Δελτίο τύπου Greenpeace: Η πετρελαιοκίνηση είναι πρόβλημα, όχι λύση.

0
10
Αέριες εκπομπές

Με αφορμή τις προτάσεις κυβερνητικών στελεχών για την άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, η Greenpeace επαναλαμβάνει(1) τα δικά της επιχειρήματα που αποδεικνύουν ότι η πετρελαιοκίνηση είναι όχι μόνο καταστροφική για το περιβάλλον και την υγεία, αλλά επίσης μη συμφέρουσα οικονομικά.Η πετρελαιοκίνηση είναι επικίνδυνη για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον γιατί:

· Συνδέεται άμεσα με την έκλυση μικροσωματιδίων πετρελαϊκής προέλευσης που ευθύνονται για πρόωρους θανάτους, καρδιοαναπνευστικά προβλήματα, καρκίνο και άλλα προβλήματα υγείας. Κάθε χρόνο, σημειώνονται 370.000 πρόωροι θάνατοι στην Ευρώπη σε μεγάλο βαθμό που σχετίζονται με τα μικροσωματίδια πετρελαϊκής προέλευσης.

· Τα μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα) έχουν ήδη εξαιρετικά υψηλές συγκεντρώσεις μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα. Η πετρελαιοκίνηση θα επιδεινώσει κατά πολύ την κατάσταση. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι σχετικές μελέτες του τμήματος Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής Αθηνών έδειξαν ότι αν τα μέσα επίπεδα των μικροσωματιδίων (ΡΜ10) στην Αθήνα ήταν κάτω από 20 μg/m3 (αντί των 52,12 μg/m3 που είναι τώρα), θα είχαμε 5.066 λιγότερους θανάτους κάθε χρόνο.

· Τα σύγχρονα πετρελαιοκίνητα οχήματα εκπέμπουν 8-10 φορές περισσότερα οξείδια του αζώτου και 10 – 300 φορές περισσότερα μικροσωματίδια σε σύγκριση με τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα.

· Σύμφωνα με την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία (Euro 4), οι παγίδες μικροσωματιδίων δεν είναι υποχρεωτικές στη συντριπτική πλειοψηφία των αυτοκινήτων. Ακόμα και όταν όμως εφαρμοστεί η αυστηρότερη ευρωπαϊκή νομοθεσία(2) (Euro 5) μετά το 2010, οι πετρελαιοκινητήρες θα εξακολουθούν να υστερούν ως προς τις περιβαλλοντικές τους επιδόσεις σε σύγκριση με τους βενζινοκινητήρες.

Η πετρελαιοκίνηση είναι τελικά πιο ακριβή για τον καταναλωτή γιατί:

· Οι παγίδες μικροσωματιδίων (φίλτρα) ανεβάζουν αισθητά το κόστος του αυτοκινήτου, ενώ το ίδιο το αυτοκίνητο έχει εξαιτίας των φίλτρων μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου.

· Για να γίνει η απόσβεση της αυξημένης δαπάνης για την αγορά πετρελαιοκινητήρα μέσω του μειωμένου κόστους του πετρελαίου σε σύγκριση με τη βενζίνη, θα πρέπει το αυτοκίνητο να διανύει ετησίως περίπου 25.000 χιλιόμετρα. Ο μέσος Έλληνας οδηγός διανύει ετησίως 12.500 χιλιόμετρα, συνεπώς δε θα κάνει ποτέ απόσβεση.

· Οι πετρελαιοκινητήρες είναι εξαιρετικά ευαίσθητοι και φθείρονται σημαντικά στην (εξαιρετικά πιθανή) περίπτωση που χρησιμοποιηθεί νοθευμένο καύσιμο. Ο καταναλωτής θα χρειαστεί να πληρώσει σημαντικό επιπλέον ποσό για την επισκευή του κινητήρα.

· Αν ενσωματωθεί το εξωτερικό κόστος της πετρελαιοκίνησης που σχετίζεται με τις επιπτώσεις στην υγεία και το περιβάλλον, τότε το πραγματικό κόστος αυξάνεται σημαντικά.

Η Greenpeace ζητά:
1. Διατήρηση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
2. Προώθηση των βιοκαυσίμων με ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση τους από τους ειδικούς και ιδιαίτερα προβληματικούς στόλους (ταξί, λεωφορεία, απορριμματοφόρα, οχήματα δημοσίων υπηρεσιών).

(1). Μπορείτε να βρείτε την έκθεση της Greenpeace σχετικά με την πετρελαιοκίνηση στην ιστοσελίδα της οργάνωσης http://www.greenpeace.org/greece/news/diesel

(2). Σύμφωνα με πρόταση για την ευρωπαϊκή νομοθεσία Euro 5, η οποία δεν αναμένεται να ισχύσει πριν το 2010, ορίζεται ο υποδεκαπλασιασμός των εκπομπών μικροσωματιδίων και ο υποτριπλασιασμός των εκπομπών οξειδίων του αζώτου σε σχέση με τα όρια που επιτρέπονται σήμερα (Euro 4). Για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει να τοποθετούνται υποχρεωτικά παγίδες μικροσωματιδίων στα αυτοκίνητα, κάτι που αίρει το επιχείρημα της φτηνότερης πετρελαιοκίνησης.

Σχόλια