Συνέντευξη Τύπου Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργου Σουφλιά για το Μητροπολιτικό Πάρκο του Ελληνικού

0
6
Γενικού ενδιαφέροντος

Εδώ και έναν περίπου χρόνο, σας ανακοίνωσα ότι αναθέσαμε την οριστική μελέτη διαμόρφωσης του Μητροπολιτικού Πάρκου του Ελληνικού στους μελετητές που είχαν πάρει το 1ο βραβείο του Διεθνούς Διαγωνισμού. Όπως γνωρίζετε, στο Ελληνικό θα φτιάξουμε το μεγαλύτερο Πάρκο εντός αστικής περιοχής που υπάρχει στην Ευρώπη, ίσως και στον κόσμο. Ένα σπουδαίο έργο, το μεγαλύτερο έργο ανάπλασης που έχει ποτέ σχεδιαστεί στην Ελλάδα, το οποίο θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων του Λεκανοπεδίου. Υπενθυμίζω ότι ο διεθνής διαγωνισμός είχε γίνει το Δεκέμβριο του 2003 και οι μελετητές που κέρδισαν το 1ο βραβείο ανακηρύχτηκαν από διεθνή επιτροπή. Οι μελετητές αυτοί έχουν διεθνείς διακρίσεις και εμπειρία σε μελέτες πάρκων σε πολλές χώρες, όπως στις ΗΠΑ, τον Καναδά, τη Γαλλία και την Κίνα. Τους αναθέσαμε, λοιπόν, την εκπόνηση επικαιροποιημένης και, κατά τομείς, εξειδικευμένης μελέτης και προγράμματος ανάπτυξης της συνολικής έκτασης του χώρου. Πέρσι, είχαμε παρουσιάσει μια προμελέτη την οποία είχαμε ονομάσει «σχέδιο κατευθύνσεων», στο οποίο φαίνονταν οι βασικές κατευθύνσεις μας για τη διαμόρφωση του χώρου. Σήμερα, παρουσιάζουμε την οριστική Μελέτη Διαμόρφωσης του Πάρκου, η οποία είναι πολυσέλιδη και πρέπει να σας πω ότι είναι ιδιαίτερα λεπτομερής. Εκτός του ότι καταγράφει συγκεκριμένα την τοποθέτηση των διαφόρων δραστηριοτήτων στο χώρο του Πάρκου και τη διαμόρφωση του εδάφους, αναφέρει ακόμα, με λεπτομέρειες, τι φυτά πρέπει να φυτευτούν και πού θα φυτευτούν στο Πάρκο, πώς θα υδρεύονται, τι προβλέπεται για το φωτισμό του χώρου, για τους χώρους στάθμευσης, τη συγκοινωνία, τους χώρους περιπάτου, τα έργα υποδομής και για άλλα θέματα, τα πάντα θα έλεγα. Θέλω εξαρχής να τονίσω ότι το έργο θα αποτελέσει πρότυπο εφαρμογής περιβαλλοντικού σχεδιασμού αλλά και παροχής υπηρεσιών στον πολίτη. Το μεγαλύτερο Πάρκο στην Ευρώπη Σε έναν συνεχόμενο χώρο συνολικής έκτασης 6.500 στρεμμάτων, τα 5.900 στρέμματα θα είναι χώρος πρασίνου. Και εξηγούμαι: Ο χώρος που θα γίνει το Πάρκο έχει αρχικό εμβαδόν 5.300 στρέμματα. Προβλέπουμε, όμως, να μετατοπιστεί και υπογειοποιηθεί η Λεωφόρος Ποσειδώνος σε ένα μεγάλο τμήμα της. Με αυτόν τον τρόπο το Πάρκο αποκτά συνέχεια με το παραλιακό μέτωπο και προστίθενται επιπλέον 700 στρέμματα. Έτσι, θα έχουμε ένα συνολικό χώρο 6.000 στρεμμάτων. Με δεδομένο ότι το Πάρκο εφάπτεται Νότια με το γήπεδο Γκολφ έκτασης 500 στρεμμάτων, έχουμε επομένως τελική συνολική επιφάνεια χώρων πρασίνου 6.500 