Συνέντευξη τύπου υπουργού ΠΕΧΩΔΕ με θέμα: Σχέδιο Ανάπλασης του Ελληνικού με τη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου.

0
26
Γενικού ενδιαφέροντος

Ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς παρουσίασε χθες το σχέδιο ανάπλασης του Ελληνικού με την δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου. Τα βασικά σημεία της συνέντευξής του είναι τα εξής :
«Σήμερα σας κάλεσα γιατί είμαστε έτοιμοι να παρουσιάσουμε τις οριστικές αποφάσεις μας για το Μητροπολιτικό Πάρκο του Ελληνικού και επιπλέον να σας γνωρίσουμε ότι την επόμενη εβδομάδα θα αναθέσουμε στους μελετητές του 1ου βραβείου του Διεθνούς Διαγωνισμού, την εκπόνηση επικαιροποιημένης και, κατά τομείς, εξειδικευμένης μελέτης (Master Plan) και προγράμματος ανάπτυξης της συνολικής έκτασης του Ελληνικού. Για το σκοπό αυτό έχουμε έτοιμο το σχέδιο γενικών κατευθύνσεων και το πλαίσιο ανάθεσης (σύμβαση).

Η δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου του Ελληνικού είναι ένα σπουδαίο έργο, το μεγαλύτερο έργο ανάπλασης που έχει ποτέ σχεδιαστεί στην Ελλάδα, το οποίο θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων του λεκανοπεδίου.

Όπως ξέρετε, η εξαιρετική θέση του πρώην Αεροδρομίου του Ελληνικού μέσα στα όρια της πόλης και η έκτασή του (5.300 στρέμματα) το καθιστούν μοναδικό στοιχείο για την πολεοδομική ανάπτυξη και την αναγέννηση της Αθήνας και συγχρόνως το κυριότερο από άποψη σημασίας και πολυπλοκότητας πρόγραμμα για την Αθήνα του 21ου αιώνα.

Το Μητροπολιτικό Πάρκο του Ελληνικού, μπορεί να αποτελέσει σημαντικό μοντέλο ανάπλασης μεγάλης κλίμακας με κέντρο το πράσινο, όπου θα συνδυάζεται η αναψυχή, ο πολιτισμός, ο αθλητισμός.
Το Πάρκο σε συνδυασμό με τις Ολυμπιακές υποδομές και τις παρεμβάσεις στην παράκτια ζώνη, τις καθαρές θάλασσες, τις σύγχρονες μαζικές μεταφορές, θα συμβάλλει αποφασιστικά στο να καταστεί η Αθήνα λειτουργική και ευχάριστη στους κατοίκους της, αλλά και να γίνει επιτέλους ένας σύγχρονος μεταολυμπιακός προορισμός τουριστικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας

Από τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι σημαντικό ρόλο στην επιτυχία του εγχειρήματος θα παίξει τόσο η υψηλή ποιότητα του σχεδιασμού και η φυσιογνωμία (ταυτότητα) του Μητροπολιτικού Πάρκου Ελληνικού, που θα προκύψει, όσο και η συνεπής, ορθολογική διαχείριση του συνολικού προγράμματος κατά τα στάδια της υλοποίησης και λειτουργίας του Πάρκου.

Θέλω από την αρχή να σας αναφέρω τις βασικές παραμέτρους και τις θεμελιώδεις αρχές στις οποίες στηρίζονται οι προδιαγραφές του έργου:

