκε

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) αποφάσισε τη μεταφορά των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν κατά τις ανασκαφές της 9ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων στο Σταθμό Βενιζέλου στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, στη Σταυρούπολη.

Πρόκειται για ένα πολύ καλά διατηρημένο τμήμα της Λεωφόρου των Βυζαντινών ή Μέσης Οδού, της ιστορικής οδικής αρτηρίας της πόλης που χρονολογείται μεταξύ του 6ου και των αρχών του 7ου αιώνα.

Σε βάθος μόλις έξι μέτρων εντοπίστηκε τμήμα της λεωφόρου, μήκους 76 μέτρων, φτιαγμένο από χοντρές μαρμάρινες πλάκες με στεγασμένα πεζοδρόμια και τα απομεινάρια ενός εντυπωσιακού τετραπύλου στο πρότυπο της Αψίδας του Γαλερίου, δημοσίων κτιρίων και καταστημάτων, που αποτελούν αδιάψευστους μάρτυρες του εμπορικού χαρακτήρα της πόλης.

— Προτάσεις και αντιδράσεις

Οι τεχνικοί της Αττικό Μετρό εκτιμούν ότι δεν υπάρχει κανένα περιθώριο να μετακινηθεί ο σταθμός Βενιζέλου ούτε βέβαια να καταργηθεί.

Στην ομόφωνη απόφαση του ΚΑΣ αντέδρασε Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, ο οποίος ζήτησε την επανεξέτασή της και την εξάντληση όλων των περιθωρίων ανεύρεσης τεχνικής λύσης για τη διατήρηση των ευρημάτων ως επισκέψιμου αρχαιολογικού χώρου εντός του σταθμού.

Από την πλευρά του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης αμφισβήτησε ευθέως τα επιχειρήματα της Αττικό Μετρό για την αναγκαιότητα μεταφοράς των αρχαιολογικών ευρημάτων που αποκαλύφθηκαν στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης.

«Δεν με πείθει κανείς ότι δεν υπάρχει τεχνική λύση για την παραμονή των αρχαιοτήτων στον φυσικό τους χώρο. Εδώ πήγαμε στο φεγγάρι και δεν μπορούμε να βρούμε μία λύση για τα αρχαία;» είπε χαρακτηριστικά.

Ο δήμαρχος υποστήριξε πως είναι ψέμα ότι λόγω των αρχαιοτήτων το έργο θα μπλοκάρει ή θα ναυαγήσει και πρόσθεσε ότι τα χρήματα θα βρεθούν ώστε να παραμείνουν τα αρχαία εκεί που ανακαλύφθηκαν.

«Δεν θα είμαι εγώ ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης που θα αφήσω στα εγγόνια μου την εικόνα ότι μετέφερε τα αρχαία και ότι αυτό ήταν ένα μεγάλο λάθος. Η πόλη αποφασίζει για τέτοιου είδους θέματα. Δεν βρέθηκαν λίγες πέτρες, βρέθηκε ολόκληρη πόλη», σημείωσε.

Ο Γιάννης Μπουτάρης αντιπρότεινε τη μεταφορά των αρχαιοτήτων σε χώρους εντός πόλης, όπως η ΔΕΘ και το Γ” Σώμα Στρατού και όχι στην απομακρυσμένη Σταυρούπολη.

Ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εργων Στράτος Σιμόπουλος παρενέβη στο ζήτημα και εμφανίστηκε διαλλακτικός ως προς τον χώρο όπου θα μετακινηθούν τα ευρήματα.

Σημείωσε όμως ότι κάθε άλλη λύση από τη μεταφορά τους θα βάλει οριστική ταφόπλακα στο έργο.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό Χρήστος Τσίτουρας επισήμανε ότι ενδεχόμενη αλλαγή στον σχεδιασμό συνεπάγεται τουλάχιστον δύο με τρία χρόνια καθυστέρηση, δεκάδες επιπλέον εκατομμύρια ευρώ που θα επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ δημιουργεί κίνδυνο καταγγελίας της σύμβασης και αποχώρηση των εταιρειών της αναδόχου κοινοπραξίας.

Τη λύση της μεταφοράς πρότεινε και ο  καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας στο ΑΠΘ και ακαδημαϊκός, Μιχάλης Τιβέριος, που είναι και σύμβουλος της Αττικό Μετρό αφήνοντας αιχμές για τον αρχικό σχεδιασμό του έργου.

Από την πλευρά τους φορείς της πόλης κάνουν λόγο για κίνδυνο να σβηστεί “ένα μεγάλο τμήμα της ιστορίας της Θεσσαλονίκης, ταυτισμένο με τον κοσμοπολιτισμό της πόλης και τον εμπορικό χαρακτήρα της, αλλά και μια εξαιρετική ευκαιρία να αναπτυχθεί στην περιοχή ένας εμβληματικός χώρος τουριστικού ενδιαφέροντος”.

econews

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Αυτα ολα ειναι σχεδια υποβαθμισης.Γιατι να μην μεινει στην σταυρουπολη η αρχαια οδος για να αναβαθμιστει λιγο η περιοχη?οσον αφορα το μετρο μπορουν μονο να μεταφερθουν τα αρχαια που εμποδιζουν και να γινει ο σταθμος σαν εκθεμα οπου ο καθε επιβατης να εχει την ευκαιρια ν απολαυσει την βυζαντινη δοξα της πολης.

Comments are closed.