στρέμματα. Εξ αυτών, τα 300 στρέμματα σήμερα καταλαμβάνονται από υπάρχουσες εγκαταστάσεις υποδομών που θα παραμείνουν (όπως αμαξοστάσια Τραμ και ΕΘΕΛ, ΔΕΗ, Πυροσβεστική, κτίριο FIR, Αθλητικές εγκαταστάσεις, Υγείας και Πρόνοιας, Εκθεσιακό – Συνεδριακό κέντρο στο χώρο του πρώην Ανατολικού Αερολιμένα). Για τη χρηματοδότηση κατασκευής του Πάρκου, αλλά και για τη δημιουργία ενός «Ταμείου Πρασίνου», προβλέπουμε την κάλυψη άλλων 300 στρεμμάτων, όπου θα υπάρξει ήπια ανάπτυξη με χώρους επαγγελματικών χρήσεων, κατοικίας και δημόσιων κτιρίων και εγκαταστάσεων. Έτσι λοιπόν, αν αφαιρεθούν αυτά τα 600 στρέμματα, απομένουν 5.900 στρέμματα ελεύθερος χώρος για πράσινο. Σημειώνω ότι όλες οι κατασκευές θα είναι υψηλής τεχνολογίας, αρχιτεκτονικής ποιότητας και με ειδικές περιβαλλοντικές απαιτήσεις. Αυτό το μέγεθος σε Αστικό Πάρκο το κατατάσσει στην κατηγορία των μεγαλύτερων αν όχι το μεγαλύτερο Πάρκο παγκοσμίως. Από όσο γνωρίζω, το μεγαλύτερο αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη είναι το Χάιντ Παρκ του Λονδίνου, το οποίο είναι 2500 στρέμματα. Το Σέντραλ Πάρκ της Νέας Υόρκης είναι περίπου 3500 στρέμματα. Τα ξεπερνάμε κατά πολύ. Απλά για να κάνετε τη σύγκριση σας αναφέρω ότι ο Εθνικός Κήπος έχει έκταση 300 στρεμμάτων, δηλαδή το Μητροπολιτικό Πάρκο του Ελληνικού θα είναι 20 φορές μεγαλύτερο από τον Εθνικό Κήπο. Τονίζω, μάλιστα, τα εξής στοιχεία: Συνολικά στο Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού, σύμφωνα με τη μελέτη που κάναμε και παρουσιάζουμε σήμερα, θα υπάρχουν 36.800 δέντρα και 17.500 θάμνοι. Και μάλιστα, προσωπική μου άποψη είναι ότι τα δέντρα και οι θάμνοι πρέπει να γίνουν ακόμα περισσότερα –θα το συζητήσουμε με τους μελετητές και νομίζω ότι έτσι θα γίνει. Σημειώστε πως όταν λέμε ότι το Μητροπολιτικό Πάρκο θα προσφέρεται για αξέχαστους περιπάτους, βόλτες και περιηγήσεις, εννοούμε: 54 χιλιόμετρα μονοπάτια πεζοπορίας, 5,6 χιλιόμετρα μονοπάτια ειδικά για ποδήλατο, 6,4 χιλιόμετρα παραθαλάσσιου περίπατου, 24 χιλιόμετρα ειδικά διαμορφωμένης «μαραθώνιας διαδρομής», 4,6 χιλιόμετρα για διαδρομή με άλογο και 3,8 χιλιόμετρα ειδικά διαμορφωμένης διαδρομής με γλυπτά. Βασικά στοιχεία για την διαμόρφωση του χώρου Θα είναι ένα πλήρως οργανωμένο Πάρκο όπου θα υπάρχει πλήθος δραστηριοτήτων που θα απευθύνονται σε όλες τις ηλικίες και για όλες τις ώρες της ημέρας όπως, Αθλητικές, Πολιτιστικές, Αναψυχής, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, κλπ και θα είναι προσβάσιμες σε όλους. Δηλαδή θα υπάρχουν χώροι για βόλλεϋ, τένις, ποδόσφαιρο, μπάσκετ, υπαίθριο θέατρο, συναυλίες, συζητήσεις, συγκεντρώσεις, παιχνίδια, πικ νικ… Το