Λαθρεμπόριο και νοθεία στα καύσιμα, κίνδυνος στην οικονομία, στην υγεία, στο περιβάλλον.

0
7
Γενικού ενδιαφέροντος

Εκπροσωπώντας τον υπουργό Ανάπτυξης Δημήτρη Σιούφα, ο διευθυντής του γραφείου του γενικού γραμματέα του υπουργείου Ανάπτυξης Νίκου Στεφάνου, Βασίλης Μπαγιώκος παραβρέθηκε στην ημερίδα που διοργάνωσε το Ecocity με θέμα «Λαθρεμπόριο και νοθεία στα καύσιμα, κίνδυνος στην οικονομία, στην υγεία, στο περιβάλλον». Ακολουθούν σημεία από την ομιλία με θέμα «Η διαχρονικότητα του προβλήματος, λόγοι και ενέργειες αντιμετώπισής του»:
«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι, σήμερα, η αγορά των πετρελαιοειδών αποτελεί έναν από τους ωριμότερους και μεγαλύτερους κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Ο τομέας των πετρελαιοειδών συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη της εγχώριας βιομηχανικής παραγωγής, στην δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης, καθώς και στην υλοποίηση επενδύσεων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, ετησίως.

Παρά την σημαντική εξέλιξη του κλάδου την τελευταία δεκαετία με την δημιουργία μιας απελευθερωμένης αγοράς πετρελαιοειδών, από το 1992, υπάρχουν ακόμη σημαντικά ζητήματα προς επίλυση. Ζητήματα που στην πλειοψηφία τους σχετίζονται με την νοθεία και τη λαθρεμπορία των καυσίμων που διακινούνται στην εσωτερική αγορά.

Είναι γεγονός ότι ο χώρος των καυσίμων είναι εστία μεγάλης και εκτεταμένης φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου. Χαρακτηριστικό είναι το 1994 η συνολική κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης και πετρελαίου κίνησης ήταν περίπου σε ίσα επίπεδα, περίπου 2 εκατ. τόνους. Το 2003, η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης υπερδιπλασιάστηκε ξεπερνώντας τα 4,2 εκατ. τόνους όταν η κατανάλωση του πετρελαίου κίνησης, την ίδια περίοδο, αυξήθηκε κατά 35%. Και μόνο η παράθεση των στοιχείων αυτών δηλώνει το μέγεθος του προβλήματος, αφού όπως συχνά αναφέρει ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ανάπτυξης κ. Νίκος Στεφάνου αυτή η αύξηση θα μπορούσε να δικαιολογηθεί μόνο εάν στο διάστημα αυτό οι κλιματολογικές συνθήκες στη χώρα μας είχαν γίνει ακραίες καθιστώντας τη χώρα μας Λαπωνία ή ο πληθυσμός της χώρας είχε διπλασιαστεί. Φυσικά, ούτε το ένα έχει συμβεί, ούτε το άλλο.

Μερικοί από τους λόγους, στους οποίους οφείλεται το διαχρονικό αυτό φαινόμενο της νοθείας και της λαθρεμπορίας είναι:

Πρώτον: Το υφιστάμενο διαφορετικό καθεστώς φορολόγησης των προϊόντων πετρελαιοειδών και ιδιαίτερα του ναυτιλιακού καυσίμου, του πετρελαίου θέρμανσης και του πετρελαίου κίνησης. Ιδιαίτερα, κατά τους χειμερινούς μήνες, ορισμένοι επιτήδειοι εκμεταλλεύονται τη διαφορά του ειδικού φόρου κατανάλωσης, κάνοντας εκτεταμένη φοροδιαφυγή.

Δεύτερον: Η έλλειψη αποτελεσματικών προληπτικών ελέγχων από τους αρμόδιους μηχανισμούς σε όλα τα στάδια της αλυσίδας διύλισης, αποθήκευσης, διακίνησης και τελικής διάθεσης των προϊόντων στην εσωτερική αγορά. Το κράτος δεν έχει τη δυνατότητα για ολοκληρωτικούς ελέγχους. Δεν μπορεί κάθε βυτιοφόρο που κινείται να συνοδεύεται κι από έναν ελεγκτή.

