Φωτοβολταϊκά: μέχρι 35% το «χαράτσι» στον τζίρο – Οι κλίμακες

0
16

Περιβάλλον Ενέργεια Οικολογία:

Επιστολή προς τους βουλευτές του ελληνικού κοινοβουλίου με θέμα την επιβολή εισφοράς επί του τζίρου των φωτοβολταϊκών απέστειλε ο ΣΠΕΦ.

Ολόκληρη η επιστολή έχει ως εξής:

Αξιότιμε κε/κα Βουλευτή,

Όπως προφανώς γνωρίζετε, ο Σύνδεσμός μας αποτελεί τον επίσημο φορέα εκπροσώπησης των ηλεκτροπαραγωγών από Φωτοβολταϊκά.  Στα Μέλη του Συνδέσμου μας περιλαμβάνονται εταιρείες με εγκατεστημένη ισχύ από 20kW έως αρκετά MW.

Γνωρίζοντας ότι την Δευτέρα 5 Νοεμβρίου θα κατατεθεί  στο Ελληνικό Κοινοβούλιο ρύθμιση του ΥΠΕΚΑ η οποία θα προβλέπει την επιβολή ισοπεδωτικής οριζόντιας εισφοράς επί του κύκλου εργασιών των εν λειτουργία μέχρι σήμερα φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων ως εξής:

*Φ/Β πάρκα που συνδέθηκαν ως και τις 31/12/2011 επιβολή οριζόντιας εισφοράς επί του τζίρου τους 25%.

*Φ/Β πάρκα που συνδέονται εντός του 2012 επιβολή οριζόντιας εισφοράς επί του τζίρου τους 35%.

προβαίνουμε στην παρούσα επιστολή για να σας επισημάνουμε πως η παράνομη, μονομερής και οριζόντια αυτή αντιμετώπιση θα πτωχεύσει κυρίως τους χιλιάδες μικρομεσαίους έλληνες ηλεκτροπαραγωγούς από Φ/Β.  Τούτο συνίσταται στους εξής λόγους:

1.     Μέχρι και το 2011 η συνολική εγκατεστημένη εν λειτουργία ισχύς από Φ/Β πάρκα ανέρχεται στα 522 MW.  Αυτό το ποσό αναπτύχθηκε στο διάστημα των 5,5 ετών από τον ν. 3468/2006 που άνοιξε την συγκεκριμένη αγορά με εθνικό στόχο τα 700 MW.

Η ισχύς αυτή αναπτύχθηκε κυρίως από Έλληνες μικρομεσαίους επιχειρηματίες ηλεκτροπαραγωγούς, δεδομένου του υψηλού κόστους της τεχνολογίας τα χρόνια αυτά, της εξαντλητικής γραφειοκρατίας που υπήρχε τότε, αλλά και της πιστωτικής ασφυξίας που μαστίζει την χώρα μας ήδη από το 2008 και έχει οδηγήσει τα επιτόκια δανεισμού σε διψήφια ποσοστά.  Για να γίνει γλαφυρά αντιληπτό το μέγεθος τηςκαταστροφής που θα επιφέρει στους ηλεκτροπαραγωγούς αυτούς το μέτρο της εισφοράς επί του τζίρου, ακολουθεί ενδεικτική οικονομική ανάλυση Φ/Β μονάδας 100 KWp επί αγρού που κατασκευάστηκε και διασυνδέθηκε στο δίκτυο π.χ. στα τέλη 2010 – αρχές 2011:

Κεφαλαιακή διάρθρωση

Πλήρες κόστος ποιοτικής κατασκευής = 330,000 ευρώ

Δάνειο 75% x 330,000 = 250,000 ευρώ, 10ετούς διάρκειας αποπληρωμής με επιτόκιο 10%.

Ίδια συμμετοχή 25% x 330,000 = 80,000 ευρώ πλέον την αγορά γηπέδου εγκατάστασης  π.χ. 30,000 ευρώ, που δεν προσμετρείται ωστόσο στο κόστος κατασκευής της μονάδας.