Πρώτον. Δημιουργούμε το μεγαλύτερο μητροπολιτικό πάρκο που έγινε ποτέ στην Ελλάδα και που υπάρχει στην Ευρώπη. Από όσο γνωρίζω, το μεγαλύτερο αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη είναι το Χάιντ Παρκ του Λονδίνου, το οποίο είναι 2500 στρέμματα. Το Σέντραλ Πάρκ της Νέας Υόρκης είναι περίπου 3500 στρέμματα. Τα ξεπερνάμε κατά πολύ.
Το καινούργιο πάρκο στο Ελληνικό θα είναι 4000 στρέμματα και θα δημιουργηθεί σε έκταση 5.300 στρεμμάτων και εξαιρουμένων των 1000 στρεμμάτων που θα αξιοποιηθούν για ήπια πολεοδομική ανάπτυξη. Ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο.
Επισημαίνω ότι το σύνολο των ενιαίων ελεύθερων χώρων και χώρων πρασίνου στην περιοχή του Ελληνικού θα ανέρχεται περίπου σε 5.600 στρέμματα δεδομένου ότι προβλέπουμε τη βύθιση της λεωφόρου Ποσειδώνος και την ενοποίηση του Πάρκου με τον ¶γιο Κοσμά και με δεδομένο ότι το Πάρκο συνορεύει με το Γκόλφ της Γλυφάδας. Απλά για να κάνετε τη σύγκριση σας αναφέρω ότι ο Εθνικός Κήπος έχει έκταση 300 στρεμμάτων και το Πεδίο του ¶ρεως έχει έκταση 100 στρεμμάτων.

Δεύτερον. Προχωρούμε στην αυτοχρηματοδότηση του έργου για να εξασφαλίσουμε την απρόσκοπτη κατασκευή του και την πολύ καλή συντήρηση του Πάρκου. Είχα πει παλιότερα ότι ο Έλληνας φορολογούμενος δεν μπορεί και δεν πρέπει να πληρώσει για την δημιουργία του Πάρκου του Ελληνικού. Γι’ αυτό το λόγο, από τη συνολική έκταση των 5300 στρεμμάτων, θα αξιοποιηθούν 1000 στρέμματα για ήπια οικιστική ανάπτυξη και εμπορική εκμετάλλευση, πάντα φυσικά με σεβασμό στο περιβάλλον. Η πολεοδόμηση ενός μέρους της έκτασης, δεν είναι παραχώρηση αλλά ανάγκη. Δεν είναι εις βάρος αλλά υπέρ του πρασίνου. Διότι χωρίς πολεοδόμηση δεν μπορεί να γίνει το Πάρκο.
Πρέπει να σημειώσω απλά ότι από τα 1000 στρέμματα το 35% δηλαδή τα 350 στρέμματα θα είναι κοινόχρηστοι χώροι και από τα 650 στρέμματα που μένουν για δόμηση θα καλυφθεί το 40%. Δηλαδή από τα 1000 στρέμματα τα 740 στρέμματα θα είναι ελεύθεροι χώροι. Το λέω αυτό και να τονίσω την μεμψιμοιρία και την υπερβολή των αντιδρώντων.

Τρίτον. Έχω τονίσει και άλλη φορά ότι πράσινο χρειάζονται και άλλες, πιο επιβαρημένες περιοχές του Λεκανοπεδίου. Υπολογίζουμε ότι από τα έσοδα της ήπιας πολεοδόμησης θα κατασκευαστεί το πάρκο, θα υπάρχουν χρήματα για την πολύ καλή συντήρησή του και θα μένει υπόλοιπο πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, με τα οποία μπορούμε και πρέπει να δημιουργήσουμε πράσινο στις πυκνοδομημένες και επιβαρυμένες περιοχές του λεκανοπεδίου. Τονίζω, ότι το ποσό αυτό μπορεί να αποτελέσει την αρχή, το όχημα για να αρχίσει μία αναγκαία πολιτική στο Λεκανοπέδιο. Με μελετημένο σχέδιο να κατεδαφιστούν πολυκατοικίες, (φυσικά με αποζημιώσεις) ώστε να δημιουργηθούν χώροι πρασίνου και να διευρυνθούν πλατείες και δρόμοι για να ανασάνει το Λεκανοπέδιο.

Τέταρτον. Σχεδιάσαμε το περιφερειακό σύστημα μεταφορών του Μητροπολιτικού Πάρκου ώστε να εξασφαλίσουμε την άνετη και γρήγορη πρόσβαση των πολιτών από όλο το Λεκανοπέδιο στο Πάρκο. Η προέκταση της Αττικής Οδού, το ΜΕΤΡΟ, το Τραμ όλοι οι δρόμοι και τα μέσα μαζικής μεταφοράς μπορούν να οδηγούν στο Πάρκο του Ελληνικού.