Τρίτον: Η μη ύπαρξη ολοκληρωμένου συστήματος χαρτογράφησης και παρακολούθησης της αγοράς των πετρελαιοειδών. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι σήμερα τόσο οι αδειοδοτούσες αρχές της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης, όσο και τα εποπτεύοντα υπουργεία, δεν γνωρίζουν με ακρίβεια τον συνολικό αριθμό των λειτουργούντων πρατηρίων ανά τη χώρα αλλά ούτε και το σύνολο των αποθηκευτικών χώρων που νομίμως λειτουργούν.

Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Ανάπτυξης σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών και τα αρμόδια υπουργεία, την τελευταία περίοδο, έχει προωθήσει μια σειρά μέτρων και πολιτικών για την αντιμετώπιση του φαινομένου της νοθείας και της λαθρεμπορίας, έχοντας θέσει ως πρώτη προτεραιότητα τη διασφάλιση της ποιότητας όλης της σειράς των προϊόντων που διατίθεται στην αγορά και συγχρόνως τη συγκράτηση των τιμών σε όσο το δυνατόν χαμηλότερα επίπεδα. Ενδεικτικά αναφέρω,

Πρώτον: Την αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισμό των Κλιμακίων Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων, γνωστών ως ΚΕΔΑΚ, ώστε να μετατραπούν σε ένα αποτελεσματικό και άρτια οργανωμένο ελεγκτικό μηχανισμό για την καταπολέμηση της νοθείας των καυσίμων, σε όλα τα στάδια, από την αρχική επεξεργασία έως την τελική κατανάλωση, σε ολόκληρη την Επικράτεια.
Για το σκοπό αυτό, εκδόθηκε σχετικό Π.Δ., με το οποίο συστάθηκε στο υπουργείο Ανάπτυξης Διεύθυνση Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων, με αναβαθμισμένο προσωπικό και εκσυγχρονισμένες υποδομές, ώστε να παρέχετε αποτελεσματική στήριξη στο έργο των Κλιμακίων που διενεργούν τους ελέγχους.
Επιπλέον, μόλις πρόσφατα, εγκαινιάσαμε μια ακόμη συνεργασία με το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, όταν το Δεκέμβριο του περασμένου έτους, παραδόθηκαν από το υπουργείο Ανάπτυξης 10 βαν από το στόλο των ΚΕΔΑΚ στην Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών. Με σκοπό την περαιτέρω ανάπτυξη του ελεγκτικού μηχανισμού σε όλους τους κρίκους της αλυσίδας διύλισης, διακίνησης, αποθήκευσης και διάθεσης των πετρελαιοειδών προϊόντων σε όλη την χώρα. Στα πλαίσια της συνεργασία αυτής των ελεγκτικών μηχανισμών των δύο υπουργείων θα παραχωρηθούν άμεσα άλλα 3 βαν στην Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά το πρώτο έτος λειτουργίας των ΚΕΔΑΚ, το 2003, είχαν επιβληθεί πρόστιμα ύψους 2.160.000 ευρώ, ενώ το 2004 και το 2005, αντίστοιχα, το σύνολο των επιβληθέντων προστίμων ανήλθε σε 2.490.000 και 4.000.000 ευρώ αντίστοιχα, αύξηση δηλαδή 15% και 85% σε σχέση με το 2003.
Σήμερα, 14 βαν των ΚΕΔΑΚ σε καθημερινή βάση στο Λεκανοπέδιο Αττικής και τις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, Δυτικής Ελλάδας, Δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου, Θεσσαλίας, Κεντρικής Μακεδονίας και Κρήτης, ελέγχουν όλους τους κρίκους της αλυσίδας. Τη διακίνηση, τη διανομή και τη διάθεση πετρελαιοειδών. Επιπρόσθετα, από τις αρχές του 2006 έως και το Μάιο έχουν γίνει μόνο από τις Υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης και του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, 1.746 έλεγχοι σε 935 πρατήρια και σε 811 οχήματα. Στο διάστημα αυτό εστάλησαν 481 μη κανονικά δείγματα στο Γενικό Χημείο και έχουν, ήδη, διαπιστωθεί 126 παραβάσεις.
Έλεγχοι γίνονται και από τις διευθύνσεις εμπορίου των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων. Από την αρχή του έτους ο γενικός γραμματέας Καταναλωτή, έχει επιβάλει κυρώσεις ύψους 378.000 ευρώ.