Ετήσια οικονομική ανάλυση

Τζίρος Φ/Β μονάδας= 63,000 ευρώ

Τοκοχρεολύσια = 40,000 ευρώ

Λειτουργικά έξοδα = 8,000 ευρώ

Προ φόρων κέρδη = 15,000 ευρώ

Φόρος εισοδήματος = 4,000 ευρώ

Τελικά μετά φόρων κέρδη 11,000 ευρώ

Από αυτά ο επαγγελματίας παραγωγός ή χειρότερα ακόμη ο κάθε ομόρρυθμος εταίρος για εταιρείες παραγωγών, πρέπει να καλύψει ατομικά και τις ασφαλιστικές του εισφορές που ανάλογα με το ταμείο κυμαίνονται π.χ. στις 4,000 ευρώ ετησίως.

Άρα απομένει καθαρό μετά φόρων κέρδος για διαβίωση 11,000 – 4,000 = 7,000 ευρώ ετησίως

Αυτός λοιπόν ο επενδυτής κλήθηκε από το Ελληνικό Κράτος διαχρονικά να επενδύσει στην πράσινη ανάπτυξη, έβαλε τις οικονομίες του 110,000 ευρώ (80,000 ίδια συμμετοχή + 30,000 ευρώ για την αγορά του γηπέδου εγκατάστασης), δανείστηκε άλλα 250,000 ευρώ από τις τράπεζες υποθηκεύοντας και την προσωπική του περιουσία, για να καταλήξει να κερδίζει 7,000 ευρώ ετησίωςλαμβάνοντας υπόψη και τις ασφαλιστικές του εισφορές.

Αν λοιπόν του χρεωθεί εισφορά επί του τζίρου 25% = 15,750 ευρώ, τότε αυτός θα ζημιώνει κάθε χρόνο 7,000 – 15,750 =  8,750 ευρώ ετησίως!  Δηλαδή πρακτικά θα πτωχεύσει και θα εκποιηθεί η περιουσία του υπέρ της δανείστριας τράπεζας που μένει προκλητικά στο απυρόβλητο από το «κούρεμα»!

2.     Το 2012 προβλέπεται να αναπτυχθούν 900 MW Φ/Β επιπλέον, δηλαδή περίπου διπλάσια ισχύς σωρευτικά απ’ όση τα προηγούμενα 5,5 χρόνια μαζί  Η ευθύνη γι’ αυτό ανήκει αποκλειστικά στις αρμόδιες Αρχές που προέβησαν σε αλόγιστη αδειοδότηση έργων Φ/Β ασύμμετρα ως προς τους θεσμοθετημένους εθνικούς στόχους που εκ νέου τέθηκαν με την Α.Υ./Φ1/οικ.19598 ΦΕΚ Β 1630 από 11/10/10.  Το 2012 το κόστος των Φ/Β πάνελς έχει αποκλιμακωθεί κατά 50% συγκριτικά με το μόλις προηγούμενο έτος, με αποτέλεσμα οι νέες επενδύσεις εντός του 2012 που αξιοποίησαν και την δυνατότητα 18μηνης διακράτησης τιμής παλαιών συμβάσεων ΛΑΓΗΕ, να έχουν δυσανάλογο συγκριτικό πλεονέκτημα όσον αφορά τις αποδόσεις τους αλλά και υπέρμετρο βάρος έναντι του συνόλου των προηγούμενων ετών όπως επισημάνθηκε.  Η πολιτεία, παρά τις έγκαιρες προειδοποιήσεις μας από την αρχή του 2012 για το φαινόμενο αυτό, έδειξε περίεργη αδράνεια στην κατάργηση του 18μηνου και δεν προέβη έγκαιρα σε προσαρμογή της αγοράς στα νέα δεδομένα ως όφειλε.

Με δεδομένη την πιστωτική ασφυξία του εγχώριου τραπεζικού συστήματος είναι προφανές ότι η ραγδαία αυτή ανάπτυξη των Φ/Β μόνο εντός του 2012 οδηγήθηκε από ξένες επενδύσεις, που «σκουπίζοντας» μαζικά τις υφιστάμενες άδειες με επίσης ξένη και φθηνή χρηματοδότηση εγκαταστάθηκαν στο ηλεκτρικό σύστημα.  Χωρίς να επιθυμούμε να γίνουμε ξενοφοβικοί, αυτές δεν είναι οι ξένες επενδύσεις που ως χώρα έχουμε ανάγκη διότι ούτε χρήμα φέρνουν στην Ελλάδα, αφού δεν αγοράζουν εγχώριο εξοπλισμό και πολύ χειρότερα ούτε εξάγουν έστω μέρος από το παραγόμενο προϊόν (ρεύμα) ώστε να εισάγεται συνάλλαγμα στην χώρα.  Αντίθετα θα εξάγουν μόνο την κερδοφορία τους στο εξωτερικό για 20 χρόνια.  Κερδοφορία που θα προέρχεται από το FIT που θα πληρώνουν αποκλειστικά οι έλληνες καταναλωτές…

