Ρύπανση από αεροπλάνα: Πράσινα μέτρα για «καθαρές πτήσεις»

0
1407

Περιβάλλον, Ενέργεια, Οικολογία:

Η ρύπανση που προκαλούν τα αεροσκάφη θα περιληφθεί στο πρόγραμμα εμπορίας ρύπων της ΕΕ (που ουσιαστικά κοστολογεί τη ρύπανση) από το 2012, με εφαρμογή σε όλες τις πτήσεις από και προς ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Στόχος είναι να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα και άλλες χώρες αλλά να ενταχθούν σε αυτό και οι ρύποι των πλοίων.

Την ώρα που αμφότερα τα μέτρα συναντούν ισχυρές αντιδράσεις το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ρώτησε τον εισηγητή του ΕΚ, Γερμανό ευρωβουλευτή του ΕΛΚ, Peter Liese, σχετικά με το θέμα.

Αναλυτικά το κείμενο των ερωτήσεων και των απαντήσεων έχει ως εξής:

Ποια είναι η λογική της ένταξης των αεροπλάνων στην εμπορίων ρύπων;

Οι εκπομπές ρύπων από την αεροπλοΐα έχουν διπλασιασθεί από το 1990, κάτι που έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τις προσπάθειες περιορισμού των κλιματικών αλλαγών και η επιστήμη ζητά δραματικό περιορισμό των ρύπων για να επιτευχθεί ο στόχος του περιορισμού της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας κατά 2 βαθμούς.

Ένα επιπλέον ζήτημα είναι η ανάγκη ισότητας καθώς άλλες μορφές μεταφορών που είναι εν τέλει φιλικότερες προς το περιβάλλον όπως τα λεωφορεία, τα αυτοκίνητα ή τα τρένα ήδη υφίστανται και αυστηρές ρυθμίσεις και πολύ σοβαρή οικονομική επιβάρυνση εδώ και χρόνια.

Πώς αντιμετωπίζετε τις διεθνείς αντιδράσεις που έχει προκαλέσει η απόφαση της ΕΕ;

Με απογοήτευσε ιδιαίτερα η στάση της αμερικανικής Βουλής των Αντιπροσώπων (που ψήφισε το λεγόμενο EU ETS Prohibition Act, με το οποίο ουσιαστικά απαγορεύει στους αμερικανικούς αερομεταφορείς να συμμορφωθούν με την ευρωπαϊκή νομοθεσία). Ευτυχώς είναι νομοθεσία που ακόμα δεν έχει υιοθετήσει η Γερουσία και μάλλον δεν θα το πράξει.

Ωστόσο, η προσέγγιση των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της κυβέρνησης, είναι εξαιρετικά απογοητευτική. Ο πρόεδρος Ομπάμα τιμήθηκε με το νόμπελ Ειρήνης μεταξύ άλλων λόγω των θέσεών του σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος. Δυστυχώς όμως στο συγκεκριμένο ζήτημα η κυβέρνησή του δεν διαφέρει από την κυβέρνηση Μπους.

Έχουν αλλάξει τα πράγματα από το 2008 όταν εγκρίθηκε η συγκεκριμένη νομοθεσία;

Η ανάγκη είναι ακόμα προφανέστερη… Δυστυχώς όμως το πολιτικό κλίμα έχει επιδεινωθεί και αντιμετωπίζει με ακόμα μεγαλύτερους δισταγμούς την ανάγκη αντιμετώπισης των κλιματικών αλλαγών.

Ωστόσο σαν υπεύθυνοι πολιτικοί δεν μπορούμε να βασίζουμε τις αποφάσεις μας στο εκάστοτε πολιτικό «κλίμα» αλλά στα επιστημονικά δεδομένα και για το λόγο αυτό είμαστε υποχρεωμένοι να υπερασπισθούμε τη νομοθεσία.

 Πόσο θα κοστίσει η νομοθεσία αυτή και, εν τέλει, ποιος θα πληρώσει, οι εταιρίες ή οι επιβάτες;

Με βάση την ανάλυση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το κόστος κάθε διηπειρωτικής πτήσης θα επιβαρυνθεί με 2 ευρώ,  την ώρα που η φορολογική επιβάρυνση της ίδιας πτήσεις από εθνικούς φόρους φθάνει τις 160 λίρες στη Βρετανία ή τα 50 ευρώ στη Γερμανία…

Από την πλευρά τους τα λόμπι των αερομεταφορέων μιλούν για δυσβάστακτο κόστος που θα επιβαρύνει τα εισιτήρια. Δεν μπορεί να έχουν και οι δύο δίκιο… Αλλά και οι αερομεταφορείς οφείλουν να επενδύσουν σε νέα αεροσκάφη και νέα (βιο)καύσιμα αντί να αρκεσθούν στην καταβολή των αδειών ρύπανσης και να μην αλλάξουν τίποτα.

econews

Σχόλια