Μητροπολιτικό Πάρκο θα είναι ένας χώρος ζωντανός, με εκδηλώσεις και συμμετοχή των πολιτών. Οι σημαντικότερες αποφάσεις μας που θα διαμορφώσουν την φυσιογνωμία του Μητροπολιτικού Πάρκου είναι οι ακόλουθες :  Ανασυστήνονται τα έξι ρέματα που αποτελούν πλέον τους διαδρόμους οργάνωσης πρασίνου και δραστηριοτήτων τους «πράσινους διαδρόμους» όπως τους ονομάζουμε. Αυτή, άλλωστε, ήταν και η βασική ιδέα του σχεδίου του 1ου βραβείου του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού που έγινε για το Ελληνικό. Πρόκειται για μια σειρά έξι διαδρόμων ικανού πλάτους που συνδέουν τον υφιστάμενο αστικό ιστό με την ακτή ενσωματώνοντας χώρους αναψυχής, πεζόδρομους, οδικό δίκτυο, διαδρόμους ποδηλασίας. Τα ρέματα αυτά θα λειτουργούν ταυτόχρονα ως συλλεκτήρες των ομβρίων υδάτων, που θα οδηγούν σε ταμιευτήρες για να αντιμετωπιστεί μέρος των αναγκών της άρδευσης του Πάρκου.  Οι βασικοί διάδρομοι προσγείωσης – απογείωσης χρησιμοποιούνται ως χώροι κίνησης των πεζών και δίνουν τη μεγάλη προοπτική των χώρων. Στους δύο αυτούς άξονες αρθρώνονται πλατφόρμες θεματικών πάρκων για αναψυχή, παιχνίδι, ξεκούραση, εκδηλώσεις.  Η αστική ανάπτυξη διαμορφώνεται σαν συνέχεια των παρακείμενων αστικών χώρων.  Το πράσινο του Πάρκου θα είναι απόλυτα εναρμονισμένο και προσαρμοσμένο στο κλίμα, το έδαφος και τη χλωρίδα που επικρατεί στην περιοχή του Σαρωνικού Κόλπου για λόγους περιβαλλοντικούς και συντήρησης και θα αναπτυχθεί κατά φάσεις.  Απελευθερώνουμε χώρους γκρεμίζοντας αρκετά χιλιάδες τετραγωνικά κτηρίων που υπάρχουν μέσα στο Ελληνικό και κυρίως στην περιοχή της πρώην αμερικανικής βάσης. Από τα 419 μικρά και μεγάλα κτήρια που υπάρχουν στην περιοχή του Πάρκου θα διατηρηθούν μόνο τα 41. Πρέπει να υπογραμμίσω ότι η περιοχή της πρώην Αμερικανικής Βάσης και της Πολεμικής Αεροπορίας ενσωματώνονται πλήρως στο Πάρκο. Δεν θα υπάρχει καμία δραστηριότητα της Πολεμικής και της Πολιτικής Αεροπορίας. Το μόνο που θα διατηρηθεί είναι το κτήριο του FΙR. Όταν μιλάμε για Πάρκο θα γίνει πάρκο. Τελεία και Παύλα.  Ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός της αστικής ανάπλασης θα είναι καινοτόμος και θα περιλαμβάνει ενεργειακό – φιλοπεριβαλλοντικό σχεδιασμό κτηρίων και υπαιθρίων χώρων. Το Πάρκο του Ελληνικού έχει σχεδιαστεί με υψηλό βαθμό ευελιξίας και ευμεταβλητότητας έτσι ώστε να προσαρμόζεται σε σύνθετα κριτήρια και μελλοντικές προτάσεις. Πώς θα εξασφαλιστεί εύκολη πρόσβαση για όλους τους πολίτες του λεκανοπεδίου Σε ό,τι αφορά τα έργα μεταφορικής υποδομής προβλέπουμε τις ακόλουθες πολύ σημαντικές παρεμβάσεις:  Μετατόπιση και υπογειοποίηση μεγάλου τμήματος της Λ.