Δεύτερον: Την έκδοση του νέου «Κανονισμού Αδειών» για τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην αγορά των πετρελαιοειδών στη χώρα μας, με τον οποίο θεσπίζεται, για πρώτη φορά, ένα ολοκληρωμένο σύστημα αδειοδότησης, βάσει του οποίου εκδίδονται, τροποποιούνται και ανανεώνονται όλες οι άδειες που αφορούν στη δραστηριότητα της διύλισης, της εμπορίας και, εν γένει, της διάθεσης των πετρελαιοειδών προϊόντων στην εγχώρια αγορά.

Τρίτον: Σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και το υπουργείο Μεταφορών, την ΕΝΑΕ και τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις προχωρούμε στην απογραφή όλων των αποθηκευτικών χώρων και των μεταφορικών μέσων δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης, μέτρο που θα συμβάλει σημαντικά στον αποτελεσματικότερο έλεγχο της ποιότητας των καυσίμων, ενώ παράλληλα θα καταρτιστεί και ένα ενιαίο μητρώο πρατηρίων υγρών καυσίμων ανά την επικράτεια.
Ήδη, ύστερα από εντολή του υπουργού Ανάπτυξης κ. Δημήτρη Σιούφα ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ανάπτυξης απέστειλε επιστολή προς τις αρμόδιες υπηρεσίες των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών για την πλήρη καταγραφή των αδειοδοτημένων αποθηκευτικών χώρων. Για πρώτη φορά συγκεντρώνονται και διασταυρώνονται στοιχεία που αφορούν τους αποθηκευτικούς χώρους υγρών καυσίμων που λειτουργούν νόμιμα σε όλη τη χώρα.

Τέταρτον: Τη σύσταση τόσο στο υπουργείο Ανάπτυξης, όσο και στο υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, Ειδικών Επιτροπών, με σκοπό την μελέτη και την καταγραφή όλων των παραμέτρων που συνδέονται με το φαινόμενο της νοθείας και της λαθρεμπορίας στη χώρα μας και την εισήγησή λύσεων στην πολιτική ηγεσία για την άμεση καταπολέμησή του.
Σε κάθε περίπτωση, η εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, της νοθείας και του λαθρεμπορίου στον τομέα των καυσίμων, δεν θα επιβαρύνει τον τελικό καταναλωτή.
Είναι σημαντικό να αντιληφθούμε ότι μόνο με τη συνεργασία των πολιτών – καταναλωτών, των πρατηριούχων καυσίμων, των εταιριών εμπορίας και των διυλιστηρίων θα οδηγηθούμε σε αποτελέσματα θετικά για την οικονομία και την επικράτηση συνθηκών διαφάνειας στη λειτουργία της αγοράς.
Προχωρούμε με τόλμη και αποφασιστικότητα στην πάταξη του φαινομένου της νοθείας και της λαθρεμπορίας στο χώρο των καυσίμων. Φαινόμενο, που είναι υπαρκτό στη χώρα μας. Και το αναγνωρίζουμε. Είναι ευθύνη τόσο της πολιτείας, με την ενεργοποίηση όλων των ελεγκτικών μηχανισμών, τόσο σε κεντρικό όσο και σε τοπικό επίπεδο, όσο και όλων των φορέων που δραστηριοποιούνται στην αγορά, ώστε να διατίθενται στην αγορά ποιοτικά καύσιμα, και να προστατεύονται οι Έλληνες καταναλωτές.
Βεβαίως δεν αρκεί το υψηλό επίπεδο συνεργασίας με το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών και ιδιαίτερα με την Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων. Στην προσπάθεια αυτή έχουμε στρατεύσει όλες τις δυνάμεις της αγοράς πετρελαιοειδών, τις διυλιστηριακές επιχειρήσεις, τις εταιρείες εμπορίας, τους διακινητές και μεταπωλητές, τους πρατηριούχους ακόμα και τους καταναλωτές αφού ο αγώνας κατά της δασμοφοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου απαιτεί συντονισμό, συνεχή προσπάθεια και επαγρύπνηση.
Εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες της ημερίδας και αναμένουμε τα συμπεράσματά της».

Σχόλια