Eco-Navigation: το «ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΣ» στηρίζει την αειφόρο ναυσιπλοΐα – Ο αγώνας στις Σπέτσες

0
23

Περιβάλλον Ενέργεια Οικολογία:

Ολοκληρώθηκε την Κυριακή 24 Ιουνίου ο διεθνής αγώνας κλασικών ιστιοφόρων και παραδοσιακών καϊκιών που διοργανώθηκε για δεύτερη συνεχή χρονιά από τις 21 έως τις 24 του μήνα στις Σπέτσες.

Το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας, «ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΣ» συμμετείχε στις εκδηλώσεις που πλαισίωσαν τους αγώνες, με σκοπό την προώθηση της αειφόρου ναυσιπλοΐας (Eco-Navigation) και τη μετάδοση ενός διττού μηνύματος: την ανάγκη ελαχιστοποίησης του ίχνους ρύπανσης που προκαλούν τα σκάφη όλων των τύπων και τον ενεργό ρόλο που μπορούν να αναλάβουν κυβερνήτες και πληρώματα στην κατεύθυνση της προστασίας των ελληνικών θαλασσών.

Η συγκυρία ήταν ιδανική, καθώς τα κλασικά ξύλινα ιστιοφόρα και τα παραδοσιακά καΐκια, πολλά εκ των οποίων κοσμούν με την παρουσία τους τις ελληνικές θάλασσες για δεκαετίες αποτελούν τους ιδανικότερους πρεσβευτές του Eco-Navigation.

Για την προώθηση αυτού του σκοπού οργανώθηκε ειδικό σεμινάριο στους κυβερνήτες των σκαφών που συμμετείχαν στον αγώνα (21 κλασσικά σκάφη,17 παραδοσιακά καΐκια και 12 Λατίνια), το οποίο είχε ως στόχο να εντρυφήσουν τα πληρώματα σε μεθόδους ναυσιπλοΐας με οικολογική συνείδηση, μέσω του Eco-Navigation. Το πρωτόκολλο Eco-Navigation συνιστά μία σειρά πρακτικών που εφαρμόζονται με στόχο να ελαχιστοποιηθεί η επιβάρυνση που προκαλείται στα θαλάσσια οικοσυστήματα.

Με το πέρας του σεμιναρίου μοιράστηκε σε όλους τους skippers για πρώτη φορά, η έκδοση του «blue passport», ένας πρότυπος οδηγός αειφόρων πρακτικών ναυσιπλοΐας. Ο συγκεκριμένος οδηγός συμβάλει στην ενημέρωση κυβερνητών και πληρωμάτων.

Περιλαμβάνει σημαντικές πληροφορίες για τα είδη και τα ενδιαιτήματα των ελληνικών θαλασσών, παρέχει συμβουλές για την ελαχιστοποίηση του ίχνους ρύπανσης, όπως επίσης και τρόπους περιορισμού της γενικής επιβάρυνσης που μπορεί να προκληθεί κατά το ταξίδι ενός σκάφους και την προσέγγιση των παράκτιων οικοσυστημάτων.

Εφαρμόζοντας το Eco-Navigation κυβερνήτες και πληρώματα γίνονται αυτομάτως μέρος της λύσης στην καθημερινή υποβάθμιση που υφίστανται οι θάλασσές μας, μέσα από συγκεκριμένες και απλές πρακτικές που μπορούν να εφαρμόζουν κατά τις πλόες τους.

Επίσης, o οδηγός «blue passport» προσδίδει σε κυβερνήτες, skippers και πληρώματα ενεργό ρόλο στην προστασία των θαλάσσιων οικοσυστημάτων με τη συμπλήρωση του ημερολογίου παρατηρήσεων και καταγραφών (log book) και την άμεση αποστολή της πληροφορίας με sms/mms/e-mail στη θαλάσσια ερευνητική βάση του Αρχιπελάγους, ΙΘΠ.

Στην Ελλάδα, με περισσότερα από 18.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής και 220.000 χλμ² επιφάνεια θάλασσας, είναι εξαιρετικά δύσκολη η συλλογή στοιχείων γύρω από τα είδη θαλάσσιας πανίδας, τα ενδιαιτήματα και τις απειλές που αντιμετωπίζουν. Το log book λειτουργεί επικουρικά ως προς τον εμπλουτισμό της βάσης δεδομένων του Αρχιπελάγους, η οποία αποτελεί ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο τόσο για την καταγραφή των πραγματικών αναγκών και των προβλημάτων που υφίστανται στα θαλάσσια οικοσυστήματα, όσο και για τη χάραξη της σωστής στρατηγικής σε ζητήματα διαχείρισης και προστασίας.

Είναι δεδομένο ότι τα μηχανοκίνητα σκάφη αναψυχής δημιουργούν ένα πολύ μεγάλο ίχνος ρύπανσης. Οι καύσεις πετρελαίου και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα συμβάλουν στην υπερθέρμανση του πλανήτη, ενώ η ηχορύπανση (η οποία επεκτείνεται όσο αυξάνουν οι ταχύτητες που αναπτύσσουν οι σύγχρονοι… “ραλίστες” του Αιγαίου) επηρεάζει καίρια τη συμπεριφορά και την υγεία των θαλάσσιων θηλαστικών και άλλων θαλάσσιων οργανισμών.

Αντιθέτως, το ιστιοπλοϊκό/ιστιοφόρο συνιστά το μέσο με το μικρότερο δυνατό ρυπογόνο αποτύπωμα. Βρίσκεται σε αισθητική αρμονία με το θαλάσσιο περιβάλλον, χρησιμοποιεί τον αέρα ως κύριο μέσο κίνησης και προσφέρει σημαντικές υπηρεσίες στην κατεύθυνση της προστασίας των ελληνικών θαλασσών. Μπορεί επίσης να λειτουργήσει σαν ένας υγιής μοχλός τουριστικής ανάπτυξης, για τις πολυάριθμες – και βαλλόμενες από την οικονομική κρίση – παράκτιες και νησιωτικές κοινωνίες της Ελλάδας.

Το ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΣ ενθαρρύνει τη χρήση του ιστιοπλοϊκού/ιστιοφόρου και επενδύει στο πηγαίο αίσθημα σεβασμού απέναντι στα θαλάσσια οικοσυστήματα όλων όσων ασχολούνται με την ιστιοπλοΐα.

Πηγή/Photo: ΙΘΠ ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΣ

Σχόλια