Ποσειδώνος διαμέσου του χώρου του Ελληνικού και σε μέγιστη απόσταση 400μ από την υφιστάμενη αρτηρία ώστε να εξασφαλίζεται λειτουργική ενοποίηση του υπό διαμόρφωση χώρου με την παραλιακή ζώνη και τις εγκαταστάσεις του Αγ. Κοσμά.  Προγραμματισμένη ανάπτυξη ενός νέου οδικού συνδέσμου με χαρακτηριστικά ελεύθερης λεωφόρου μεταξύ της Λ. Ποσειδώνος και του αυτοκινητόδρομου της Αττικής οδού μέσω της Σήραγγας Υμηττού, που θα διέρχεται στο βόρειο όριο του Πάρκου και θα υπογειοποιηθεί σε μεγάλο μήκος της ώστε να γίνεται ισόπεδα η σύνδεση του Πάρκου με τις παρακείμενες περιοχές κατοικίας.  Κατασκευή δύο σταθμών Μετρό στη Λ. Βουλιαγμένης, στα δύο άκρα της περιοχής του Μητροπολιτικού Πάρκου. Οι σταθμοί θα παραδοθούν το 2009.  Πιθανή επαναχάραξη της γραμμής Τραμ στο βόρειο άκρο του Πάρκου και επέκταση της μέχρι το δίκτυο του Μετρό, ώστε να υπάρχει δυνατότητα μετεπιβίβασης. Δίκτυο κυκλοφορίας Πεζών Σε κάθε μια από τις περιοχές πολεοδομικής ανάπτυξης ορίζεται ένα σαφές δίκτυο πεζών χωρισμένο από το δίκτυο οχημάτων και σκόπιμα συνδεδεμένο με τους σταθμούς των μέσων δημόσιας συγκοινωνίας. Οι πράσινοι διάδρομοι αποτελούν την ραχοκοκαλιά αυτού του συστήματος. Ακολουθούν τη χάραξη των 6 παλιών ρεμάτων. Συνδέουν το Πάρκο με τις νέες περιοχές πολεοδομικής ανάπτυξης και τον υφιστάμενο αστικό ιστό. Προσφέρουν πρόσβαση από το Πάρκο στην θαλάσσια ακτή και δημιουργούν δυνατές συνδέσεις των Λεωφόρων Ποσειδώνος και Βουλιαγμένης. Οι πράσινοι πεζόδρομοι συνδέονται απευθείας με τους σταθμούς του Μετρό και του Τραμ επί της Βουλιαγμένης και της Ποσειδώνος. Με αυτό τον τρόπο ενισχύεται ο ρόλος του ως εγκάρσιων συνδέσμων ολόκληρης της περιοχής του Ελληνικού. Διαχείριση Υδάτων Η στρατηγική διαχείρισης των υδάτινων πόρων στηρίζεται σε ένα προσεκτικό και ακριβή σχεδιασμό της τοπογραφίας του χώρου του πρώην αεροδρομίου. Ο σχεδιασμός του Μητροπολιτικού Πάρκου του Ελληνικού προτείνει ένα νέο σύστημα διαχείρισης υδάτων για τα 5300 στρέμματα της περιοχής του πρώην αεροδρομίου και των όμορων σε αυτή περιοχών. Κύρια ιδέα για το σύστημα διαχείρισης υδάτων του Μητροπολιτικού Πάρκου Ελληνικού για άρδευση, είναι:  Η συλλογή των απορροών της περιοχής με σκοπό την αποφυγή πλημμύρων.  Η αποθήκευση του νερού αυτού σε δεξαμενές. 10 Δεξαμενές με μέση χωρητικότητα περίπου 30.000 μ3, θα χρησιμοποιηθούν για την άρδευση των φυτεύσεων του Πάρκου. Μερικές από αυτές θα έχουν στεγανοποιημένο πυθμένα ενώ άλλες όχι, για τον εμπλουτισμό του υπόγειου υδροφορέα. Αυτές οι δεξαμενές τοποθετούνται στα 6 ρέματα που ανασυστήνονται και λειτουργούν ως συλλεκτήρες, με ένα πυκνό δίκτυο αποστραγγιστικών τάφρων. Συνολικά οι δεξαμενές