Πέμπτον. Στοχεύουμε στη δημιουργία ενός ισχυρού Οργανισμού Ανάπτυξης και Διαχείρισης του Πάρκου, υπό την εποπτεία του ΥΠΕΧΩΔΕ, που να μπορεί να διαχειριστεί αυτό το πολύ μεγάλο έργο. Ο Οργανισμός αυτός θα στελεχωθεί με όλο το απαραίτητο επιστημονικό και διοικητικό προσωπικό και θα διαθέτει όλες τις αναγκαίες θεσμικές και λειτουργικές εγγυήσεις για να επιτελέσει το έργο του.
Έτοιμοι πλέον προχωρούμε σε ανάθεση στους μελετητές που έλαβαν το 1ο βραβείο του Διεθνούς Διαγωνισμού που είχε προκηρύξει το ΥΠΕΧΩΔΕ για να εκπονήσουν το Master Plan για την τελική ανάπλαση του χώρου.

Η πορεία μέχρι σήμερα

Οι ενέργειες της Πολιτείας είναι γνωστές:

Ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας ανέθεσε (1996) στο Πολυτεχνείο την εκπόνηση ερευνητικού προγράμματος ανάπτυξης του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου με λειτουργίες Πολιτισμού, Αθλητισμού και Αναψυχής και τμήμα για επιχειρηματική εκμετάλλευση.

Τον Δεκέμβριο του 2003, προκηρύχθηκε Διεθνής Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός, σε συνεργασία με την Διεθνή Ένωση Αρχιτεκτόνων για τη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου και Πολεοδομική Ανάπτυξη, διατηρώντας κάποιες χρήσεις και κτήρια. Ο Διεθνής Διαγωνισμός διεξήχθη με μεγάλη επιτυχία ( 159 προτάσεις από τις οποίες 62 ελληνικές και 97 αλλοδαπές) και βραβεύτηκαν 3 προτάσεις ενώ έτυχαν διάκρισης άλλες 6.

Όπως αναφέρεται στην έκθεση της διεθνούς κριτικής επιτροπής του διαγωνισμού, βασικό κριτήριο απονομής του 1ου βραβείου στην συγκεκριμένη πρόταση ήταν η σαφής ταυτότητά της, ενώ συγχρόνως επιδεικνύει εξαιρετική ικανότητα αφομοίωσης, νέων απαιτήσεων και στοιχείων που πιθανώς θα προκύψουν. Παράλληλα, προτείνονταν σαφής στρατηγική υλοποίησης του έργου.

Οι σημαντικότερες αποφάσεις μας που θα διαμορφώσουν την φυσιογνωμία του Μητροπολιτικού Πάρκου είναι οι ακόλουθες :

– Ενοποιούμε το Μητροπολιτικό Πάρκο του Ελληνικού με την παράκτια ζώνη του Αγίου Κοσμά μέσω της μετατόπισης και της υπογειοποίησης της Λεωφόρου Ποσειδώνος. Η παράκτια ζώνη του Αγίου Κοσμά έχει έκταση περίπου 800 στρέμματα εκ των οποίων 770 είναι ελεύθεροι χώροι. Η ενοποίηση ενός καταπράσινου πάρκου με μία πολύ ωραία παραλιακή περιοχή θα μας δώσει κάτι το μοναδικό. Θα είναι μία από τις ωραιότερες εκτάσεις που υπάρχουν σε ευρωπαϊκή πρωτεύουσα.

– Υιοθετούμε την βασική ιδέα του σχεδίου του 1ου βραβείου του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού που έγινε για το Ελληνικό σχετικά με την ανασύσταση των ρεμάτων που προϋπήρχαν της κατασκευής του αεροδρομίου. Πρόκειται για μια σειρά έξι διαδρόμων ικανού πλάτους που συνδέουν τον υφιστάμενο αστικό ιστό με την ακτή ενσωματώνοντας χώρους αναψυχής, πεζόδρομους, οδικό δίκτυο, διαδρόμους ποδηλασίας . Επισημαίνω ότι τα ρέματα αυτά θα λειτουργούν ταυτόχρονα ως ταμιευτήρες συλλογής των ομβρίων υδάτων για να αντιμετωπιστεί το θέμα της άρδευσης του Πάρκου.