Ακόμη και στα Φ/Β του 2012 ωστόσο η εισφορά του 35% επί του τζίρου είναι πέρα από υπερβολική και πτωχευτική για κάθε μικρομεσαία επένδυση.  Αιώνες τώρα διεθνώς το φορολογικό σύστημα στηρίζεται στην αρχή της αναλογικότητας και της προοδευτικότητας των συντελεστών φορολόγησης ανοδικά με την αύξηση του μεγέθους της φορολογητέας ύλης άρα και των οικονομιών κλίμακας.  Οφείλει να προκαλέσει εθνικό προβληματισμό η προκλητική αδιαφορία της Κυβέρνησης στις στοιχειώδεις αυτές αρχές δικαίου και μάλιστα επί του τζίρου και όχι των καθαρών κερδών εις βάρος των εγχώριων μικρομεσαίων παραγωγών. 

Εν κατακλείδι και με βάση την πρόθεση της Κυβέρνησης να προβεί στο παράνομο, αντισυνταγματικό και ακραίο αυτό μέτρο, ζητούμε:

1.    Να απαλλαγούν της εισφοράς όλα τα Φ/Β πάρκα που συνδέθηκαν ως και το 2011 ως μη υπαίτια οποιαδήποτε έννοιας «υπερθέρμανσης» της αγοράς

2.     Να εξορθολογιστεί προς τα κάτω η εισφορά για το 2012 τόσο ως προς ύψος αλλά και κλιμακωτά με βάση το τυπικό μέγεθος των Φ/Β μονάδων αλλά και της ταρίφας που απολαμβάνουν.

3.     Να αρθούν άμεσα οι στρεβλώσεις υπέρ του φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή που «διαλύουν» τα οικονομικά της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και «καταπίνουν» κάθε εγχώρια πηγή όπως οι ΑΠΕ και ο Λιγνίτης.

—Αναλυτικά ο νόμος

Σύμφωνα με πληροφορίες:

*Η διάρκεια είναι δύο χρόνια αρχίζοντας από την 1η Ιουλίου του 2012 και καταλήγοντας στις 30 Ιουνίου του 2014 με δυνατότητα παράτασης, με τους ίδιους όρους, για έναν ακόμα χρόνο.

* Για όσες επενδύσεις έχουν συνδεθεί μέχρι 30 Δεκεμβρίου του 2011, η έκτακτη εισφορά ορίζεται στο 25% του τζίρου.

* Για όσους έχουν συνδεθεί τον πρώτο μήνα του 2012, δηλαδή από 1ηςΙανουαρίου έως 31 Ιανουαρίου του 2012, η εισφορά καθορίζεται στο 35%.

* Για όσους έχουν συνδεθεί από την 1η Φεβρουαρίου του 2012 έως τον Αύγουστο του 2012, η εισφορά ορίζεται στο 29%.

* Δεν υπάρχει εισφορά για όσους έχουν κλειδώσει τιμή μετά τον Αύγουστο του 2012, με τις νέες δηλαδή μειωμένες ταρίφες (0,225 ή 0,18).

* Δεν υπάρχει εισφορά για τα φωτοβολταϊκά στις στέγες και σε αυτά που έχουν ταρίφα 0,55 Ευρώ.

* Η παρακράτηση της εισφοράς θα γίνεται απευθείας από την «πηγή», δηλαδή από τις πληρωμές του ΛΑΓΗΕ.

Όπως αναφέρουν οι παράγοντες της αγοράς όλες οι υπόλοιπες στρεβλώσεις της αγοράς (π.χ. Μηχανισμός Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους) που «καταπίνουν» τις εγχώριες ΑΠΕ και τον Λιγνίτη υπέρ της ηλεκτροπαραγωγής από εισαγόμενο ακριβό φυσικό αέριο παραμένουν προκλητικά στο απυρόβλητο.

econews

Σχόλια