θα μπορούν να περιέχουν το μέγιστο 320.555 μ3 νερού. Στρατηγική Φυτεύσεων Η εν γένει στρατηγική φύτευσης του Πάρκου εκμεταλλεύεται πλήρως τη ζώνη Μεσογειακού κλίματος της περιοχής του Ελληνικού. Παράλληλα φυτά που παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον (στο είδος τους, τη μορφή τους, κλπ.) θα τοποθετηθούν προσεκτικά σε διάφορα σημεία του Πάρκου. Πιο συγκεκριμένα, δύο στρατηγικές φυτεύσεων θα χρησιμοποιηθούν: η Εντατική μέθοδος για τους πράσινους διαδρόμους που θα είναι στα 6 ρέματα που ανασυστήνονται και η Εκτατική για όλους τους υπόλοιπους χώρους πρασίνου. Επτά διαφορετικοί τύποι φυτεύσεων ολοκληρώνουν την εικόνα ολόκληρου του Πάρκου:  Δεντροστοιχίες: ενώνουν τις λεωφόρους Βουλιαγμένης και Ποσειδώνους μέσω των πράσινων διαδρόμων. Αποτελούνται από δέντρα ταχέως βαθμού ανάπτυξης με υψηλή κόμη. Οργανώνονται σε διπλές δεντροστοιχίες από κάθε πλευρά του δρόμου και ευθυγραμμίζονται με τις μακρινές θέες του Πάρκου λειτουργώντας σε μεγάλη κλίμακα.  Ομοιογενές ¶λσος: Σε ξηρές περιοχές του Πάρκου, πυκνά άλση από δέντρα με αργούς ρυθμούς ανάπτυξης όπως ελιές, αμυγδαλιές ή πεύκα, δομούν τις πιο απότομες κλίσεις εδάφους.  Μικτό ¶λσος: Σε περιοχές που βρίσκονται μεταξύ δεξαμενών νερού και ξερών περιοχών, μικτά άλση αποτελούμενα από 5 διαφορετικά είδη φυλλοβόλων δέντρων και θάμνων θα συνοδεύονται από λιβάδι ή χλόη, ανθεκτικά σε ξηρές συνθήκες.  Υδροχαρή φυτά: τοποθετούνται κυρίως γύρω από δεξαμενές, λεκάνες, μικρές λίμνες, τάφρους και οποιαδήποτε υγρή επιφάνεια με λειτουργία επεξεργασίας νερού.  Επιφάνειες με γκαζόν: θα χρησιμοποιηθούν προσεκτικά λόγω της μεγάλης κατανάλωσης νερού. Τοποθετούνται σε οποιαδήποτε περιοχή αθλητικών δραστηριοτήτων, σε περιοχές για πικνίκ ή γύρω από κύρια κτίρια. Θα καλύπτουν συνολικά 16% της επιφάνειας του Πάρκου.  Ξηρή Χλόη: μεταξύ των πράσινων διαδρόμων. Η συντήρηση θα είναι ελάχιστη 1 ή 2 κουρέματα το χρόνο.  Φράκτες φυτών και θάμνοι: θα χρησιμοποιούνται είτε κατά μήκος των τάφρων είτε σε ξηρές επιφάνειες για διάφορους λόγους: ανεμόφραξη ,οικολογικές φωλιές, προσδιορισμός ορίων, κλπ. (πικροδάφνες, λυγαριές κα). Οικονομικά του Πάρκου Το Πάρκο θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενο τόσο για την κατασκευή όσο και για την συντήρηση του. Είχα πει παλιότερα ότι ο Έλληνας φορολογούμενος δεν μπορεί και δεν πρέπει να πληρώσει για την δημιουργία του Πάρκου του Ελληνικού. Γι’ αυτό το λόγο, όπως είπα και προηγουμένως, σχεδιάζουμε την κάλυψη 300 στρεμμάτων, πάντα φυσικά με σεβασμό στο περιβάλλον. Η κάλυψη αυτής της έκτασης, δεν είναι παραχώρηση αλλά ανάγκη. Δεν είναι εις βάρος αλλά υπέρ του