– Ο βασικός διάδρομος προσγείωσης – απογείωσης διατηρείται σαν χώρος κίνησης των πεζών και δίνει τη μεγάλη προοπτική των χώρων. Ο λοξός διάδρομος που διατρέχει την ολυμπιακή πλατεία φθάνει μέχρι την ακτή και τις αθλητικές εγκαταστάσεις του Αγ. Κοσμά. Στους δύο αυτούς άξονες αρθρώνονται πλατφόρμες θεματικών πάρκων για αναψυχή, παιχνίδι, ξεκούραση, εκδηλώσεις. Η αστική ανάπτυξη διαμορφώνεται σαν συνέχεια των παρακείμενων αστικών χώρων.

– Απελευθερώνουμε χώρους γκρεμίζοντας αρκετά χιλιάδες τετραγωνικά κτηρίων που υπάρχουν μέσα στο Ελληνικό και κυρίως στην περιοχή της πρώην αμερικανικής βάσης. Το σύνολο των τετραγωνικών που θα γκρεμιστούν δεν μπορούν να υπολογιστούν αυτή τι στιγμή γιατί υπάρχουν αρκετά στρατιωτικά κτήρια την ακριβή διάσταση των οποίων δεν γνωρίζουμε. Σημειώνω όμως ότι από τα 419 μικρά και μεγάλα κτήρια που υπάρχουν στην περιοχή του Πάρκου θα διατηρηθούν μόνο τα 41. Δηλαδή διατηρούνται ελάχιστα που δεν ξεπερνούν το 10% των υπαρχουσών εγκαταστάσεων.

Πρέπει να υπογραμμίσω ότι η περιοχή της πρώην Αμερικανικής Βάσης και σήμερα της Πολεμικής Αεροπορίας ενσωματώνονται πλήρως στο Πάρκο. Το μόνο που θα διατηρηθεί είναι το κτήριο του FΙR. Δεν θα υπάρχει καμία δραστηριότητα της Πολεμικής και της Πολιτικής Αεροπορίας. Όταν μιλάμε για Πάρκο θα γίνει πάρκο. Τελεία και Παύλα.

Η οριοθέτηση και τα βασικά χαρακτηριστικά του Μητροπολιτικού Πάρκου του Ελληνικού

Από την περιοχή των 5.300 στρεμμάτων του Ελληνικού αφαιρούνται τα 1000 στρέμματα που προορίζονται για ήπια πολεοδόμηση και 290 στρέμματα που αφορούν παραμένουσες δραστηριότητες ( FIR, Eκθεσιακό Κέντρο, Αμαξοστάσια Τραμ, ΟΑΣΑ (ΕΘΕΛ) και το χώρο που θα καταλάβει η περιφερειακή λεωφόρος Ποσειδώνος, Βουλιαγμένης, Υμηττού.

Η Περιοχή του Πάρκου, έκτασης 4010 στρεμμάτων συνολικά, θα περιλαμβάνει:

(α) Τους ελεύθερους χώρου του Πάρκου. Χώροι αναψυχής ελεύθερου χώρου, χώροι περιπάτου, ελεύθεροι χώροι συγκέντρωσης κοινού, χώροι πικ-νικ, υδάτινες επιφάνειες και χώροι πρασίνου

(β) Εγκαταστάσεις με δραστηριότητες Αστικού Πάρκου: Εγκαταστάσεις αναψυχής, πολιτιστικούς χώρους, αθλητικές εγκαταστάσεις (Slalom, Πολυλειτουργικό και οι κύριες αθλητικές εγκαταστάσεις Hockey, Baseball και Softball).

