1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Εναλλακτικών Καυσίμων του ΠΣΧΜ. Αναδημοσίευση άρθρου από την εφημερίδα «ΝΕΑ».

0
6
Γενικού ενδιαφέροντος

Ύστερα από επιθυμία του ΠΣΧΜ αναδημοσιεύουμε άρθρο της εφημερίδας «ΝΕΑ» σχετικά με το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Εναλλακτικών Καυσίμων.
«Οι συνθήκες έχουν πλέον ωριμάσει στη χώρα μας για να μπούμε δυναμικά στη βιομηχανία των εναλλακτικών καυσίμων», τόνισε στα «NEA» ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Χημικών Μηχανικών Γιώργος Ηλιόπουλος. Οι Έλληνες επιστήμονες έχουν ήδη κάνει μεγάλα βήματα στον χώρο της εφηρμοσμένης έρευνας, γνωρίζουν πολύ καλά το αντικείμενο και παράλληλα υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και από τους ιδιώτες επενδυτές.

Ο κ. Ηλιόπουλος επισήμανε μάλιστα ότι ακόμη και οι τοπικές κοινωνίες στην Ελλάδα δεν μένουν αδιάφορες από μια τέτοια προοπτική και δείχνουν να κατανοούν τα οικονομικά οφέλη αλλά και τις προοπτικές ανάπτυξης που μπορούν να υπάρξουν από την αξιοποίηση παραπροϊόντων που μέχρι τώρα πετούσαμε στα σκουπίδια

Οι εύρωστες βιομηχανικά χώρες στην Ευρώπη και στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού έχουν ήδη κάνει τα πρώτα βήματα για να μην εξαρτάται η οικονομία τους από τα ορυκτά καύσιμα και ιδιαίτερα το πετρέλαιο. H χώρα μας φαίνεται αποφασισμένη να μετάσχει κι αυτή στον αγώνα αντοχής και μάλιστα η φετινή χρονιά θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ορόσημο, καθώς δύο βιομηχανίες θα αρχίσουν την παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων – βιοντίζελ – χρησιμοποιώντας ως πρώτη ύλη τα… τηγανέλαια.

H εξέλιξη αυτή προκάλεσε ευχάριστη έκπληξη στους επιστήμονες και τους εκπροσώπους μεγάλων εταιρειών, οι οποίοι κάθησαν το βράδυ της περασμένης Παρασκευής γύρω από ένα στρογγυλό τραπέζι για να συζητήσουν τα συμπεράσματα που προέκυψαν από το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Εναλλακτικών καυσίμων που πραγματοποιήθηκε στις 27 και 28 Ιανουαρίου, στην Πολυτεχνειούπολη Ζωγράφου, με πρωτοβουλία του Πανελληνίου Συλλόγου Χημικών Μηχανικών, τη στήριξη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και χορηγό επικοινωνίας «TA NEA».

Ήταν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία, όπως ανέφερε στα «NEA» ο καθηγητής στη Σχολή Χημικών Μηχανικών του Πολυτεχνείου, Ευριπίδης Λόης, «να γνωριστούμε μεταξύ μας, να μετρήσουμε τις δυνάμεις μας και να δούμε με τι τρόπο μπορούμε να αξιοποιήσουμε τις προοπτικές που ανοίγονται για τη χώρα μας με την παραγωγή και εκμετάλλευση των εναλλακτικών καυσίμων, κυρίως στον τομέα των μεταφορών». Οι επιστήμονες και οι επιχειρηματίες είδαν επίσης με καλό μάτι τις διαβεβαιώσεις της Πολιτείας – υπουργείο Ανάπτυξης – ότι θα στηρίξει τις προσπάθειες για την παραγωγή βιοντίζελ και βιοαιθανόλης (που αναμένεται να αντικαταστήσει τη βενζίνη), επιβάλλοντας μηδενικό ειδικό φόρο κατανάλωσης. Στα συμβατικά καύσιμα, ο φόρος αυτός ανέρχεται στα 24 ευρώ ανά χιλιόλιτρο ντίζελ και 296 ευρώ ανά χιλιόλιτρο βενζίνης.