πρασίνου. Διότι χωρίς αυτήν την κάλυψη δεν μπορεί να γίνει το Πάρκο. Δεν έχουμε ακριβείς εκτιμήσεις για τα έσοδα από την κάλυψη των 300 στρεμμάτων που προανέφερα, αλλά υπολογίζουμε ότι θα υπάρξει αξιόλογο πλεόνασμα για να δημιουργηθεί ένα «Ταμείο Πρασίνου». Τι είναι το «Ταμείο Πρασίνου» Έχω τονίσει και άλλη φορά ότι πράσινο χρειάζονται και άλλες, πιο επιβαρημένες περιοχές του Λεκανοπεδίου. Δημιουργούμε, λοιπόν, ένα «Ταμείο Πρασίνου» το οποίο θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για την ανάπλαση των κεντρικών και υποβαθμισμένων περιοχών του Λεκανοπεδίου και τη δημιουργία χώρων πρασίνου και σε αυτές, ώστε να διαχυθεί το όφελος από αυτή την παρέμβαση σε ευρύτερη περιοχή. Υπολογίζουμε ότι από τα έσοδα που προανέφερα, μπορούμε και πρέπει να δημιουργήσουμε πράσινο στις πυκνοδομημένες και επιβαρημένες περιοχές του λεκανοπεδίου. Τονίζω, ότι το ποσό αυτό μπορεί να αποτελέσει την αρχή, το όχημα για να αρχίσει μία αναγκαία πολιτική στο Λεκανοπέδιο. Με μελετημένο σχέδιο να κατεδαφιστούν πολυκατοικίες, (φυσικά με αποζημιώσεις) ώστε να δημιουργηθούν χώροι πρασίνου και να διευρυνθούν πλατείες και δρόμοι για να ανασάνει το Λεκανοπέδιο. Η ομάδα που συνέταξε τη μελέτη Αυτή τη Μελέτη Διαμόρφωσης του Πάρκου, τη συνέταξε η σύμπραξη των γραφείων που επελέγησαν, όπως σας είπα προηγουμένως, μετά από Διεθνή Διαγωνισμό ευρείας συμμετοχής με τον συντονισμό και κατευθύνσεις του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας και στο πλαίσιο των συμπερασμάτων ενός προγενέστερου ερευνητικού προγράμματος. Η μελετητική ομάδα υποστηρίχθηκε και από έμπειρους ειδικούς συνεργάτες με υποστηρικτικές μελέτες υποδομών (κυκλοφοριακά, αντιπλημμυρικά, άρδευση, κλπ). Αυτή η μελετητική ομάδα έχει ευρεία εμπειρία και έχει πλήθος διεθνών διακρίσεων σε αυτό τον τομέα. Την αποτελούν ο κ. Νταβίντ Σερέρο, η κα Έλενα Φερνάντεζ και ο κ. Φιλίπ Κουανιέ, με σύνδεσμο στην Ελλάδα την κα Στέλλα Δαούτη. Τι γίνεται από εδώ κι εμπρός Επί της μελέτης, θα γίνει δημόσια διαβούλευση με τους Δήμους και τους αρμόδιους φορείς, τα συμπεράσματα της οποίας θα ληφθούν υπόψη για την τελική διαμόρφωση του Πάρκου. Μετά τη διαβούλευση, θα θεσμοθετηθεί η οργάνωση του Πάρκου και εργαζόμαστε πάνω σ’ αυτό. Επιπλέον εμείς έχουμε προχωρήσει και στην μελέτη της μορφής και των αρμοδιοτήτων του Οργανισμού που, υπό την εποπτεία του ΥΠΕΧΩΔΕ, θα κατασκευάσει και διαχειρισθεί το Πάρκο. Ο Οργανισμός αυτός θα στελεχωθεί με όλο το απαραίτητο επιστημονικό και διοικητικό προσωπικό και θα διαθέτει όλες τις αναγκαίες θεσμικές και λειτουργικές εγγυήσεις για να επιτελέσει το έργο του. Σ’ αυτόν τον Οργανισμό θα