(γ) Βασικές απαιτούμενες Υποδομές: Χώροι Στάθμευσης, Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, σταθμός διανομής ΔΕΗ )

Για την αυτοχρηματοδότηση της κατασκευής του Πάρκου, της συντήρησής του και της δημιουργίας χώρου πρασίνου σε άλλες περιοχές του λεκανοπεδίου θα αξιοποιηθούν 1000 στρέμματα για ήπια οικιστική ανάπτυξη και εμπορική εκμετάλλευση, πάντα φυσικά με σεβασμό στο περιβάλλον. Αναλυτικότερα προβλέπουμε :

(α) Ζώνες Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων 650 στρ.

(β) Μικτές Ζώνες (Κατοικία – Τουρισμός): 350 στρ.

Επαναλαμβάνω αυτό που σας είπα και παραπάνω. Ότι από αυτά τα 1000 στρέμματα το 35% δηλαδή τα 350 στρέμματα θα είναι κοινόχρηστοι χώροι δηλαδή δρόμοι, πλατείες και τοπικό πράσινο. Στα 650 στρέμματα που θα χρησιμοποιηθούν ως οικοπεδική γη το ποσοστό κάλυψης θα είναι 40%, συνεπώς στα 1000 στρέμματα μόνο τα 260 στρέμματα θα οικοδομηθούν τα υπόλοιπα 740 στρέμματα θα είναι ελεύθεροι χώροι.

Το περιφερειακό σύστημα μεταφορών του Μητροπολιτικού Πάρκου

Ο σχεδιασμός του περιφερειακού συστήματος μεταφορών του Μητροπολιτικού Πάρκου αποτελεί ιδιαίτερα κρίσιμο στοιχείο ολόκληρού του έργου. ¶λλωστε είναι υποχρέωσή μας να εξασφαλίσουμε ότι όλοι οι πολίτες του Λεκανοπεδίου θα έχουν άνετη και γρήγορη πρόσβαση για να χαρούν αυτό το τόσο μεγάλο και σημαντικό έργο.
Στα πλαίσια αυτά προβλέπουμε τις ακόλουθες πολύ σημαντικές παρεμβάσεις:
Η πρώτη αφορά στην μετατόπιση και υπογειοποίηση της Λ.Ποσειδώνος διαμέσου του χώρου του Ελληνικού και σε μέση απόσταση 400μ από την υφιστάμενη αρτηρία ώστε να εξασφαλίζεται λειτουργική ενοποίηση του υπό διαμόρφωση χώρου με την παραλιακή ζώνη και τις εγκαταστάσεις του Αγ. Κοσμά.
Η δεύτερη παρέμβαση αφορά στην προγραμματισμένη ανάπτυξη ενός νέου οδικού συνδέσμου με χαρακτηριστικά ελεύθερης λεωφόρου μεταξύ της Λ. Ποσειδώνος και του αυτοκινητόδρομου της Αττικής οδού μέσω της Σήραγγας Υμηττού. Προβλέπονται δύο ανισόπεδοι κόμβοι της νέας λεωφόρου με την Λ. Ποσειδώνος και Βουλιαγμένης. Η νέα αυτή λεωφόρος θα διέρχεται στο βόρειο όριο του Πάρκου και θα υπογειοποιηθεί σε μεγάλο μήκος της ώστε να γίνεται ισόπεδα η σύνδεση του Πάρκου με τις παρακείμενες περιοχές κατοικίας.
Η τρίτη παρέμβαση αφορά στην κατασκευή δύο σταθμών Metro στη Λ. Βουλιαγμένης, στην περιοχή του Μητροπολιτικού Πάρκου. Όπως γνωρίζεται τα έργα της επέκτασης του ΜΕΤΡΟ προς Ελληνικό ξεκίνησαν και θα ολοκληρωθούν το Οκτώβριο του 2009.
Η τέταρτη παρέμβαση που θα συζητηθεί με το Υπουργείο Μεταφορών είναι η πιθανή επέκταση της γραμμής του τραμ μέχρι το δίκτυο του Metro ώστε να υπάρχει δυνατότητα μετεπιβίβασης. Η νέα γραμμή του τραμ τοποθετείται στο βόρειο άκρο του πάρκου.

