Τέμπη: κίνδυνος για οδηγούς και περιβάλλον από τις ημιτελείς σήραγγες – Οικολόγοι Πράσινοι

0
5

Θετική φαίνεται να είναι η εξέλιξη της παρέμβασης του Νίκου Χρυσόγελου, ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο, που κατέθεσε γραπτή ερώτηση σχετικά με τα ημιτελή έργα οδοποιίας στην κοιλάδα των Τεμπών.

Πρόκειται για δύο σήραγγες στην κοιλάδα των Τεμπών και μία στην περιοχή του Πλαταμώνα. Τα έργα αυτά έχουν ολοκληρωθεί κατά περίπου 70%, αλλά παραμένουν ημιτελή εδώ και δύο χρόνια. Υπάρχουν, όμως, μια σειρά ανοιχτές πληγές, όπως εκσκαφές, τεράστιοι σωροί υλικών εκσκαφής που θα χρησιμοποιούνταν στην εξέλιξη του έργου, σήραγγες χωρίς ολοκληρωμένη επένδυση και φρεάτια εξαερισμού.

Έτσι, προκαλούνται σοβαρότατοι κίνδυνοι για το περιβάλλον στην ιδιαίτερα ευαίσθητη και με διεθνή σημασία τοποθεσία της κοιλάδας των Τεμπών και των πλαγιών του Ολύμπου. Επίσης, λόγω της μη ολοκλήρωσης της εσωτερικής επένδυσης των σηράγγων υπάρχει κίνδυνος εισροής υδάτων κατά τη χειμερινή περίοδο, που μπορεί να προκαλέσει κατάρρευση.

Επιπλέον, η συνεχιζόμενη χρήση της παλαιάς εθνικής οδού μέσα στην κοιλάδα των Τεμπών από όλα τα οχήματα και κυρίως τα βαρέα, παρατείνει τους κινδύνους κατολισθήσεων με απρόβλεπτες συνέπειες για την οδική ασφάλεια. Ο βασικός λόγος της διακοπής των έργων ήταν η παύση της χρηματοδότησης από τις τράπεζες, από τον Οκτώβριο του 2010, καθώς αυτές θεώρησαν ότι το έργο δεν είναι βιώσιμο.

Όπως, όμως, προκύπτει από την απάντηση του Επιτρόπου στη σχετική ερώτηση του Νίκου Χρυσόγελου για εξεύρεση εναλλακτικής λύσης στο χρηματοδοτικό αδιέξοδο, η Επιτροπή βρίσκεται σε επαφή με τις ελληνικές αρχές και υποστηρίζει τις συζητήσεις για την εύρεση μιας βιώσιμης λύσης μεταξύ των ελληνικών αρχών και των παραχωρησιούχων που αντιμετωπίζουν επί του παρόντος προβλήματα.

Οι τρεις συγκεκριμένες σήραγγες αποτελούν μέρος του έργου «Συμφωνία παραχώρησης για τη μελέτη-κατασκευή-χρηματοδότηση-λειτουργία-συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου Μαλλιακός-Κλειδί».

Ο Νίκος Χρυσόγελος δήλωσε σχετικά:

«Είναι επιτακτική ανάγκη να δώσουμε προτεραιότητα στην ανάπτυξη του σιδηροδρόμου και τις συνδυασμένες μεταφορές. Η Ελλάδα έχει ήδη το αραιότερο σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ευρώπη, τρεις φορές κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ενώ την ίδια στιγμή διαθέτει δίκτυο 2.500 χιλιομέτρων κλειστών αυτοκινητοδρόμων, ολοκληρωμένων ή υπό κατασκευή, ένα δίκτυο πυκνότερο από αυτό της Γαλλίας ή της Βρετανίας.

Τη στιγμή που πολλοί από αυτούς αποδεικνύονται οικονομικά μη βιώσιμοι και η χρήση του ΙΧ γίνεται πλέον πραγματικά δυσβάστακτη, η μονόπλευρη έμφαση στους αυτοκινητοδρόμους αποτελεί αδιέξοδη πολιτική μεταφορών. Διέξοδο δεν αποτελεί, όμως, ούτε η εγκατάλειψη ημιτελών έργων οδοποιίας και μάλιστα σε ευαίσθητες οικολογικά περιοχές, ούτε η επ’ άπειρον επιβάρυνση της κοιλάδας των Τεμπών με όλη την οδική κυκλοφορία του βασικότερου άξονα της χώρας.

Κατά συνέπεια η μεσολάβηση της Κομισιόν για λύση στο χρηματοδοτικό αδιέξοδο των 3 ημιτελών σηράγγων στην κοιλάδα των Τεμπών και στην περιοχή του Πλαταμώνα, καθώς και των απαραίτητων συνοδών έργων αποκατάστασης του περιβάλλοντος, αποτελεί μια θετική εξέλιξη».

Σχόλια