υπάρχει συμμετοχή και άλλων Υπουργείων και των ΟΤΑ. Από όλα τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι σημαντικό ρόλο στην επιτυχία του εγχειρήματος θα παίξει η συνεπής και ορθολογική διαχείριση του συνολικού προγράμματος κατά τα στάδια της υλοποίησης και λειτουργίας του Πάρκου. Κλείνοντας, θέλω να πω ότι η ευρύτερη περιοχή για την οποία μιλάμε σήμερα, θα είναι ίσως από τις ομορφότερες ολόκληρης της χώρας, αλλά και της Ευρώπης. Από τη μία μεριά η θάλασσα, από την άλλη το βουνό, πράσινο και τώρα το μεγαλύτερο μητροπολιτικό πάρκο. Όπως ξέρετε, η εξαιρετική θέση του πρώην Αεροδρομίου του Ελληνικού μέσα στα όρια της πόλης και η έκτασή του το καθιστούν μοναδικό στοιχείο για την πολεοδομική ανάπτυξη και την αναγέννηση της Αθήνας και συγχρόνως το κυριότερο από άποψη σημασίας και πολυπλοκότητας πρόγραμμα για την Αθήνα του 21ου αιώνα. Το Μητροπολιτικό Πάρκο του Ελληνικού, μπορεί να αποτελέσει σημαντικό μοντέλο ανάπλασης μεγάλης κλίμακας με κέντρο το πράσινο, όπου θα συνδυάζεται η αναψυχή, ο πολιτισμός, ο αθλητισμός. Θα είναι ένα πολύ όμορφο και ζωντανό κομμάτι του Λεκανοπεδίου Αττικής, λειτουργικό και ευχάριστο για τους κατοίκους. Ολοκληρώνοντας θα ήθελα να σας ενημερώσω για κάτι πραγματικά πολύ σημαντικό. Είναι γνωστή η περιπέτεια του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή. Το Ίδρυμα διαθέτει μία τεράστιας αξίας συλλογή έργων σημαντικών δημιουργών του 20ου αιώνα. Πρόκειται για έναν ανεκτίμητο θησαυρό για τη χώρα μας, ένα σπουδαίο πολιτιστικό απόκτημα που η Ελλάδα δεν έχει το δικαίωμα να μην αξιοποιήσει. Εδώ και 15 χρόνια, λοιπόν, γίνεται προσπάθεια αυτή η συλλογή να στεγαστεί σε κάποιο αντάξιό της χώρο μουσείου. Ίσως να θυμάστε ότι είχαν ξεκινήσει εργασίες στη Ριζάρη, σε σχέδια του διάσημου αρχιτέκτονα Πέι, οι οποίες σταμάτησαν επειδή βρέθηκαν αρχαία. Προβλήματα δημιουργήθηκαν και με άλλους χώρους τα περασμένα χρόνια και η κατάσταση φαινόταν να φτάνει σε αδιέξοδο. Υπήρχε ορατός κίνδυνος να χαθεί για την Ελλάδα αυτή η πολύτιμη συλλογή. Πρέπει να συγχαρούμε και να ευχαριστήσουμε ιδιαίτερα το Ίδρυμα Γουλανδρή, για την επιμονή και την υπομονή του απέναντι στα εμπόδια που δυστυχώς θέτει αυτό το κράτος, ακόμα και όταν θες να του προσφέρεις ένα θησαυρό. Πρότεινα στο Δ.Σ του Ιδρύματος Γουλανδρή και συγκεκριμένα στην Πρόεδρο του κ. Αρβελέρ και στον κ. Γαβρά τον σκηνοθέτη να κατασκευασθεί το Μουσείο στο Μητροπολιτικό Πάρκο. Η πρότασή μου έγινε με θέρμη αποδεκτή και θέλω να πιστεύω ότι τελικά ένα αριστούργημα του ΠΕΙ και μία ανεκτίμητης αξίας συλλογή έργων τέχνης θα κοσμούν το Μητροπολιτικό Πάρκο αλλά και ολόκληρη τη Χώρα.

Σχόλια