Θεσσαλονίκη: αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση της Πλατείας Ελευθερίας

0
293

Περιβάλλον Ενέργεια Οικολογία:

Τη  διενέργεια διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού  για την ανάπλαση της Πλατείας Ελευθερίας προκειμένου να αποδοθεί στους κατοίκους της πόλης ενέκρινε το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης . Σύμφωνα με την απόφαση, το συγκεκριμένο έργο  θα συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, στην προβολή του πολυδιάστατου χαρακτήρα της Θεσσαλονίκης, στην ολοκλήρωση του προγράμματος αναβάθμισης του θαλασσίου μετώπου και στην αναζωογόνηση της ευρύτερης περιοχής  του ιστορικού κέντρου της πόλης  γύρω από την πλατεία.

Ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, για την επιλογή της καλύτερης και πληρέστερης πρότασης από λειτουργική, αισθητική, τεχνική και οικονομική άποψη για την ανάπλαση της Πλατείας Ελευθερίας, μια από τις σημαντικότερες και ιστορικές πλατείες της πόλης, θα περιλαμβάνει αρχιτεκτονική, φυτοτεχνική και ηλεκτρομηχανολογική μελέτη.

«Στους πρωταρχικούς στρατηγικούς στόχους του Μνημονίου Συνεργασίας που υπεγράφη μεταξύ Δήμου Θεσσαλονίκης και ΥΠΕΚΑ, ήδη από τις αρχές του 2011,  για την προώθηση και υλοποίηση έργων που θα συμβάλουν στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Θεσσαλονίκης, συμπεριλαμβάνονται η βελτίωση της λειτουργίας και της εικόνας της πόλης διαμέσου αναπλάσεων ανοιχτών δημόσιων χώρων σε περιοχές του κέντρου σημαντικές για τον ιστορικό, αισθητικό και λειτουργικό χαρακτήρα τους, η ανάκτηση δημόσιων χώρων και η αναβάθμιση της εικόνας της πόλης, καθώς και ο μετασχηματισμός της Θεσσαλονίκης σε μια «πράσινη», πιο φιλική προς το περιβάλλον πόλη.  Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται απόλυτα το προγραμματιζόμενο από το Δήμο μας έργο Ανάπλασης της Πλατείας Ελευθερίας» ανέφερε ο Αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων Ανδρέας Κουράκης.

Σύμφωνα με τη σχετική εισήγηση, η Πλατεία Ελευθερίας διαμορφώθηκε μετά τα μέσα του 19ου αιώνα, όταν γκρεμίστηκαν τα παραλιακά τείχη της Θεσσαλονίκης, και έκτοτε βρίσκεται στην καρδιά του εμπορικού κέντρου της πόλης.  Στις αρχές του 20ου αιώνα είχε τη μορφή διαπλάτυνσης της οδού Βενιζέλου, ενώ μετά την καταστροφή της από την πυρκαγιά του 1917, ανασχεδιάστηκε από τον Ε. Hébrard, ο οποίος στη θέση της σημερινής πλατείας Ελευθερίας προέβλεπε τη χωροθέτηση κτιρίου Ταχυδρομείου.

Η πλατεία με τη σημερινή της μορφή περιήλθε στην ιδιοκτησία του Δήμου Θεσσαλονίκης, κατόπιν συμβολαίου αγοράς από το Τ.Τ.Τ. (Ταχυδρομείο).  Σύμφωνα με το ισχύον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο  η Πλατεία είναι χαρακτηρισμένη ως χώρος πρασίνου Κι  έχει έκταση 7 στρεμμάτων.  Η συνολική έκταση του χώρου που περιβάλλεται από τις προσόψεις των κτιρίων γύρω από την Πλατεία είναι 11,4 στρέμματα.

Οι ιστορικές μνήμες που συνδέονται με την Πλατεία Ελευθερίας, τα αξιόλογα κτίρια που την περιβάλλουν, η γειτνίασή της με το λιμάνι και τη θάλασσα καθώς και το υψηλό της πράσινο, αναδεικνύουν την Πλατεία σε πόλο υπερτοπικής σημασίας για το αστικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης.  Επιπρόσθετα, η προοπτική ανάπτυξης αστικής θαλάσσιας συγκοινωνίας, καθώς και η ανακοίνωση δημιουργίας μαρίνας στον Α’ προβλήτα του Ο.Λ.Θ., προσδίδουν στην Πλατεία Ελευθερίας τη δυναμική της κύριας εισόδου του ιστορικού κέντρου της πόλης από τη θάλασσα, ενώ παράλληλα η Πλατεία βρίσκεται εντός του χαρακτηρισμένου «Ιστορικού Κέντρου» της Θεσσαλονίκης.

Η απόφαση έγκρισης του Δημοτικού Συμβουλίου για τη διενέργεια του Διαγωνισμού επιδιώκει:

-Στην αναβάθμιση της εικόνας της πόλης και βελτίωση της ποιότητας ζωής στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης
-Στην απόδοση της Πλατείας Ελευθερίας στους πεζούς και όχι στα αυτοκίνητα
-Στον μετασχηματισμό της Πλατείας σε είσοδο – πύλη της πόλης από τη θάλασσα
-Στην αναζωογόνηση της ευρύτερης περιοχής της Πλατείας Ελευθερίας και τόνωση της εγκατάστασης και λειτουργίας των επαγγελματικών και εμπορικών χρήσεων καθώς και των χρήσεων αναψυχής και πολιτισμού.
-Στην ανάδειξη και εμπλουτισμό του υφιστάμενου πρασίνου, διατήρηση όλων των αξιόλογων μεγάλων δένδρων και πρόταση για πρότυπη βιοκλιματική ανάπλαση κεντρικής αστικής πλατείας
-Στην ανάδειξη της ιστορικής μνήμης της πλατείας
-Στη δημιουργία θέσεων ανάπαυσης και χώρων συγκέντρωσης, αναψυχής και ενημέρωσης πολιτών
-Στον πρότυπο σχεδιασμό αστικού εξοπλισμού
-Στην αναβάθμιση του φωτισμού με  εξοικονόμηση ενέργειας
-Στην εγκατάσταση κατάλληλης τεχνολογίας για την ενημέρωση των πολιτών σχετικά με τα δρώμενα και τις περιηγητικές δυνατότητες στην πόλη
-Στο σχεδιασμό κατάλληλο και για άτομα εμποδιζόμενα και με ειδικές ανάγκες

Όπως επεσήμανε ο Αντιδήμαρχος Ανδρέας Κουράκης, μετά την ανακοίνωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού, ο Δήμος  έχει τη δυνατότητα να αποφασίσει την υλοποίηση του έργου και να υπογράψει σύμβαση ανάθεσης της πλήρους μελέτης του έργου στη μελετητική ομάδα της πρότασης που θα λάβει το 1ο Βραβείο.

Δήμος Θεσσαλονίκης

Σχόλια