Το περιβαλλοντικό κόστος επιλογής ιδιωτικού οχήματος.

0
8
Γενικού ενδιαφέροντος

Το ακόλουθο άρθρο στάλθηκε από τον αναγνώστη μας κ. Δημοσθένη Αγγελόπουλο Μηχανολόγο ΤΕΙ.
«Ανεξάρτητα από το πόσο προηγμένη μπορεί να είναι η οικονομία μας και πόσο εξελιγμένες θα γίνουν οι συσκευές μας ,στο άμεσο μέλλον θα εξακολουθούμε να εξαρτιόμαστε από τα ορυκτά καύσιμα»…. (GEORGE W. BUSH , 2000)
Για τους πρώτους ερευνητές πετρελαίου στην δεκαετία του 1860 , μια εποχή όπου δεν είχε καν ξεκινήσει η βιομηχανική επανάσταση , μια τέτοια άποψη θα έμοιαζε με σενάριο επιστημονικής φαντασίας αφού και τα αποθέματα έμοιαζαν ανεξάντλητα και αναδύονταν πηγές σε πολύ μικρό βάθος .Αντίθετα σήμερα η εύρεση και εξόρυξη πετρελαίου έχει γίνει μια διαδικασία δύσκολη και με αρκετά υψηλό κόστος .Στην αύξηση της τιμής του έχουν συμβάλλει και τα τεράστια έξοδα μεταφοράς από τις απομακρυσμένες περιοχές εξόρυξης , λόγω εξάντλησης των αποθεμάτων , μέχρι τις αδηφάγες καταναλωτικές κοινωνίες της δύσης .

Η βιομηχανική επανάσταση στις αρχές του αιώνα ενοχοποιείται από πολλούς για τον υδροκεφαλισμό των αστικών περιοχών της δύσης και την τεράστια πληθυσμιακή έξαρση απόρροια της οποίας αποτέλεσε η κατάκλιση από οχήματα κυρίως τις τελευταίες δεκαετίες , κύρια αιτία εμφάνισης σοβαρών περιβαλλοντικών προβλημάτων .

Απ’ αυτά μείζονος σημασίας θεωρείται το φαινόμενο του θερμοκηπίου και η αύξηση της θερμοκρασίας του περιβάλλοντος , η όξινη βροχή και η δημιουργία φωτοχημικού νέφους . Εκατομμύρια σωματιδιακών ρύπων όπως άκαυτοι υδρογονάνθρακες , μονοξείδιο και διοξείδιο του άνθρακα, οξείδια του αζώτου ενοχοποιούνται για την εμφάνισή τους . Η Ελλάδα δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση σε αυτήν την περιβαλλοντική πανδημία . Τα τελευταία στατιστικά στοιχεία είναι άκρως απογοητευτικά .Ενδεικτικά αναφέρονται ορισμένα στοιχεία για τις συγκεντρώσεις μικροσωματιδίων (εκπομπές που προέρχονται κυρίως από πετρελαιοκινητήρες) σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις την ώρα που η ευρωπαϊκή νομοθεσία βασιζόμενη στις κατευθυντήριες οδηγίες της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας έχει ορίσει ως μέγιστο αριθμό ημερών με συγκέντρωση μικροσωματιδίων άνω των 50μg/m3 ,τις 35 το χρόνο.

ΜΙΚΡΟΣΩΜΑΤΙΔΙΑ
Αριθμός ημερών κατ’έτος με μέση συγκέντρωση pm10 πάνω από τα 50μg/m(2001)

Κατάταξη πόλη Αριθμός ημερών /έτος
1– Θεσσαλονίκη– 208
2– Αθήνα– 174
3– Λάρισα– 151
4– Πάτρα– 138
5– Λιέγη– 132
6– Πόρτο– 109
7– Κοίμπρα– 99
8– Ιωάννινα– 95
9– Μάντσεστερ– 71
10– Ηράκλειο– 69

Απρίλιος 2006 , εν όψει πολιτικών εξελίξεων στη μέση ανατολή διαφαίνεται άλλη μια πετρελαϊκή κρίση ξαναφέρνοντας στο προσκήνιο το ζήτημα της εξάρτησης της παγκόσμιας οικονομίας από τα πετρελαϊκά αποθέματα και την ελπίδα ενεργειακής αυτοτέλειας μέσω της υποκατάστατης τεχνολογίας ιδίως στον χώρο εξέλιξης των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Παρόλο που ακόμα η χρήση εναλλακτικής-ανανεώσιμης ενέργειας θεωρείται οικονομικά ασύμφορη , όπως για παράδειγμα η παραγωγή και η καύση αιθανόλης από κινητήρες εσωτερικής καύσης(κυρίως λόγω μικρού βαθμού απόδοσης της σε σχέση με τη βενζίνη) , εντούτοις στην Βραζιλία πάνω από το 40% του καυσίμου που χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητα είναι αλκοόλη κατασκευασμένη από ζαχαροκάλαμο, που σημειωτέον η οποιαδήποτε διαρροή απ’τις μονάδες παραγωγής της δεν προκαλεί καμιά αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος .

Για πολλούς η απάντηση στη λύση των περιβαλλοντικών προβλημάτων ίσως βρίσκεται στην αποθήκευση της πλεονάζουσας ανανεώσιμης μορφής ενέργειας και στην ελεγχόμενη απελευθέρωση της ανάλογα με τις απατήσεις της κατανάλωσης .Αυτό μπορεί να γίνει εύκολα με την ανύψωση της ενεργειακής στάθμης όταν η ενέργεια είναι άφθονη και την απελευθέρωση της σε στιγμές έντονης αναζήτησης , αν και οι περισσότερες προηγμένες τεχνολογίες προτείνουν μια καλύτερη λύση ιδίως στο χώρο εξέλιξης των κινητήρων εσωτερικής καύσης . Η πλεονάζουσα ανανεώσιμη ενέργεια με τη μορφή ηλεκτρικού ρεύματος ή θερμότητας μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να διαχωρίσει το νερό στα θεμελιώδη του στοιχεία ,υδρογόνο και οξυγόνο .Τα αέρια αυτά μπορούν να υγροποιηθούν , για ακόμα μεγαλύτερη ευκολία αποθήκευσης και μεταφοράς και στη συνέχεια να ενωθούν πάλι μέσω μιας συσκευής που ονομάζεται κυψέλη καυσίμου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας . Σήμερα οι κυψέλες καυσίμου έχουν αποδόσεις που ξεπερνούν το 70% της απόδοσης των κινητήρων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα και μόνο τους κατάλοιπο έχουν το νερό , κάτι που λειτουργεί από μόνο του και ως απόλυτη πηγή ενέργειας αν φανταστεί κανείς ότι ο ατμός που ελευθερώνεται από την εξάτμιση του οχήματος στην ατμόσφαιρα υγροποιείται σε κάποια στρώματα της ατμόσφαιρας και με τη μορφή της βροχής το νερό αυτό θα ηλεκτρολυθεί και θα αρχίσει πάλι ένας καινούργιος κύκλος παραγωγής ενέργειας .

Η χρήση υδρογόνου ή ακόμα και φυσικού αερίου ως καύσιμη ύλη χρησιμοποιείται για την παροχή κίνησης σε λεωφορεία και αυτοκίνητα και από πολλούς θεωρούνται ως η απόλυτη πηγή ισχύος του μέλλοντος . Για κάποιους αστεία αυτή η περιορισμένη χρήση ‘πράσινης’ ενέργειας μπροστά στα υπόλοιπα περιβαλλοντικά προβλήματα που ταλανίζουν το σύγχρονο άνθρωπο . Και όμως αποτελεί σημαντικό προνόμιο για τις περιβαλλοντικά υποβαθμισμένες κοινωνίες της δύσης μια τέτοια στροφή σε καινούργιες τεχνολογίες που στόχο έχουν την μείωση της περιβαλλοντικής μόλυνσης και την αναβάθμιση της υγείας και της ποιότητας ζωής των κατοίκων της , ακόμα και σε περιορισμένη κλίμακα χρήσης . Συνοψίζοντας λοιπόν θα πρέπει καθένας μας να συλλογιστεί το μερίδιο ευθύνης του στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος ακόμα και μέσω της επιλογής ενός ιδιωτικού οχήματος που κατασπαταλά ορυκτά καύσιμα έναντι ενός πιο φιλικού προς το περιβάλλον. Για το τελευταίο δεν υπάρχει δικαιολογία αφού μπορεί η εναλλακτική τεχνολογία υποκατάστασης των καυσίμων να μην θεωρείται ακόμα ανταγωνιστική και αποδοτική , υπάρχει όμως διαθέσιμη η υβριδική τεχνολογία που υπόσχεται μειωμένη κατανάλωση και χαμηλά επίπεδα εκπομπής ρύπων και σημαντικές φοροαπαλλαγές.

Ας μην εξαντλήσουμε λοιπόν κάθε ίχνος φυσικού πόρου , ας μην μολύνουμε κάθε τετραγωνικό εκατοστό ατμοσφαιρικού αέρα, ας μην υποθηκεύσουμε το μέλλον μας και το μέλλον των παιδιών μας …

Δημοσθένης Αγγελόπουλος

Μηχανολόγος Μηχανικός ΤΕΙ

Το Econews.gr υπενθυμίζει ότι την ευθύνη των όσων αναφέρονται στα άρθρα την έχουν οι υπογράφοντες.

Σχόλια