Τα αμέσως επόμενα βήματα

Όπως σας προείπα την επόμενη εβδομάδα αναθέτουμε στους μελετητές του 1ου βραβείου του Διεθνούς Διαγωνισμού, της εκπόνησης Master Plan δηλαδή της εξειδικευμένης μελέτης ανάπτυξης της συνολικής έκτασης του Ελληνικού.

Σκοπός αυτής της εξειδικευμένης μελέτης είναι να εξασφαλίσει τους στόχους της δημιουργίας του πάρκου, παρέχοντας συγχρόνως της μεγαλύτερη δυνατή ευελιξία, ώστε οι χρήσεις που προτείνονται να είναι καινοτόμες, αλλά και ρεαλιστικές
Η ολοκλήρωση της μελέτης αυτής προγραμματίζεται να έχει συντελεστεί εντός 7μήνου.

Η μελέτη θα παρουσιαστεί δημόσια και θα ενημερωθούν σχετικά όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς.
Μετά την ολοκλήρωση των παραπάνω ενημερώσεων, και των σχετικών γνωμοδοτήσεων θα οριστικοποιηθεί το Σχέδιο Γενικής Διάταξης και Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Ελληνικού και θα προωθηθεί η διαδικασία έκδοσης σχετικού ΠΔ/τος. Το ΠΔ αυτό θα καθορίζει τις ζώνες χρήσεων γης, τους όρους και περιορισμούς δόμησης, όπως και τη χωροθέτηση ειδικών χρήσεων που ήδη έχουν αποφασισθεί και προγραμματισθεί. Η παραπάνω διαδικασία εκτιμάται ότι θα απαιτήσει άλλο ένα 6μηνο.

Παράλληλα ο Οργανισμός Αθήνας θα εκπονήσει Σχέδιο ΠΔ για τον Οργανισμό Ανάπτυξης και Διαχείρισης του Πάρκου, ο οποίος και θα αναλάβει την περαιτέρω προώθηση – υλοποίηση του προγράμματος, στα παραπάνω πλαίσια, με εξειδικευμένο επιμέρους σχεδιασμό όπου αυτό απαιτείται (π.χ. Αρχιτεκτονικοί Διαγωνισμοί για τα ειδικά κτίρια, κλπ).

Ο λόγος της ενιαίας προσέγγισης και διαχείρισης, από ένα Οργανισμό, του συνόλου της έκτασης είναι η επίτευξη των ακόλουθων στόχων

– Αξιοπιστία υλοποίησης του συνόλου του έργου (συμπεριλαμβανομένου του πάρκου)
– Βελτιστοποίηση εκροών – εισροών
– Βελτιστοποίηση αξιών γης, λόγω συνδυασμού εμπορικών και κοινωνικών εκμεταλλεύσεων
– Εξασφάλιση μακροχρόνιας βιωσιμότητας, λόγω συνεχών εισροών από την εκμετάλλευση
– Εξασφάλιση ενιαίας και ικανοποιητικής συντήρησης κοινόχρηστων χώρων και κτιριακών εγκαταστάσεων (ανεξαρτήτως του φορέα εκμετάλλευσης

Κλείνοντας, θέλω να πω ότι η ευρύτερη περιοχή για την οποία μιλάμε σήμερα, θα είναι ίσως από τις ομορφότερες ολόκληρης της χώρας. Από τη μία μεριά η θάλασσα, από την άλλη το βουνό, πράσινο και τώρα το μεγαλύτερο μητροπολιτικό πάρκο. Προσθέστε τα 4000 στρέμματα του Πάρκου, τα 800 στρέμματα του Αγίου Κοσμά, τα 350 στρέμματα των ελεύθερων χώρων στην περιοχή αστικής ανάπτυξης και τα 480 στρέμματα του Golf Γλυφάδας. Μιλάμε για 5.640 στρέμματα ελεύθερων χώρων και χώρων πρασίνου.
Ένας μοναδικός συνδυασμός».

Σχόλια