Βιομηχανικά Ατυχήματα Μεγάλης Έκτασης (ΒΑΜΕ)

0
515
Βιομηχανία και περιβάλλον

Ένα ΒΑΜΕ ορίζεται ως ένα γεγονός όπως η διάχυση, η πυρκαγιά ή η έκρηξη που έχει το χαρακτηριστικό της μεγάλης έκτασης, σε συνδυασμό με ανεξέλεγκτη ανάπτυξη μιας βιομηχανικής δραστηριότητας, που να προκαλεί σοβαρό κίνδυνο άμεσο ή έμμεσο, για τον άνθρωπο, στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό της εγκατάστασης ή/και για το περιβάλλον, και στην οποία να χρησιμοποιούνται μια ή περισσότερες επικίνδυνες ουσίες όπως αυτές που ορίζονται στη σχετική οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επίσης σύμφωνα με τον ορισμό που δίνει ο ΟΟΣΑ «Σοβαρά τεχνολογικά ατυχήματα είναι εκείνα τα οποία προκαλούν περισσότερους από 25 θανάτους ή περισσότερους από 125 τραυματίες ή προκύπτει ανάγκη για μετακίνηση περισσότερων από 10.000 ατόμων ή προκαλούνται ζημιές μεγαλύτερες των 10 εκατομμυρίων δολλαρίων ».

Αν θέλαμε να δούμε τα βασικά χαρακτηριστικά των ΒΑΜΕ θα λέγαμε ότι είναι:

– Μεγάλος αριθμός νεκρών (άμεσων ή καθυστερημένων) και τραυματιών, για τους
οποίους απαιτείται ειδική νοσοκομειακή περίθαλψη.
– Μεγάλη πιθανότητα για επέκταση των επιπτώσεων και εκτός του χώρου μιας
εγκατάστασης, μεγάλη πιθανότητα για δημιουργία αλυσιδωτών ατυχημάτων
(φαινόμενο domino).
– Αρκετές φορές απαιτείται η εκκένωση πληθυσμού σε μεγάλη απόσταση γύρω
από το ατύχημα.
– Για την αντιμετώπιση απαιτείται η συνεργασία πολλών ομάδων παρέμβασης
(πυροσβεστική, τροχαία, ασθενοφόρα, τοπικές αρχές).
– Διατάραξη του κανονικού ρυθμού ζωής.
– Καταστροφικές συνέπειες για το περιβάλλον: καταστροφές από καύση,
καταστροφές από υπερπίεση, ρύπανση της ατμόσφαιρας και του εδάφους,
ρύπανση νερών κ.α.
– Οικονομικές επιπτώσεις (καταστροφή εξοπλισμού, κτιρίων, απώλεια παραγωγής
κ.α.)

Προσπαθώντας να θυμηθούμε κάποια σοβαρά τεχνολογικά ατυχήματα μεγάλης έκτασης στην Ελλάδα , χωρίς να εφαρμόζεται σε αυτά (ευτυχώς) ο ορισμός του ΟΟΣΑ θα αναφέραμε τα παρακάτω:

-1/10/1979: Στο λιμάνι της Σούδας Χανίων με την έκρηξη δυναμίτιδας στο πλοίο ‘Πανορμίτης’ με
αποτέλεσμα 7 νεκρούς και 140 τραυματίες.
-24/2/1986: Πυρκαγιά στις εγκαταστάσεις της Jet Oil της Θεσσαλονίκης. Η φωτιά έκαιγε 7 ημέρες και
προκάλεσε τεράστιες ζημιές στις εγκαταστάσεις, στις γεωργικές καλλιέργειες και το περιβάλλον.
-6/7/1989: Πυρκαγιά στην προβλήτα φορτοεκφόρτωσης υγρών καυσίμων των ΕΛΔΑ στον Ασπρόπυργο, από
σπινθήρες ηλεκτροσυγκόλλησης (στην πλήρη ανάπτυξή της η πυρκαγιά κάλυπτε έκταση 500m2 με
επίκεντρο το αντλιοστάσιο και τους κεντρικούς αγωγούς της προβλήτας).
-16/1/1992: Πυρκαγιά σε μονάδα φυτοφαρμάκων στα Λιπάσματα Δραπετσώνας που προκλήθηκε από
υπερθέρμανση σιδηρών βαρελιών και είχε σαν αποτέλεσμα τη διαρροή οργανοφωσφορικής
ένωσης ντιμεθοέϊτ και μεθυλοπαραθείου.
-1/9/1992: Ανάφλεξη και πυρκαγιά στις εγκαταστάσεις της ΠΕΤΡΟΛΑ, σε μονάδα διύλισης αργού
πετρελαίου. Η ανάφλεξη συνέβη σε αέριο μίγμα ελαφριάς νάφθας-προπανίου-βουτανίου. Ο
τραγικός απολογισμός ήταν 14 νεκροί και 24 τραυματίες.
-23/11/1998:Έκρηξη σε φορτηγίδα από διαρροή καυσίμων κατά την εκφόρτωση πετρελαιοειδών στις
εγκαταστάσεις της ΕΚΟ στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης με αποτέλεσμα 4 νεκρούς.
-30/4/1999: Ατύχημα στην Εθνική Οδό, όταν βυτιοφόρο που μετέφερε προπάνιο τυλίχτηκε στις φλόγες λόγω
σύγκρουσης με Ι.Χ. και στη συνέχεια εξερράγη. Το αποτέλεσμα ήταν 5 άνθρωποι να χάσουν τη
ζωή τους, 14 να τραυματιστούν, ενώ μεγέλες ήταν οι ζημιές σε πολλά γειτονικά σπίτια στα
Καμένα Βούρλα.

Πηγές

1. Εύη Γεωργιάδου. ‘Βιομηχανικά Ατυχήματα Μεγάλης Έκτασης- Μεθοδολογικός και Πληροφοριακός Οδηγός’ ΕΛΙΝΥΑΕ, ΑΘΗΝΑ 2001

Σχόλια