Έτσι λοιπόν, μέσα στους επόμενους μήνες οι εταιρείες ΕΛΒΥ A.E. και ΕΛΙΝ θα προχωρήσουν στην παραγωγή βιοντίζελ, σε ειδικές μονάδες που έχουν στη Θεσσαλία και τη Βόρειο Ελλάδα. H πρώτη εταιρεία εκτιμά ότι η παραγωγή της θα ανέρχεται ετησίως στους 40.000 τόνους, ενώ η δεύτερη εταιρεία θα ξεκινήσει στην αρχή με 10.000 τόνους ετησίως. H πρώτη ύλη, όπως είπαμε, θα είναι τα τηγανέλαια τα οποία θα τα προμηθεύονται από άλλες εταιρείες εστίασης, όπως είναι οι αλυσίδες φαστ φουντ.

Όμως το τηγανέλαιο δεν είναι η μόνη «αλλόκοτη» πρώτη ύλη απ” όπου μπορούν να προκύψουν πολύτιμα ενεργειακά οφέλη. Τα λίπη από τα σφάγια αποτελούν κι αυτά τη βάση για την παραγωγή ενεργειακών καυσίμων και μάλιστα χωρίς να είναι μια πολυέξοδη επένδυση που να απαιτεί υψηλές επιδοτήσεις. H Ελλάδα διαθέτει πολλές τέτοιες μονάδες και, όπως ειπώθηκε, τα λύματα πετιούνται αλόγιστα εδώ κι εκεί. Αν κάτι φάνηκε πάντως από το συνέδριο είναι ότι αρκετοί ερευνητές έχουν πειραματιστεί με ποικίλες τεχνολογίες για την παραγωγή βιοκαυσίμων, σταθμίζοντας τα οικονομικά οφέλη της κάθε επένδυσης. Για παράδειγμα, την περασμένη Παρασκευή, που ήταν η δεύτερη και τελευταία ημέρα του συνεδρίου, ανακοινώθηκαν εργασίες για την παραγωγή βιοελαίου από βιομάζα – που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εναλλακτικό καύσιμο – με τη διαδικασία της ταχείας πυρόλυσης. Σε άλλη περίπτωση, αξιολογήθηκαν οι αποδόσεις κινητήρων ντίζελ που δεν τροφοδοτήθηκαν με συμβατικά καύσιμα, αλλά με πετρέλαιο κίνησης που είχε πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, με καύσιμο για αεριοστροβίλους, με βιοντίζελ από ελαιόλαδο και από ηλιέλαιο.

Εκτενώς μάλιστα αναλύθηκαν και οι δυνατότητες παραγωγής εναλλακτικών καυσίμων από τα λεγόμενα ενεργειακά φυτά, – όπως το βαμβάκι, το καλαμπόκι, ο ηλίανθος, η ελαιοκράμβη, τα ζαχαρότευτλα, ο γλυκός σόργος, το καλαμπόκι και τα σιτηρά – και διαπιστώθηκε ότι σε ορισμένες μόνο περιπτώσεις το οικονομικό κόστος είναι – προς το παρόν – ασύμφορο και θα χρειαζόταν μεγαλύτερη επιδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, που σήμερα ανέρχεται στα 4,5 ευρώ ανά στρέμμα.

Σημασία πάντως έχει ότι όλοι οι συμμετέχοντες συμφώνησαν πως θα πρέπει σύντομα να διοργανωθεί και 2ο Συνέδριο για τα Εναλλακτικά Καύσιμα, ενώ αρκετοί επιστήμονες, μιλώντας εξ ονόματος των Πανεπιστημίων τους, ζήτησαν να αναλάβουν τη διοργάνωση του επόμενου συνεδρίου.

ΤΑ ΝΕΑ , 31-01-2005 , Σελ.: P22
Κωδικός άρθρου: A18153P221

Σχόλια