Λαθρεμπόριο καυσίμων: οι διαδρομές και τα κυκλώματα

0
17

Περιβάλλον Ενέργεια Οικολογία:

Τις διαδρομές των λαθραίων καυσίμων μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, Βουλγαρίας, πΓΔΜ και Μαυροβουνίου, αποκαλύπτει μελέτη του Οικονομικού τμήματος του ΑΠΘ, που συνέταξε ο καθηγητής Δημήτρης Μάρδας για λογαριασμό της ΓΣΕΒΕΕ και του ΠΟΠΕΚ.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της ιστοσελίδας euro2day.gr, συγκεκριμένα για το λαθρεμπόριο μέσω των πλασματικών εξαγωγών, από τα στοιχεία της μελέτης προκύπτει ότι επί τουλάχιστον μία δεκαετία τα κυκλώματα δρουν ανενόχλητα.

Μάλιστα από τη σύγκριση των επίσημων στοιχείων τα στατιστικών αρχών Ελλάδας, Βουλγαρίας, πΓΔΜ, προκύπτει ότι οι ποσότητες και η αξία των καυσίμων που εξήχθησαν από την Ελλάδα σε γειτονικές χώρες, είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτήν που τα στατιστικά των γειτονικών χωρών εμφανίζουν ότι εισήγαγαν από την Ελλάδα.

Για παράδειγμα, το 2009, δηλώθηκε ότι έφυγαν από την Ελλάδα προς τα Σκόπια 222.900 τόνοι βενζίνες-ντίζελ, ενώ τα Σκόπια δήλωσαν ότι εκεί έφθασαν μόλις οι 12.300 τόνοι.

Σε ό,τι αφορά τις μεθόδους που ασκεί το διασυνοριακό λαθρεμπόριο, η μελέτη περιγράφει τα εξής:

– Ο Έλληνας οδηγός του βυτιοφόρου βενζινών δηλώνει το προς εξαγωγή ποσό στα σύνορα και κατόπιν αντί να βρεθεί στα απέναντι φυλάκια της γειτονικής χώρας, κάνει μια στροφή και επιστρέφει στη βάση του στην Ελλάδα με ένα φορτίο που δήθεν εξήχθηκε..

– Ένα απλό επιβατικό αυτοκίνητο σταματά στα σύνορα, σφραγίζει τα τιμολόγια του εικονικού φορτίου των καυσίμων που δήθεν εξάγονται και ο οδηγός επιστρέφει στο σπίτι του.

– Το βυτιοφόρο δηλώνει στα ελληνικά σύνορα την αξία των καυσίμων προς εξαγωγή που αντιστοιχούν σε ένα πλήρες φορτίο, ενώ μεταφέρει τη μισή ποσότητα, η οποία δηλώνεται ακολούθως στο απέναντι φυλάκιο.

– Το βυτιοφόρο δηλώνει την αξία των καυσίμων προς εξαγωγή που πράγματι φέρει και κατόπιν ο οδηγός κατευθύνεται στο γειτονικό τελωνείο. Ενδιάμεσα το βυτιοφόρο εξαφανίζεται.

– Μεταφορές transit. Μια μεταφορά transit καυσίμων προς το Μαυροβούνιο δηλώνεται στην Ελλάδα ως «εξαγωγή» ενώ στη πΓΔΜ δηλώνεται ως «transit» και όχι ως εισαγωγή.

Το ναυτιλιακό πετρέλαιο

Η μελέτη αναλύει και τη διακίνηση του αφορολόγητου ναυτιλιακού πετρελαίου.

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, η όλη διαδικασία στηρίζεται στα περίφημα «σλέπια», δηλαδή τα μικρά δεξαμενόπλοια που φορτώνουν το ναυτιλιακό καύσιμο από τα διυλιστήρια, παρουσία τελωνειακών και του ΣΔOE, δηλώνοντας ότι οι ποσότητες προορίζονται για τον ανεφοδιασμό των πλοίων.

Παραγγελιοδόχοι που είναι υπεύθυνοι για τον ανεφοδιασμό των πλοίων καταθέτουν στο τελωνείο εικονική αίτηση αγοράς.

Στη συνέχεια προμηθεύονται την αναγραφόμενη ποσότητα, ένα μεγάλο μέρος της οποίας, αντί να καταλήξει στο πλοίο, ξεφορτώνεται σε βυτία με προορισμό  παράνομες δεξαμενές του Ασπροπύργου και της Ελευσίνας.

Στο τελωνείο κατατίθεται έγγραφο που βεβαιώνει ότι η ποσότητα παραδόθηκε.

Σχόλια